wc-eend spoelt door: Cijfers

wc-eend

Op FOK!games heb je verschillende groepjes gebruikers. De ene vindt dit en de andere dat en dat is geen probleem, daar zijn we een open gemeenschap voor als je dat zo wilt noemen. Maar ik als redacteur erger me altijd aan één groepje en dat is het groepje dat mekkert over het cijfer dat we aan een game geven bij een recensie.

Dan heb ik het niet over mensen die aangeven dat de game een acht verdient terwijl wij hem een zeven geven. Nee, ik heb het over het groepje dat zeurt dat een negen, een tien of alles wat daartussen zit te hoog is. Hoe vaak horen we wel niet dat een tien gelijk staat aan perfectie en hoe vaak proberen we dan niet uit te leggen dat dit niet zo is.

Als je het dus blijkbaar goed wilt doen moet je helemaal geen cijfer of keuring aan het spel hangen. Als ik een schaal zou maken van één tot en met zeven dan zou een game met een zeven ook perfect zijn, want hoger kan hij niet scoren. Dan betekent dat een game met een vier middelmatig zou worden. Nee, we houden één tot tien aan omdat dat een algemeen referentiekader is dat ook op scholen wordt gebruikt. Als ik een opstel zou schrijven voor Nederlands en ik krijg daar een tien voor zal het waarschijnlijk ook niet perfect zijn en enkele grammaticale foutjes bevatten. Een tien betekent gewoon niet automatisch perfect.

Vaak krijgen we naast de opmerking “een tien is perfect en dat kan niet” ook te horen dat de uitgever wel weer wat leuks gegeven heeft of ons een zak geld betaald heeft voor dat hoge cijfer. Nou, ik kan je garanderen dat mijn kast echt niet uitpuilt met Doritos en Mountain Dew en dat ik nog steeds op dezelfde kutfiets fiets als anderhalf jaar geleden.

Stel dat ik een recensie moet doen voor een PS3-spel. Ik krijg echt niet de limited edition met een zooi extra's thuisgestuurd. Nee, ik krijg een goedkoop cd-hoesje met daarin de disc en nee, geen boekje. Heel af en toe krijgen we wat extra's opgestuurd maar als je het echt wilt weten, het meeste gaat naar de kerstprijsvraag. Want tja, wat heb ik aan een T-shirt in maat M als ik XXL draag?

Jullie zullen het wel niet geloven maar we hebben meer gezeik met de uitgevers over te lage cijfers dan dat we complimenten krijgen voor een recensie. Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld een tot nader order niet te noemen spel, Homefront, gerecenseerd. De game kreeg een niet nader te noemen cijfer, een vier, en dat was niet acceptabel volgens een niet nader te noemen uitgever, THQ.

De uitgever was het dus niet eens met het cijfer en belde overstuur onze eigen PR-vrijwilliger op. Of we dat cijfer niet even konden aanpassen naar een vijf of een kleine zes? Dit hebben we natuurlijk niet gedaan, de vier bleef een vier en de meeste gebruikers vonden dat zelfs nog te hoog. Dit resulteerde er dus in dat THQ voor langere periode, ongeveer een half jaar, ons niet uitnodigde voor persevenementen en ons geen games opstuurde voor een recensie.

En geloof me als THQ echt niet het enige bedrijf is dat vragen stelt over de cijfers die wij geven als zij het te laag vinden. Wij geven een cijfer aan een game omdat wij vinden dat die game dat op dat moment verdiend heeft. En dan maakt het niet uit of het een één, een tien of een zestien is, dat cijfer hoort er gewoon op dat moment aan vast.

En ja, als we Homefront, en andere games nou gewoon een zeven hadden gegeven dan had ik nu misschien wel een kast vol met Mountain Dew en Doritos en reed ik niet op een brakke fiets. Maar is dat eerlijk tegenover jullie en onszelf als crew? Nee dat is het niet en daarom zullen jullie het maar moeten aannemen dat wij niet aan steekpenningen doen voor hogere cijfers, positievere artikelen en weet ik veel wat nog meer.