'Tegenvaller Fyra toch voor rekening NS'

Het kabinet gaat onderzoeken of de NS toch niet zelf kan opdraaien voor de tegenvaller van de Fyra van 119 miljoen euro. Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem (PvdA) gaat daarover samen met staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) in gesprek met het spoorbedrijf, schrijft hij dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Het debacle met de hogesnelheidstrein zorgt ervoor dat de staat 119 miljoen euro misloopt aan dividend. Dit bedrag zou ten koste gaan van het infrafonds en dus van nieuwe wegen en spoorwegen. Dit was echter tegen het zere been van de Kamer, die wilde weten of de NS dit bedrag niet zelf kan ophoesten, door efficiënter te werken.

Dijsselbloem zei eerder nog dat dit onmogelijk was: de 119 miljoen zou ten koste gaan van de investeringscapaciteit, omdat de rek er bij het spoorbedrijf al uit is. De NS moet in 2017 namelijk al honderd miljoen euro per jaar efficiënter gaan werken. Daarbij komt een bedrag van 221 miljoen aan maatregelen waarmee het spoorbedrijf het vermogensverlies van de Fyra moet compenseren. Al met al krijgt de NS al een 'forse klap' te verduren, zei Dijsselbloem eerder.

De Kamer geloofde dit niet dwong per motie echter een onderbouwing af van wat de minister zei. En nu lijkt het toch mogelijk wat het parlement wil. Dijsselbloem wil met Mansveld gaan kijken naar 'concrete aanvullende efficiencymaatregelen', schrijft hij. "De 119 miljoen bovenop de eerdere maatregelen verhalen op de NS acht ik niet onmogelijk, maar het is alles bij elkaar wel een behoorlijke opgave."

Over de uitkomst van deze inventarisatie wordt de Kamer in het voorjaar geïnformeerd. "Op dat moment kan ik ook uitgebreider en concreter ingaan op de vraag in welke mate het vermogensverlies als gevolg van de Fyra ten koste gaat van de langetermijninvesteringscapaciteit van de NS", aldus Dijsselbloem.