Borderlands



Borderlands is misschien een titel die niet bij iedereen een belletje doet rinkelen, maar Gearbox Software, de developer van de game, doet dat waarschijnlijk wel. Het in 1999 opgerichte bedrijf heeft vele grote titels op de plank gebracht zoals een aantal Half-Life-games en waarschijnlijk de bekendste game: Halo: Combat Evolved. Hun meest recente project is echter Borderlands, dat gepland staat voor een release op 20 oktober.

Borderlands is geen pure shooter, waar Gearsoft bekend om staat, maar een mix tussen een first person shooter en een RPG, en dat in een sandbox-wereld. Wat daaruit komt is een game waarbij je experience kunt verdienen en daardoor kunt levelen, maar tegelijkertijd kun je ook gewoon alles en iedereen afknallen zoals in een standaard shooter.




Zoals in de meeste RPG’s begin je ook in Borderlands met het kiezen van je karakter. Er zijn vier verschillende mogelijkheden hiervoor. Allereerst is er de soldier die speelt met gewone wapens zoals assault rifles en shotguns. De siren kan spelen met wapens die bijzondere mogelijkheden hebben zoals schieten met vuurkogels. De hunter is gespecialiseerd in snipen en de berserker is vooral zonder wapens op korte afstand erg goed. Elk personage ontwikkelt meer vaardigheden naarmate het meer experience points verzamelt. Een soldier kan bijvoorbeeld leren om een turret over te nemen, terwijl Sirens bijvoorbeeld automatisch hun health kunnen laten regenereren. Je zult tactisch moeten kiezen welke skills je uitbouwt, want je krijgt niet genoeg experience points om alle skills te kunnen maximaliseren. Daarnaast hebben de meeste personages nog een special move zoals even onzichtbaar zijn voor vijanden. Deze moves kosten echter energie en kunnen dus niet onbeperkt gebruikt worden.

Het spel leunt op missies die je met je team uitvoert. Je team bestaat uit maximaal vier spelers, waarbij online gamers zonder problemen je spel kunnen joinen. De drop in, drop out mogelijkheden dus, zoals we die tegenwoordig in veel spellen tegen komen. Hoe meer mensen je joinen, des te moeilijker wordt het spel, waardoor de balans ongeveer gelijk blijft. Gezamelijk ga je op zoek naar missies die je uit wil voeren. Het spel bevat ongeveer dertig main quests, maar daarnaast nog 140 sidequests die je wel enige tijd bezig zullen houden. Een voorbeeld van zo’n quest is een groot wezen genaamd Skagzilla die je moet doden. Hem doden gaat echter niet zo makkelijk, daarvoor moet je hem eerst lokken, en voor dat lokken heb je weer aas nodig. Dit aas kun je weer vinden bij bandieten en zo moet je dus eerst een groep bandieten overvallen om het aas te stelen, daarna het aas neerleggen voor Skagzilla en dan maar hopen dat je nog genoeg krachten over hebt om Skagzilla een enkele reis naar het hiernamaals te geven. Je wordt wel op weg geholpen met deze missies. Elke missie is opgebouwd uit een aantal stappen waaraan je kunt zien wat je precies moet doen en voorwerpen die je nodig hebt lichten groen op.




Na het verslaan van een vijand is er natuurlijk de buit. Met kleuren wordt aangegeven hoe waardevol de buit is. Zeldzame wapens die gedropt worden door een baas hebben een andere kleur dan ammunitie dat je vindt in een krat. Heb je niks aan de buit die je vindt, dan is het alsnog raadzaam om deze mee te nemen, om het vervolgens te verkopen en met het geld dingen te kopen die je wel kunt gebruiken. Overigens kan het zo zijn dat je de ene keer een ander wapen vindt bij een eindbaas, dan de volgende keer dat je het spel doorspeelt. De wapens worden namelijk random gegenereerd waardoor er enorm veel mogelijkheden zijn en de kans dat je twee keer hetzelfde wapen vindt klein wordt. Bedenk dus goed welke wapens je bij je houdt en of je op een tijdelijk aanbod van een verkoper in gaat want het kan eens maar nooit meer zijn.

Grafisch heeft Borderlands een grote verandering ondergaan. Tijdens de eerste presentatie van de game was de game nog semi realistisch, maar ondertussen heeft het spel een cel-shaded make-over gehad in de stijl van de laatste Prince of Persia-game. Cel-shaded heeft meestal een nogal kiddy imago maar dat is in Borderlands zeker niet terecht, want de actie blijft bruut. Denk aan rondspetterend bloed, vijanden die gehalveerd worden en explosies die duidelijk niet cel-shaded zijn.




Ik had tot de presentatie tijdens de Games Com nog vrijwel niets over de game gehoord en ben dan ook positief verrast. Het spel ziet er erg goed uit, en is dankzij de random wapens en verschillende klasses waarschijnlijk ook nog leuk om een tweede keer door te spelen. De combinatie van een FPS en RPG lijkt ook een zeer geslaagde. Het RPG-gedeelte zorgt voor wat meer diepgang van het spel, terwijl het toch een hoog tempo heeft door het FPS-gedeelte. De vraag is echter of de game het gaat redden tegen het geweld van Uncharted 2, Assassin’s Creed en alle andere grote titels die ons dit najaar nog te wachten staan. Ik hoop in ieder geval van wel, want de game lijkt het zeker waard te zijn!