RPG Zomer: Grandia III

De Grandia-serie heeft haar eerste twee delen in Europa uitgebracht. Bij het derde deel, Grandia III, was Ubisoft niet meer overtuigd van het succes van deze serie en is dit deel aan ons Europeanen voorbijgegaan. Zonde. Grandia en Grandia II werden over het algemeen positief ontvangen, en Grandia III doet niet onder aan de voorgaande delen.

Grandia III Leader

Grandia-games worden ontwikkeld door Game Arts. Hetzelfde bedrijf dat de, overigens ook erg goede, RPG-serie Lunar ontwikkelt. Op het gebied van het verhaal zou je verwachten dat Grandia III zichzelf wel kan bewijzen. Toen deze game op de inmiddels verzadigde markt van PS2-RPG's uitkwam, kreeg het echter niet veel positieve reacties. Als fan van de serie, wilde ik toch graag weten of de game daadwerkelijk een misser was, of dat we iets moois gemist hebben.

We hebben inderdaad iets gemist, maar niet op dat moment. Het verhaal is wat je van een typische J-RPG kunt verwachten. Een jonge kerel, Yuki, heeft grote dromen. Hij wil namelijk piloot worden, net als zijn legendarische voorbeeld Captain Schmidt. Je komt een meisje tegen met een bijzonder verhaal en besluit haar veilig thuis te brengen. Dit meisje, Alfina, is naar eigen zeggen een 'communicator'. Dat wil zeggen dat ze in contact staat met grote, spirituele wezens die over de wereld van Grandia III waken.

Grandia III

Heerlijke nostalgie
In een generatie die verzadigd was met dit soort verhalen, zal Grandia III ook niet boven de rest zijn uitgekomen. Nu we echter al een tijdje niet meer een soortgelijk verhaal hebben gehoord, is het heerlijk om een stukje nostalgie op te halen in een nieuwe wereld. Toen ik de eerste grote stad binnenliep, kreeg ik alweer kriebels bij het bedenken van de mogelijkheden die dit met zich meebracht voor je personages en het verhaal. Als een game dat met je doet, is het goed bezig.

Heb je echter iets minder met dit soort verhalen, dan biedt de gameplay genoeg om je bezig te houden. Grandia staat namelijk bekend om haar gevechtssysteem zoals Kingdom Hearts bekend staat om haar keyblades. Als je tegenstander een aanval kiest, heeft hij tijd nodig om deze op te laden. Als je hem in die tijd raak met een bepaalde aanval, zul je zijn aanval annuleren. Hierdoor heb je de snelheid van een ATB-vechtsysteem met een stuk meer strategische diepgang.

Grandia III

Modelijkheden, mogelijkheden...
Ieder personage heeft plaats voor magische spreuken. Hoe meer gevechten, hoe meer plaats je hebt. Grotere spreuken hebben echter meer ruimte nodig, dus het is goed hier verstandig mee om te springen. Ook kan een personage, na het kiezen van een gewone aanval, plots een nieuwe speciale aanval uitvoeren. Deze voegt zich dan toe aan je lijst met speciale aanvallen en kun je daarna selecteren wanneer je wilt. De spanning van het verkrijgen van nieuwe speciale aanvallen is briljant gedaan. Voer je deze aanvallen vaker uit, zullen ze op willekeurige momenten sterker worden en sneller opladen.

Achter de schermen kun je jouw personages nog sterker maken. Naast het toevoegen van spells, kun je ze speciale 'eggs' geven die ze meer kracht geven in een van de vier elementen. Ieder personage kan één egg dragen en wat je overhoudt kun je ook nog eens laten samensmelten om betere eggs te maken. Oh, en als jouw communicator met een groot wezen heeft gepraat, ontvang je ook nog eens zijn/haar krachten die je tijdens een gevecht kunt ontketenen. Deze laadt zich weer op door een aantal gevechten te winnen, dus kunnen niet eindeloos uitgevoerd worden. Je gebruikt ze alleen in situaties van nood.

Grandia III

Conclusie
Grandia III is op het verkeerde moment uit gekomen. In de huidige generatie zijn de J-RPG's echter op één hand te tellen. Grandia III had zich nooit kunnen meten met grootheden als Final Fantasy XIIKingdom Hearts II en Dragon Quest VIII. Om deze game nu weer te spelen voelt echt als een verademing en weer een klein stapje terug in dat vertrouwde verleden waar J-RPG's vandaan komen. Een aanrader voor iemand die weer een leuke RPG wilt spelen.