Mercedes sleept spionerende werknemer voor rechter

De Formule 1 kan zich opmaken voor een fikse rel. Middelpunt is ditmaal een tot voor kort volledig anonieme Mercedes-werknemer genaamd Benjamin Hoyle. Hoyle was werkzaam als teamleider van de afdeling Performance Engineering, waar de fameuze power-unit van Mercedes bedacht en ontwikkeld werd. Afgelopen voorjaar besloot Hoyle zijn contract, dat tot het einde van het jaar liep, niet te verlengen. Hij deelde dat zijn bazen mede, maar vergat erbij te vermelden waar hij zijn loopbaan wilde voortzetten. Daar kwamen ze bij Mercedes echter razendsnel achter: Hoyle wilde aan de slag gaan bij de concurrenten van Ferrari.

 

Mercedes rook onraad want Hoyle had in zijn leidinggevende functie immers toegang tot gevoelige data. De leiding van Mercedes besloot maatregelen te nemen. Hoyle kreeg een nieuw emailadres, data werd van zijn laptop verwijderd en hij kreeg een andere functie toebedeeld die niets met F1 te maken had. De Brit wist ondanks de maatregelen zijn hand te leggen op een race-rapport van de afgelopen Grand Prix van Hongarije, met daarin onder meer data over de gedragingen en slijtage van de power-unit. Daarbij maakte Hoyle kopieën van codes waarmee racedata gedeblokkeerd kan worden. Tot slot verwijderde de sluwe Hoyle bestanden in een poging om zijn sporen uit te wissen.

 

Ondanks dat kwam Mercedes erachter dat zij een spion in de gelederen had en daarom sleept de Duitse fabrikant Hoyle nu voor de rechter. "Juridische stappen zijn genomen om de intellectuele eigendommen van Mercedes te beschermen," zo laat een woordvoerder van het team in een verklaring weten. "Mr. Hoyle heeft het onderlinge vertrouwen beschaamd en daarmee heeft hij, en mogelijk Ferrari, op oneerlijke wijze een voordeel verkregen." Het team eist zijn data terug en bovendien wil het voorkomen dat Hoyle voor 2017 bij Ferrari of welk ander F1-team dan ook aan de slag gaat.

 

Het doorspelen van technische informatie van het ene team naar het andere is niet nieuw. In 2007 kwam naar boven dat Ferrari-techneut Nigel Stepney een 780 pagina’s tellend dossier van zijn werkgever aan McLaren-engineer Mike Coughlan had overhandigd. De media doopte het breed uitgemeten spionageschandaal om tot Spygate en de rechtszaak die volgde leidde onder meer tot een recordboete van honderd miljoen dollar voor McLaren.