The Witcher 2

Witcher

In 2007 verscheen de RPG The Witcher van de Poolse ontwikkelaar CD Projekt RED. Het spel was gebaseerd op de boeken van Andrzej Sapkowski en vertelde over Geralt, een monsterjager (Witcher). Het spel draaide op een aangepaste versie van de Aurora-engine waarop ook Neverwinter Nights draaide. De setting van het spel was heel anders dan de gemiddelde RPG. Er zijn weliswaar dwergen en magie maar de wereld is duister en rauw en zit vol oorlog, racisme, armoede en moord. The Witcher haalde hoge cijfers door de realistische aanpak en de sterke verhaallijn, maar ook door de indrukwekkende graphics. Bijzonder was ook dat je zelf kon kiezen of je vanuit een thirdperson (over-the-shoulder) view met toetsenbord en muis, of vanaf een isometrisch standpunt met voornamelijk de muis wilde spelen. Er kwam veel taktiek kijken bij het verslaan van de diverse vijanden, omdat je per vijand de meest geschikte aanval moest selecteren en er een element van timing aan te pas kwam.

In 2008 kwam er een Enhanced Edition uit, deze bevatte niet alleen een groot aantal verbeteringen voor onder andere de laadtijden en dialoogvertalingen, ook waren er twee nieuwe stukjes toegevoegd; een Making Of, twee audio-cd's, een kaart, een guide en een verhaal van Andrzej Sapkowski. Vervolgens werd aangekondigd dat er een console-versie aan zat te komen onder de naam Rise of the White Wolf. Deze zou worden gebaseerd op de Enhanced Edition maar zou nog diverse verbeteringen daarop doorvoeren. Helaas werd enkele maanden later de samenwerking tussen CD Projekt RED en de Franse studio Widescreen, die een en ander moest uitvoeren, opgezegd.

Een paar maanden geleden kwam de aankondiging dat men nu aan The Witcher 2 werkt. Deze zal draaien op een zeer geavanceerde, nieuwe engine genaamd TSOOD (de uitspraak van het woord 'wonder' in het Pools). Naar eigen zeggen is dit de beste engine voor RPG's ooit. Er is drie jaar aan gewerkt en niet alleen staat de engine garant voor bijzonder mooie graphics, er is ook een uniek systeem om de gameplay zo non-lineair mogelijk te maken. De keuzes die je maakt hebben altijd consequenties, soms merk je dat direct en soms pas uren later. Zo kent het spel zestien verschillende eindes. De game zal verder 256 cut-scenes hebben met een totale duur van 150 minuten; The Witcher 1 had 'maar' 150 cut-scenes met 53 minuten in totaal. De opvolger zal nu 30 verschillende typen armor inhouden, waar zijn voorganger er maar vijf had. The Witcher 2 heeft maar vier laadschermen. Dat is maar liefst 696 laadschermen minder dan The Witcher 1.

The Witcher 2

Als voorbeeld van de non-lineariteit van het spel speelden twee developers een stukje waarin Geralt moest ontsnappen uit een kerker. De ene pakte het heel voorzichtig aan en sloop in de donkere gangen van schuilplekje naar schuilplekje. Door de toortsen te doven creëerde hij schaduwrijke hoekjes waar hij in kon staan als er een wacht langskwam. Het medaillon van Geralt kan hem waarschuwen voor gevaarlijke plekken, bijvoorbeeld als ergens een plas water ligt en je voetstappen daarin te veel geluid zouden veroorzaken kan je beter een andere route kiezen. De andere developer pakte een zwaard en stormde als een dolle op alle wachten af, om ze vervolgens een voor een een kopje kleiner te maken. Onderweg kom je diverse mensen tegen, bijvoorbeeld andere gevangenen, die je kan helpen, of juist niet, met uiteraard gevolgen voor het verloop van het verdere verhaal. Hele stukken komen te vervallen of komen beschikbaar met het maken van één beslissing. Het is maar net wat jouw voorkeur is, al kan je natuurlijk lang niet altijd overzien wat de consequenties van een bepaalde keuze zijn. Doordat het spel zestien eindes kent is het in hoge mate herspeelbaar.

Het verhaal draait om Geralts zoektocht naar een groep huurmoordenaars die regenten in de Northern Kingdoms hebben omgebracht. Deze groep schijnt een connectie te hebben met witchers, en hij wil graag weten wat hun motieven zijn. Hij reist langs de Pontar-rivier naar het grensgebied tussen Temeria, Kaedwen en Aedrin. Ondertussen leren we aan de hand van flashbacks meer over het verleden van Geralt en hoe zijn keuzes toentertijd invloed hebben op het heden. Uiteraard zitten er ook weer volop erotische scènes in The Witcher 2, ditmaal op een meer volwassen, geloofwaardige manier binnen de relaties die Geralt aangaat. De vrouwen die hij ontmoet hebben allemaal een eigen verhaal. De wereld van The Witcher 2 is gebaseerd op de zeven boeken van Andrzej Sapkowski en kent vele personages met hun eigen doelen en achtergronden.

witcher

Het vechten is gevarieerder gemaakt en past beter bij hoe de developers de wereld van The Witcher zien. Door het ecosysteem in het gebied waar een monster rondloopt te bestuderen en nesten van het monster te bekijken kan je meer informatie over het monster leren waardoor je hem makkelijker kan doden. Ook de alchemie voor het maken van drankjes is op de schop gegaan. Het is makkelijker gemaakt, maar wie meer moeite wil doen wordt daarvoor beloond met een nog beter drankje.

Wat we op de Gamescom te zien kregen heeft onze interesse in ieder geval gewekt. Dit lijkt een van de beste RPGs van 2011 te worden! Het spel komt in het eerste kwartaal uit. In eerste instantie is alleen een PC-versie aangekondigd, maar de engine is ook geschikt voor PS3 en Xbox 360 dus console-versies zijn zeker niet uitgesloten.