Lost Horizon

Nadat we op de GamesCom in Keulen alvast lekker gemaakt waren met enkele beelden en een demonstratie van Lost Horizon kreeg FOK!games nu ook de gelegenheid zelf een stuk van het spel te spelen. Het spel is losjes gebaseerd op het boek Lost Horizon van James Hilton, waarin de naam \'Shangri-La\' wordt geïntroduceerd als mythisch, harmonieus land ergens in het Kunlun-gebergte.



Het spel Lost Horizon begint in Tibet in 1936. Een Britse soldaat en een monnik proberen uit een klooster dat door Duitsers wordt aangevallen te ontsnappen. Kennelijk ligt in het klooster een groot geheim verborgen, dat de Duitsers absoluut niet mogen vinden. Bij de ontsnappingspoging vindt de monnik de dood, maar de soldaat redt het. Vervolgens kruipt de speler in de huid van Fenton Paddock, een eveneens Britse ex-soldaat die in Hongkong woont en er tegenwoordig minder frisse bijverdiensten op na houdt. Mede daardoor zit een Chinese bende achter hem aan. Op een gegeven moment stoppen ze hem in een kist die ze in de haven gooien. De eerste puzzel in het spel bestaat dan ook uit levend uit de kist op de bodem van de haven te komen. Zodra dat gelukt is wordt hij door een generaal bij de Britse ambassade ontboden. Men heeft gehoord, dat Fentons beste vriend in Tibet ondergedoken is met een geheime legereenheid. De consul wil weten wat er met de mannen gebeurd is, maar kan er geen soldaten op afsturen. Fenton is de ideale kandidaat, en hij accepteert de opdracht, maar hij heeft geen plattegrond van Tibet. Tijd dus, om in Hongkong rond te gaan vragen wie hem aan een kaart kan helpen. Daarbij komt hij in contact met Kim, de dochter van een andere vriend. Ondertussen laten de mannen van de bende hem natuurlijk ook niet met rust.




Het spel heeft een bijzondere, handgetekende grafische stijl, die goed past bij het tijdperk waarin het zich afspeelt. Een beetje vreemd is wel, dat je tijdens gesprekken onderin de balk een portretje ziet van degene met wie je praat, waarbij die afbeelding soms totaal niet lijkt op het personage dat je in het hoofdscherm ziet. Lost Horizon is doorspekt met tussenfilmpjes, waardoor het tempo lekker hoog ligt. Je bent niet urenlang aan het rondlopen en aan het zoeken naar voorwerpen of gesprekken aan het voeren, maar na iedere geslaagde \'actie\' die je uitvoert krijg je een cutscene te zien. Ook zijn de puzzels zo goed met het verhaal verweven, dat je geen moment het idee hebt dat je geen idee hebt wat je nu moet gaan doen. Het geheel komt daardoor over als een spannende, interactieve avonturenfilm. Hoewel je in het spel niet dood kunt gaan, is er wel in sommige puzzels een gevoel van tijdsdruk ingebouwd. door middel van een klein klokje in beeld. Lukt het je niet, om de puzzel binnen de gegeven tijd op te lossen dan krijg je weliswaar een nieuwe poging, maar het draagt wel bij aan het gevoel van middenin een actierijke film te zitten. Overigens waren de puzzels in deze preview nog aan de eenvoudige kant, het is te hopen dat ze verderop in het spel iets meer uitdaging bieden.



Wie de \"Secret Files\"-spellen (Tunguska en Puritas Cordis) heeft gespeeld, kan meteen uit de voeten met de besturing. Lost Horizon maakt namelijk gebruik van dezelfde toetsenbord- en muiscombinatie. Door met de muiscursor over een voorwerp te gaan krijg je een of twee icoontjes te zien, die aangeven wat je met het voorwerp kan doen; bijvoorbeeld: door met rechts te klikken kan je het van dichterbij bekijken, terwijl je het met de linker muisknop op kan pakken of kan gebruiken. Afhankelijk van de ingestelde moeilijkheidsgraad kan je met een druk op de spatiebalk alle zogenaamde hotspots op laten lichten zodat je geen voorwerpen overslaat. Ook kan je een korte samenvatting van het tot nu toe gebeurde opvragen, wat vooral handig is als je maar af en toe een uurtje speelt en vervolgens het spel een tijd niet aanraakt.



De Engelse stemacteurs passen goed bij de personages en spreken met een realistisch aandoend accent (bijvoorbeeld Aziatisch/Brits). Ook de geluiden van bijvoorbeeld regen en voetstappen komen goed over en dragen bij aan de spannende sfeer. Ik ben benieuwd hoe het verhaal verdergaat en hoop dat het geen clichematig geheel wordt. Uit de presentatie in Keulen weten we in ieder geval al dat Lost Horizon zich niet alleen in HongKong en Tibet maar ook in Marokko af zal spelen. Het spel komt pas eind 2010 in de handel dus er is nog zat tijd om te werken aan bijvoorbeeld lipsynchroniciteit en kleine grafische onvolkomenheden.