Dragon Age: Origins

Dragon Age: Origins is de nieuwe party-based single-player RPG van BioWare (bekend van Baldur\'s Gate, Neverwinter Nights, Jade Empire en recenter ook Mass Effect en Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood). Hoewel Dragon Age: Origins wel de spirituele opvolger van Baldur\'s Gate wordt genoemd. heeft BioWare voor het nieuwe spel de bekende Dungeons & Dragons-regels overboord gegooid en zelf een set regels verzonnen die bij de wereld past. Het verhaal zal veel meer neigen naar de wat realistischere settings van moderne science-fantasy schrijvers als George R. R. Martin (A Game of Thrones).

Net als bij Baldur\'s Gate kent het spel een tactical real-time combat, waarbij je het spel steeds kan pauzeren om nieuwe opdrachten uit te delen aan je party members. Deze zijn ook niet gewoon slaafjes die meevechten maar hebben een eigen achtergrond en een eigen willetje. Als jouw doel in het spel te ver af gaat wijken van hun morele waarden zullen ze bij je weggaan. Je kan ook op ieder gewenst moment de besturing van je party members overnemen zodat je hen direct bestuurt in plaats van indirect.



Een van de belangrijkste kenmerken van het spel is dat iedere keuze die je maakt gevolgen heeft voor de rest van het spel. Daarbij zijn de keuzes waar je voor komt te staan nooit zwart of wit, het is niet zoals meestal in dit soort spellen meteen overduidelijk wat de \'goede\' en wat de \'slechte\' antwoorden zijn, waardoor het veel meer aan zal voelen als jouw eigen morele keuze. Als voorbeeld werd mij op de GamesCom in Keulen een stukje getoond waarin de groep na een lange tocht vol beproevingen zojuist een oude tempel had bereikt waarin een beker stond met as van een mytische persoon. Deze as hadden ze nodig om een stervende koning te redden. Er zijn nu een aantal dingen die kan doen, je kan een beetje as pakken en vertrekken, je kan de rest van de as vernietigen of je kan de hele beker meenemen. In het eerste geval wordt de tempel een soort bedevaartsoord voor pelgrims, maar komen er ook mensen die misbruik willen maken van de krachten van de as op af, en dat heeft weer zeer negatieve gevolgen. Kies je voor het vernietigen van de as, dan zullen twee van de mensen in je groep daar zo kwaad over worden - het is immers heilige as - dat ze je aanvallen en er niets anders opzit dan ze te doden. Dat ook de derde optie gevolgen heeft die je niet had voorzien spreekt voor zich. En dit is slechts een klein voorbeeld van de talloze keuzes in het verhaal.

Hierdoor is het spel zeer herspeelbaar, zelfs door met een ander ras of achtergrondverhaal te beginnen is je spelbeleving al geheel anders. Aan het begin kun je namelijk kiezen uit een van zes verschillende \'Origins\', Human Noble, Human/Elf Mage, City Elf, Dalish Elf, Dwarf Commoner en Dwarf Nobleman. Hiermee kun je op zes verschillende manieren je spel beginnen, en ook later in het spel reageren de non-playable characters heel anders op bijvoorbeeld een Dwarf Commoner dan op een City Elf. Omdat er daarnaast ook nog verschillende moeilijkheidsgraden zijn, is de herspeelbaarheid schier eindeloos.



Dit alles ziet er prachtig uit en de omgevingen zijn zeer sfeervol weergegeven. Voor de stemmen zijn een paar zeer bekende namen ingehuurd, naast Tim Curry (bekend van veel films en games als Gabriel Knight en Command & Conquer) zullen Kate Mulgrew, (Captain Kathryn Janeway in de tv-serie Star Trek: Voyager), Tim Russ (Tuvok in diezelfde serie), Claudia Black (stem van Helena in Crysis) en Steve Valentine (Uncharted 2: Among Thieves) een rol voor hun rekening nemen. Het spel komt uit op PC, Xbox 360 en PS3, waarbij de releasedatum voor de eerste twee vastgelegd is op 6 november. De PS3-versie volgt wat later, een precieze datum is nog niet bekend. De officiële site vind je op Dragonage.bioware.com. Daar vind je ook een achtdelige webcomic die gemaakt is door Gabe&Tycho van Penny Arcade.