NS draait alsnog op voor Fyra-tegenvaller
De NS draait toch zelf op voor een tegenvaller van de Fyra van 119 miljoen euro en niet de staat. Het spoorbedrijf zal dit bedrag opbrengen door efficiënter te gaan werken, schrijft minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem (PvdA) vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer.
De bewindsman komt hiermee tegemoet aan een verzoek van de meerderheid van de Tweede Kamer. Die vond het onverteerbaar dat het bedrag voor rekening zou komen voor de overheid. Het debacle met de spaghettiboemels zorgt ervoor dat de staat 119 miljoen euro aan dividend misloopt. Dat bedrag zou ten koste gaan van het infrafonds en dus van nieuwe wegen en spoorwegen.
Dijsselbloem wilde het miljoenenbedrag aanvankelijk niet verhalen op de NS, omdat het bedrijf financieel al hard wordt geraakt door de Fyra-flop. De NS moet in 2017 namelijk al honderd miljoen euro per jaar efficiënter gaan werken. Daarbij komt een bedrag van 221 miljoen aan maatregelen waarmee het spoorbedrijf het vermogensverlies van de Fyra moet compenseren.
De bewindsman werd echter teruggefloten door de Kamer. Die eiste op verzoek van Kamerlid Stientje van Veldhoven (D66) dat de minister zou onderzoeken of de NS het bedrag niet kan ophoesten door efficiënter te gaan werken. Dat kan, schrijft Dijsselbloem.
"Uit gesprekken met de NS is mij gebleken dat een totaal van 340 miljoen euro aan extra kostenbesparingen door efficiencymaatregelen over de jaren 2016-2024 volgens de NS-directie uitdagend is, maar bij de huidige inzichten wel haalbaar zou moeten zijn zonder dat dit leidt tot operationele risico's of directe gevolgen voor de reiziger."
Het is de bedoeling dat de NS vanaf 2017 142,5 miljoen euro per jaar in de kosten snijdt. Volgens Dijsselbloem wordt hiermee een 'aanzienlijke inspanning' van het spoorbedrijf gevraagd.
Van Veldhoven reageert met instemming op de brief van Dijsselbloem. "Ik ben blij dat de minister alsnog tegemoetkomt aan de wens van D66 om de NS zelf verantwoordelijkheid te laten nemen voor de gemaakte fouten en de geleden verliezen met de Fyra", reageert zij. "Ik vind het een verkeerd signaal als er minder spoor wordt aangelegd en minder stations worden gebouwd, omdat de NS verkeerde keuzes heeft gemaakt."