Nail'd

Non-Stop Adrenaline, dat belooft Nail'd ons. De trailers liegen er ook niet om, het gaat in deze race-game om pure snelheid en supergoede reflexen. Een momentje van onoplettendheid en je krijgt "nail'd" in beeld omdat je tegen een boom, een rotsblok, een windmolen of een ander obstakel bent geknald. Het spel wordt ontwikkeld door Techland en op de markt gebracht door Deep Silver. Op de GamesCom kregen we alvast een voorproefje.

screen

Nail'd is een offroad arcade racer met motoren en ATV's, waarin het draait om het vinden van de snelste route over de meest bizarre tracks. Je rijdt op de meeste tracks geen rondjes, het gaat er gewoon om wie na een gezamelijk vertrek van A het eerst bij B aankomt, hoe je er komt doet er verder niet toe. Op de paar tracks waar je wel diverse 'laps' moet afleggen kun je natuurlijk steeds andere routes kiezen waardoor geen ronde hetzelfde aanvoelt. Je krijgt ook geen kaart te zien, er zijn zoveel verschillende routes en sluipweggetjes dat het een chaotische wirwar zou worden. Er zijn vier 'werelden' waar de tracks liggen, deze zijn gebaseerd op Yosemite Park, een droge woestijn in Arizona, een Grieks gebied met aquaducten en een vierde, nog niet bekendgemaakt gebied waar veel ijs te vinden is. Op alle tracks vind je talloze dingen die in je je naar eigen inzicht in je voordeel kan laten werken, maar die tevens een hindernis kunnen vormen. Neem je bijvoorbeeld een binnendoortje via een modderig paadje, dan kan daar zomaar een houten hek staan dat net wat meer weerstand biedt dan je had gedacht. Nail'd. Of je mist door die bocht af te snijden juist een serie vuurringen die nu je tegenstanders van een extra powerboost voorzien, zodat je een paar plaatsen verliest in plaats van wint.

Screen 1

Een kenmerk dat in alle gebieden terugkomt is het bestaan van veel hoogteverschillen in tracks. Niet alleen zijn er steile hellingen en schansen te vinden; het is bijvoorbeeld ook mogelijk om van een richel af te springen met je voertuig, tussen de roterende wieken van een windmolen door te vliegen en op een lagergelegen stuk weg te landen. Terwijl je in de lucht bent verlies je overigens niet de beheersing over je voertuig, je kunt gewoon sturen en versnellen of vertragen om je landing goed te plannen en bomen (of molenwieken) te ontwijken. Door mooie stunts uit te voeren verdien je boostpunten die een speciale meter vullen. Zodra deze vol is kun je tijdelijk extra snel rijden, het is echter aan te raden dit pas te doen als je de track goed kent, omdat je anders geheid tegen een obstakel eindigt en "nail'd" in beeld krijgt. Overigens leek zo'n botsing tijdens de demo niet bar veel uit te maken voor je positie in de race, maar misschien was dit zo afgesteld om de presentatie niet te veel in de soep te laten lopen. We kregen helaas niet zelf de gelegenheid een potje te racen.

Screen2

In de multiplayer mode speel je met twaalf man tegelijk, in verschillende soorten races en toernooien. Na elke race kan je niet alleen je eigen resultaat terugkijken, je kan ook de race nog eens afspelen vanuit een andere racer zijn of haar perspectief om zo de beste shortcuts te leren kennen. Je kan je eigen personage en voertuig geheel naar eigen smaak aanpassen zodat iedereen een uniek uiterlijk heeft. Je hoeft je niet druk te maken over het stellen van je kleppen of het aanschroeven van je remblokjes, de meeste aanpassingen zijn puur cosmetisch. Wel verschillen de voertuigen in wegligging en stuurgedrag. Door toernooien en races te voltooien in de singleplayer speel je nieuwe motoren of onderdelen vrij, en uiteraard moet je op deze manier ook langzamerhand nieuwe locaties en tracks vrijspelen. Meer tracks en nieuwe kleding voor je personage zijn gepland in diverse DLC-pakketten.

De soundtrack wordt verzorgd door leden van onder andere Rise Against, Deftones en Hatebreed. Het spel zal eind oktober op de Xbox 360 en PS3 uitgebracht worden.