Pollock niet blij met aanpassing motorreglement

Craig Pollock is niet blij dat de autofabrikanten besloten hebben om de toekomstige motorenregels in de Formule 1 aan te passen. Hij wilde met zijn bedrijf PURE vanaf 2013 krachtbronnen gaan leveren en moest met lede ogen aanzien dat de plannen een jaar uitgesteld zijn en de V4 een V6 geworden is.

"We hadden de plannen voor de V4-motor al helemaal uitgewerkt. Ik heb ze hier voor me liggen, op mijn bureau. We hebben sinds december aan deze motor gewerkt, maar we hebben er nu helemaal niets meer aan. We zijn inmiddels begonnen aan de V6-motor. Gelukkig kunnen we sommige zaken die we ontwikkeld hebben voor de V4 meenemen naar de V6, maar we hebben een maand vertraging opgelopen," zei Pollock tegen GPUpdate.

PURE was al ver met de ontwikkeling van de nieuwe krachtbron, maar moet nu opnieuw beginnen. "We lagen voor op de meeste andere fabrikanten, maar dat voordeel zijn we nu voor een groot deel kwijt. We hopen het door heel hard te werken weer terug te krijgen. Maar er zijn ook financiële consequenties. Zo hebben we te maken met investeerders die niet begrijpen wat er aan de hand is. Het is toch vreemd dat de World Motor Sport Council unaniem een beslissing neemt en vervolgens vier of vijf maanden later alles weer verandert. Het gevolg hiervan is dat investeerders het te risicovol gaan vinden om hun geld in de Formule 1 te steken."

"Ik ben erg teleurgesteld. Maar ik realiseer me ook dat er extreem veel druk wordt uitgeoefend op de mensen die de besluiten nemen. Het is zeker geen gemakkelijke situatie waarin zij zitten. Als ze de plannen doorzetten, kunnen ze Mercedes verliezen, als ze de boel annuleren, raken ze Renault kwijt. Het resultaat is dat we met een compromis zitten opgescheept, waar de sport uiteindelijk weinig aan heeft. Zo gaat het wel vaker in de Formule 1," zo meldde Pollock die in het verleden onder meer de manager van coureur Jacques Villeneuve en teambaas bij BAR was.