Divinity II Ego Draconis


In 2002 verscheen de action-RPG Divine Divinity, ontwikkeld door Larian Studios uit het Belgische Oudenaarde. In 2004 volgde Beyond Divinity, dat echter geen sequel op Divine Divinity was. Momenteel is Divinity II Ego Draconis in ontwikkeling. Op de GamesCom in Keulen kregen we een kort voorproefje op dit spel, dat zowel op de PC als op de Xbox 360 moet gaan verschijnen. Het is een single-player action-RPG met third person-perspectief. In Duitsland ligt het spel sinds kort in de winkels, en de eerste reviews zijn bemoedigend.

In Rivellon, de wereld waar alledrie de Divinity-spellen zich afspelen, is een oorlog gaande tussen de mensen en de draken. Jij kruipt in de huid van iemand die drakendoder wil worden, en je begint dan ook met het opzoeken van een meester in het vak om je aan te melden als nieuwe recruut. Bij dit proces wordt je geheugen gewist, zodat je allerlei vaardigheden die je op school natuurlijk al lang geleerd had, opnieuw moet aanleren. Dit dient tevens als een soort tutorial- en introductiehoofdstuk. Er zijn veel dingen aan te passen zodat het personage zoveel mogelijk naar jouw voorkeur aangemaakt kan worden. Tijdens het spel kan je ook nog op diverse plekken allerlei dingen, tot aan het uiterlijk en het geslacht toe, veranderen. Het grootste deel van het spel speel je in je eentje maar voor sommige quests krijg je een tijdelijk hulpje mee. Een van de voordelen die je als drakendoder hebt, is dat je gedachten kunt lezen. Hierdoor kun je interessante dingen te weten komen over de motivatie van personages, en natuurlijk aanwijzingen krijgen voor het oplossen van quests. Het kost echter wel ervaringspunten zodat je het niet simpelweg de hele tijd kan gebruiken.



Geen RPG zonder gevechten, en Divinity is natuurlijk geen uitzondering. Larian heeft een systeem gebruikt dat een soort mengeling is van real-time en turnbased. Je kan allerlei ontwijkende acties uitvoeren zoals opzij springen of -rollen maar het is ook mogelijk de game te pauzeren om van wapen te wisselen of een reeks commando\'s te geven die dan uitgevoerd worden als je het spel weer hervat. Jammer is wel dat volgens Duitse reviews de kunstmatige intelligentie wat te wensen over schijnt te laten, sommige vijanden blijven achter boomstammetjes en dergelijke hangen waardoor ze met een boogschutter of magier van een afstandje simpelweg te doden zijn zonder dat ze voor jou enig gevaar vormen. Hopelijk wordt dit in de uiteindelijke internationale versie nog verbeterd.

Al snel reis je stad en land af, op zoek naar klusjes om uit te voeren om langzaam maar zeker meer faam te vergaren. Er zijn talloze sidequests te vinden die ook stuk voor stuk op diverse manieren opgelost kunnen worden. Om een voorbeeld te noemen, in een dorp spreekt een vrouw je aan, zij wil een brief bezorgd hebben bij de lokale smid maar als je haar gedachten leest kom je erachter dat haar man dat niet mag weten. Je kunt nu diverse dingen doen, bijvoorbeeld de brief netjes bij de smid brengen, de brief achteroverdrukken en zelf lezen (en daarna alsnog bezorgen of de vrouw chanteren met de inhoud), de brief aan haar man geven of de vrouw vertellen dat ze haar karweitjes lekker zelf op mag knappen. Afhankelijk van je keuze kan je bijvoorbeeld voortaan korting krijgen bij je aankopen bij de smid, verhoogt hij juist zijn prijzen voor jou, of krijg je als beloning een sleutel die toegang geeft tot een geheime ruimte. Alle NPC\'s hebben ingesproken stemmen en zijn vormgegeven met motion capture, wat een levendige, geloofwaardige wereld helpt creëren.




Na een tijdje neemt het verhaal een dramatische wending en blijk je een Dragon Knight te zijn, een mens met de mogelijkheid te transformeren tot draak. Vanaf dat moment kan je dat op elk gewenst moment doen, en kan je gebruik maken van allerlei speciale aanvalsmogelijkheden. Bepaalde gebieden van Rivellon zijn echter door speciale drakenafweermechanismen afgesloten. En hoewel het vliegen op zich er redelijk eenvoudig uitzag, deed het toch wat onhandig aan en zag het er minder mooi uit dan de stukken op de grond.

Op zeker moment kom je in het bezit van een Battle Tower. Dit wordt je uitvalsbasis, en hierin bevinden zich wat handige mannetjes die je kunnen helpen bij je opdrachten. Zo is er een alchemist die drankjes kan brouwen van door jou verzamelde ingrediënten, een necromancer die een beest voor je kan oproepen dat jou bij kan staan in gevechten. In de toren kan je ook van uiterlijk of zelfs geslacht veranderen. De toren zelf kan je opsieren met allerlei voorwerpen die je buit maakt tijdens je gevechten. De Battle Tower dient tenslotte als opslagplaats voor overtollige rommel. Je inventaris beslaat een beperkt aantal \'slots\', waarbij elk voorwerp ongeacht grootte of gewicht een vakje inneemt. Je kan deze helaas niet sorteren waardoor het geheel wat chaotisch en onoverzichtelijk aandoet. Is de inventaris vol, dan zal je spullen naar de toren moeten sturen, waar het in grote kisten wordt gestopt. Bij een bezoek aan de toren kan je ze er dan weer uithalen en verkopen of gebruiken. Een nadeel is wel, dat er geen eenvoudige manier is om een net gevonden wapen te vergelijken met het wapen dat je al in gebruik hebt.




Het systeem van skills is niet gebaseerd op ranks of classes maar kan volledig door jou geregeld worden. Steeds als je genoeg ervaringspunten hebt verzameld om een level te stijgen bepaal je volledig zelf of je ze inzet om je levensbalk te vergroten, of bijvoorbeeld om beter te worden in sloten openbreken of om intelligenter te worden. Overigens komen de vijanden die je gedood hebt niet terug, dus even naar een gebied teruggaan om wat snel wat extra ervaringspunten te verzamelen zit er niet in.

In het begin moet je veel lopen om alle gebieden in kaart te brengen, maar heb je eenmaal een gebied \'veroverd\' door alle vijanden te verslaan dan kan je daar voortaan met een teleporteer-portaal naartoe transporteren. Afhankelijk van het aantal sidequests dat je doet duurt het spel zo\'n 25-60 uur. Zoals gezegd ligt Divinity II Ego Draconis bij onze oosterburen al in de winkels, op de Engelstalige versie moeten we nog even wachten tot een niet nader gespecificeerde datum ergens in het vierde kwartaal van dit jaar.