FOK!toen: The Prodigy - Music For the Jilted Generation

Het is vandaag op de kop af 20 jaar geleden dat Music For the Jilted Generation, het tweede album van de groep The Prodigy, in de winkels verscheen. Een plaat die voor de grote doorbraak van de Britse dancegroep zou zorgen. In FOK!toen vandaag aandacht voor dit fijne album, dat als één van de eersten op onnavolgbare wijze breakbeat en rockmuziek wist te combineren.

Music For the Jilted Generation

The Prodigy
Voor het ontstaan van The Prodigy moeten we terug naar 1990. Liam Howlett was in die tijd een dj in een club in Essex en heeft op zekere avond een ontmoeting met Keith Flint en Leeroy Thornhill. Flint en Thornhill zijn zwaar onder de indruk van het werk van Howlett en stellen hem voor om samen met Sharky, de toenmalige vriendin van Flint, op zijn muziek te gaan dansen. Howlett heeft daar wel oren naar maar geeft aan dat hij er dan wel een MC bij wil hebben. Deze wordt al snel gevonden in de persoon van Keith Palmer, die vanaf dat moment naam zal maken als Maxim Reality. Niet lang daarna doet het gezelschap hun eerste optreden in de club The Labyrinth.

Om aan een platencontract te komen neemt Howlett in zijn thuisstudio een demo op met 10 tracks. Deze komt op de burelen van XL Recordings terecht en The Prodigy krijgt al snel een contract van hun aangeboden. Rond dezelfde tijd besluit Sharky om de groep te verlaten. In 1991 verschijnt de What Evil Lurks-EP van The Prodigy. Op de EP treffen we een viertal opnames van de demo van Howlett aan, waarvan vooral 'Android' en 'Everybody in the Place' het erg goed doen in de rave-scene. Omdat de plaat slechts in een gelimiteerde oplage wordt uitgebracht is het vooral een hit in de underground.

Een half jaar later scoort The Prodigy haar eerste grote hit in Groot Brittannië met de single 'Charly'. Het echte grote succes bleef nog uit maar de groep begon ondertussen behoorlijk naam te maken in de Britse dans-scene.


Experience
In september 1992 volgt het debuutalbum van The Prodigy. Experience is een ijzersterke rave-plaat vol heftige drum 'n bass-ritmes, freaky samples en catchy melodielijnen. Naast de hitsingle 'Charly' worden ook 'Everybody in the Place', 'Fire/Jericho', 'Wind It Up (Rewound)' en 'Out of Space' op single uitgebracht. Laatstgenoemde nummer, opgebouwd rond het nummer 'I Chase the Devil' van Max Romeo, is de eerste hit voor de groep in Nederland. Experience zou in de Britse albumcharts de 12e plaats bereiken, maar in andere landen wist de groep nog niet echt door te breken.

Music For the Jilted Generation inside

Music For The Jilted Generation
In 1993 brengt Howlett een maxi-single uit met witte labels, waarop alleen de titel 'Earthbound I' staat geschreven. Later blijkt het gewoon een vroege versie te zijn van het nummer 'One Love', dat later in hetzelfde jaar op single wordt uitgebracht en de 8e plaats in de Britse hitlijsten haalt.

In het daaropvolgende jaar verschijnt het tweede album van The Prodigy. Net als Experience wordt ook het album Music For The Jilted Generation opgenomen in de Earthbound Studios in Braintree, Essex en de Strongroom Studios in Londen. Met het album wilde Howlett reageren op de strenge Britse wetgeving rondom het organiseren van rave-feesten. Vooral in het nummer 'Their Law' uit Howlett al zijn frustraties over deze kwestie.

What we're dealing with here
is a total lack of respect for the law.
Fuck the law, but you can't beat the law. (7x)
Fuck 'em, and their law. Halt!

Filmgek
Het eerste wat opvalt bij het beluisteren van Music For The Jilted Generation is het veelvuldige gebruik van samples uit allerlei films. Zo doet het intro van de plaat meteen denken aan de Stephen King-film The Lawnmower Man. In 'Their Law' horen we fragmenten uit de film Smokey and the Bandit, in 'Full Throttle' komt een achterstevoren afgespeelde sample uit de film Star Wars IV: A New Hope en in 'The Heat (The Energy)' horen we stukjes uit de film Poltergeist III voorbijkomen. 'Claustrophobic Sting' doet vervolgens weer denken aan de kwaadaardige robot Hal 9000 uit de film 2001: A Space Odyssey.

Nadat Howlett al zijn liedjes had opgenomen kwam hij tot de ontdekking dat hij teveel materiaal had opgenomen. 'One Love' werd behoorlijk onder handen genomen en met zo'n anderhalve minuut ingekort. Ook 'The Heat (The Energy)' werd een beetje ingekort en het nummer 'We Eat Rhythm' werd helemaal geschrapt. 'We Eat Rhythm' zou later alsnog worden uitgebracht op een cassettebandje bij het blad Select Magazine in oktober 1994.

Music For the Jilted Generation back

Het album

Music For the Jilted Generation A

Kant A:
01 Intro
02 Break & Enter
03 Their Law
04 Full Throttle

Music For the Jilted Generation B

Kant B:
01 Voodoo People
02 Speedway (Theme From 'Fastlane')
03 The Heat (The Energy)

Music For the Jilted Generation C

Kant C:
01 Poison
02 No Good (Start The Dance)
03 One Love (Edit)

Music For the Jilted Generation D

Kant D:
The Narcotic Suite
01 3 Kilos
02 Skylined
03 Claustrophobic Sting