ProRail pakt spoor naar Zandvoort aan voor F1
De bereikbaarheid van Zandvoort is al sinds de bekendmaking van de Grand Prix van Nederland op het circuit in de duinen een heikel punt. ProRail gaat het traject tussen Haarlem en Zandvoort onder handen nemen om de capaciteit te vergroten en dat doen ze op topsnelheid.
"Waar de nodige maatregelen normaal meerdere jaren in beslag kunnen nemen, doet ProRail het op dit traject letterlijk in Formule 1 tempo. ProRail ziet het belang in van een goede bereikbaarheid tijdens een uniek event voor Nederland waar heel veel toeschouwers onze trots Max Verstappen hopelijk als eerste over de finish zien rijden", zo laat ProRail weten in een ronkend persbericht.
Door onder andere het vermogen op de bovenleiding te vergroten zullen er meer treinen op het traject kunnen rijden. Om dit mogelijk te maken zijn er diverse technische ingrepen nodig die de spoorbeheerder de komende tijd zal uitvoeren. Ook zullen er in het raceweekend extra storingsploegen achter de hand zijn om eventuele verstoringen meteen op te lossen.
Ook op station Zandvoort zullen mogelijk diverse maatregelen genomen worden. "Daarnaast wordt samen met de gemeente Zandvoort en NS onderzocht of het mogelijk is de capaciteit van station Zandvoort tijdelijk uit te breiden. Met de aanleg van een tijdelijk perron of het creëren van een extra in- en uitgang van het station, kunnen reizigers mogelijk sneller in- en uitstappen. Goede crowdmanagement is erg belangrijk om de grote groep reizigers snel in goede banen te leiden."
De drie spoorwegovergangen op het traject zullen tijdens het raceweekend langer dicht zijn door het verhoogde aantal treinen. Bij de overgangen zullen in verband met de veiligheid daarom extra toezichthouders geposteerd worden. Ook zal de impact op de aan- en afvoerroutes die via de overgangen lopen onderzocht worden.
"ProRail zet zich graag samen met onder andere de Grand Prix Zandvoort, de gemeente Zandvoort, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de NS in om de Nederlandse Grand Prix de duurzaamste Grand Prix ter wereld te laten worden door het aanbieden van een betrouwbare en duurzame manier van vervoer per spoor", zo laat ProRail enthousiast weten.
ProRail pakt spoor naar Zandvoort aan voor F1 (Pro Shots / Thomas Bakker)
Als ze het op normaal prorail tempo zouden doen zou het contract met de F1 alweer voorbij zijn.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
Sluit de toegangswegen naar Zandvoort af en laat alleen pendelbussen rijden tussen de parkeerplaatsen en het circuit.
Op die manier kan iedereen relatief makkelijk op het circuit komen zonder het verkeersinfarct dat ze nu aan het creëren zijn.
Lijkt een beetje alsof de organisatie iets heeft dat het niet hun probleem is hoe mensen op het circuit komen.
Dit kan opeens wel, maar het al jarenlang probleem-punt Meppel hebben ze nog steeds niet goed opgelost.
Loop hier regelmatig vele uren vertraging op omdat die ProRail sukkels koffie zitten te lurken i.p.v. Meppel aan te pakken.
Eerst Meppel, dan Zandvoort!
Zit er soms een halve gare F1 fan in de besluitvormingsketen? Transparantie graag, voor we over een aantal jaar weer aan de kamervragen moeten!
Stroom? Vroegah reden er hele lange treinen tussen Zandvoort en Maastricht en daar was blijkbaar genoeg stroom voor. En evt. gebruiken ze gewoon een diesel rangeerloc. Die staan nu zondags toch stil vermoed ik.
Nu koopt een prins Zandvoort en ineens rent de ene manager nog harder dan de andere.
Of zou het gewoon toeval zijn ?
Het station moet misschien net zo aangepast worden zoals vroeger treinstation Scheveningen was
Maar ook daar ging het niet om: het is absurd dat vanwege dit gebeuren, dat door private partijen is gepushed, nu plotseling een upgrade van het spoor in de hoogste versnelling mogelijk is, terwijl er op dit gebied overal en nergens achterstanden zijn. Kijk als het betaald zou worden door de private investeerders is dat prima, maar dat er overheidsgeld gestopt wordt in een dergelijk onrendabele investering is schandalig. Pro-rail is sowieso half overheid en rolt van misstand naar misstand - dit lijkt alvast het volgende financiële debacle en bewijs van mismanagement te worden. Om deze redenen moet het hele besluitvormingsproces transparant op tafel VOOR er ook maar een schop de grond in gaat.
Die F1 vindt hooguit 1x per jaar plaats, zo lang Max raced (niemand weet hoeveel jaar dat zal duren) - dat is een investering die zich in alle eeuwigheid niet terug verdient en dus zal geen commerciële partij daar zo instappen.
[ Bericht gewijzigd door LeviathanIV op woensdag 5 juni 2019 @ 23:51 ]
Het is duidelijk dat jij negatief tegenover een dergelijk evenement staat, maar je bent nu argumenten aan het bedenken. Dat maakt je verhaal niet sterker.
Nog meer achterlijke vragen?
Voordat bekend werd dat de F1 naar Nederland kwam, had prorail al besloten voor de strandgasten de lijn Haarlem Zandvoort aan te pakken.
Voor de zomer van 2020 zou er meer capaciteit zijn om de reizigers te vervoeren. Nu de GP ergens in Mei zal plaatsvinden moet dit alleen maar een paar maanden eerder klaar zijn. Het is dus gewoon de normale verbetering die al op de planning stond.
Het word nu in de schoor geworpen dat de GP dit heeft getriggerd maar het zou toch wel gebeuren.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken