NS ontkent naïviteit in Fyra-echec

Dat de NS tot het allerlaatste moment een naïef enthousiasme geëtaleerd zou hebben ten opzichte van de Fyra, is niets meer dan een persoonlijke mening. Dat zegt het spoorbedrijf dinsdag in reactie op uitspraken in een boek van voormalig topman van het Belgische spoorwegbedrijf NMBS Marc Descheemaecker.

Tot enkele uren voordat de NMBS eind mei aan staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) liet weten dat het bedrijf stopte met het gebruik van de Fyra, probeerde de NS drie Fyra-treinen over te kopen, zegt de NOS op basis van het boek. Descheemaecker noemt het vertrouwen in de treinen 'naiëf'.

De NS erkent dinsdag alle opties open te hebben gehouden tot het allerlaatste moment en doet het boek van Descheemaecker af als een publicatie op eigen titel. "De NS zocht naar tal van oplossingen en dat was een van de vele opties", zegt een woordvoerder. "Er werd ook allang naar alternatieven gezocht."

Volgens de Nationale Spoorwegen moet de parlementaire enquête over de Fyra duidelijkheid geven over wat er zich werkelijk heeft afgespeeld. "We werken daar volledig aan mee", zegt de zegsman. De enquêtecommissie onderzoekt onder meer de rol van de NS tijdens het Fyra-echec, waarbij respectievelijk België en Nederland uiteindelijk besloten de krakkemikkige treinen in de ban te doen.

Descheemaecker geeft in zijn boek bovendien nog een sneer naar de Nederlandse technici van de NS met wie hij samenwerkte. Hij noemt ze in zijn boek 'arrogant'. Descheemaecker werkte tussen 2005 en eind 2013 als bestuurder van de NMBS.

Maandag werd bekend dat de NS alle V250-treinen terugstuurt naar Italië. Bouwer AnsaldoBreda betaalt daarbij 125 miljoen euro terug. De NS beperkt het verlies door de deal tot 88 miljoen euro.