Albert Heijn vergroot marktaandeel
De prijzenoorlog tussen supermarkten begint langzaam maar zeker steeds meer voor Albert Heijn haar vruchten af te werpen. In 2004 steeg het marktaandeel lichtjes, met 0,1 procent naar 26,8 procent. Aldi, Edah en de Konmar gaven flink terrein prijs.
Na Albert Heijn is de Superunie, een collectef inkoopverbond, de grootste partij. De Superunie zag haar marktaandeel toenemen van 25,9 tot 26,7 procent. Vooral de groei van Jumbo droeg hieraan bij.
Konmar zakte van 4,1 procent naar 2,4 procent Super de Boer steeg lichtjes van 8,9 procent tegen 8,7 procent in 2003. Ook C1000 won terrein.
_
De prijzenoorlog tussen de supermarkten begon in oktober 2003. Hieronder een overzicht:
ronde 1: AH verlaagt de prijzen van ruim duizend producten. Anderen volgen.
ronde 2: AH verlaagt de prijzen van 300 artikelen, anderen volgen weer.
ronde 3: Super de Boer en Konmar verlagen de prijzen van 250 producten.
ronde 4: Edah zet de vierde ronde in, door vele artikelen te verlagen in prijs.
ronde 5: AH verlaagt de prijs van 300 producten.
ronde 6: Discounters slaan terug.
ronde 7: Albert Heijn komt met een goedkoop zuivelassortiment op de markt.
ronde 8: Diverse supermarkten verlagen de prijzen van vijfhonderd artikelen.
ronde 9: Albert Heijn verlaagt opnieuw de prijzen van duizend artikelen.
ronde 10: Albert Heijn verlaagt prijs 2000 artikelen.
ronde 11: Albert Heijn verlaagt de prijzen van duizend drogisterij artikelen.