'Descheemaecker veegt Fyra-straatje schoon'

Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem (PvdA) heeft hard uitgehaald naar de voormalig topman van het Belgische spoorwegbedrijf NMBS Marc Descheemaecker. Aanleiding is diens boek waarin hij onder meer de NS beschuldigde van naïef enthousiasme ten opzichte van de geflopte Fyra.

"Ik heb het boek niet gelezen. Ik ga het ook niet lezen", zei Dijsselbloem donderdag tijdens een overleg in de Tweede Kamer over de Fyra. "Maar twee woorden bekruipen mij toch bij wat ik er over heb gelezen. Dat is het woord 'straatje' en het woord 'schoonvegen'."

Dijsselbloem zei zich verder te 'verheugen' op de parlementaire enquête over het Fyra-debacle, mocht Descheemaecker daar worden verhoord, zei hij.

Ook staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) maakte weinig woorden vuil aan het epos van de brullende Belg. Zij liet weten nog geen tijd gehad te hebben om het boek te lezen, maar heeft een aantal 'interessante passages' gezien. Mansveld deed de kritiek van Descheemaecker af als diens 'persoonlijke opvattingen'. "Ieder mens heeft stijlverschillen bij het vertellen van een verhaal. Laat ik het daarbij houden."

Het is verder aan de parlementaire enquêtecommissie om een oordeel te vellen over de spaghettiboemels, zei Mansveld. "Ik zal daar niet op vooruitlopen." Tweede Kamerleden lieten zich minder diplomatiek uit. "Ik vind het gedrag van Descheemaecker toch wel beneden alle peil", zei Betty de Boer. Duco Hoogland (PvdA) zei uit te zien naar de memoires van de voormalige topman van de NS Bert Meerstadt om de andere kant van het verhaal te lezen.

Descheemaecker schreef dat de NS tot enkele uren voordat de NMBS aan Mansveld liet weten dat het bedrijf de stekker uit de Fyra zou trekken heeft geprobeerd de drie spaghettiboemels van de Belgen te kopen. Hij noemt het vertrouwen in de treinen 'naïef'. Ook deelde hij een mooie sneer uit naar de Nederlandse technici van de NS met wie hij samenwerkte. Die kregen het predicaat 'arrogant'.

Descheemaecker werkte tussen 2005 en eind 2013 als bestuurder van de NMBS. De NS nam al afstand van diens uitlatingen, die werden betiteld als een persoonlijke mening. De NS heeft juist alle opties opengehouden; het overnemen van drie treinen was een van de vele opties.