Verduisterde games uit de doofpot

Er zijn game-ideeën ten overvloede. Misschien wel meer dan de helft van de games waar een team soms jarenlang aan heeft gewerkt, kan zomaar geannuleerd worden. De ontwikkelstudio kan failliet gegaan zijn, de game kan na jaren nog steeds niet overtuigen of andere, meer bekende games krijgen voorrang op een ingekort budget. Het enige dat wij overhouden, is de leegte en de dromen die de concepten achterlieten. Tijd om een paar voorbeelden te bekijken.

Gotham By Gaslight
Gotham By Gaslight
is een game die is gebaseerd op een zogeheten 'one shot-comic' die Batman in een compleet andere setting plaatst. In dit geval is het verhaal dat Bruce Wayne een rijke nobelman is uit 1889, en er 's nachts op uit gaat om de misdaad te bestrijden. De comic is nog steeds te lezen, en het is leuk om eens te kijken hoe Batman had gepast in een oudere setting dan de huidige tijd. In de comic gaat Batman de strijd aan met de beruchte seriemoordenaar Jack The Ripper en laat zich adviseren door de beroemde psycholoog Sigmund Freud.

Het idee van de game was een soort steampunk-wereld waarin de Dark Knight zich begeeft. In de onderstaande trailer zie je al hoe ze de nobele status van Bruce wilden vastleggen: brede schouders en een imposante cape. De game leek een sandbox-game te worden die qua gameplay misschien wel wat van de huidige Batman-games had afgekeken. De ontwikkelaar was Day One Studios, de studio die onder andere F.3.A.R. heeft ontwikkeld. De game is gecanceld en alleen de onderstaande beelden zijn nog wat rest van deze game.

Sabreman Stampede
Een wat vrolijkere toon was te vinden in de game Sabreman Stampede. De eerste game in deze serie kwam uit in 1984 onder de naam Sabre Wulf. Alle delen in de serie werden ontwikkeld en uitgebracht door Ultimate: Play The Game. Deze ontwikkelaar staat tegenwoordig bekend als Rare Ltd. De gameserie draait om een avonturier die Sabreman heet en allemaal avonturen in de jungle beleeft. Het patent op de naam Sabreman Stampede werd in 2003 vastgelegd. Overigens heeft Sabreman zelf ook een cameo-appearance gemaakt in de succesvolle game Banjo Tooie, ook van Rare ltd.

De onderstaande game begon oorspronkelijk als een vervolg op Diddy Kong Racing zonder de Nintendo-licentie. Omdat Rare zich inmiddels had aangesloten bij Microsoft, hadden ze patent aangevraagd op een oud karakter van ze. Pas in 2008 kwam de game weer boven water en was de formule inmiddels zeer aangepast. De game was stilgelegd omdat leden van het ontwikkelteam hielpen bij de game Kameo. In 2008 was de game zelf alweer zes jaar in ontwikkeling en had het zoveel verandering doorgemaakt, dat de focus verloren was. Om die reden werden zes jaar ontwikkeltijd in de prullenbak gestopt en is Rare ltd. zich vooral gaan richten op Kinect-games. Lees het hele verhaal achter deze game hier. Gameplaybeelden kun je hieronder bekijken.

The Crossing
Het verhaal van The Crossing moest ons naar een alternatieve werkelijkheid brengen waarbij de tempeliers het jaar 1307 hebben overleefd. Die werkelijkheid kruist met onze werkelijkheid en brengt anarchie naar de straten van Frankrijk. De game zou ons in staat stellen om aangevallen te worden door echte spelers, terwijl je een singleplayer-verhaal doorliep. Hoe dit allemaal mogelijk was, is onbekend, omdat er naast de onderstaande trailer weinig bekendgemaakt is over de game. The Crossing liep in elk geval op Valves Source Engine en zou een potentiele revolutie ontketenen. Jammer dat hij ons al zo vroeg moest verlaten. We hebben in elk geval nog een trailer.

Niet alleen in deze generatie, maar al sinds er games ontwikkeld worden, worden er games geannuleerd. Zowel sequels als originele games kunnen het zwaar te voorduren krijgen. Zo heeft Core Design hun versie van Tomb Raider: Anniversary al weg moeten gooien en heeft een onbekende Zweedse studio voor een korte periode een Final Fantasy XII-sequel (onder de codenaam Fortress) ontwikkeld die in de doofpot werd gestopt. Welke games hadden volgens jullie nooit geannuleerd mogen worden?