Voordat een game uitkomt...

Als kind was ik altijd gek op verloren stukjes content. Zo was ik gefascineerd door het eilandje in het Dam-level van GoldenEye voor Nintendo 64. Later ramde ik mijn skater in Tony Hawk's Pro Skater weleens tegen muren aan om te zien of ik er doorheen kon. Zo ben ik al talloze gebieden tegengekomen waar ik eigenlijk niet zou moeten komen. 

Ontwikkelaars gooien namelijk jaren voordat een game uit is, beelden online waarin ze laten zien wat hun idee voor een game is om ons gamers enthousiast te maken. Dit kan bijvoorbeeld door middel van screenshots of bijvoorbeeld door nieuws. Dit is uiteraard niets nieuws, maar zodra je de uiteindelijke game vergelijkt met de eerste beelden die zijn uitgekomen, zie je soms grote discrepanties wat betreft design. Zo zie je andere wapens, andere personages en soms ook locaties die geschrapt zijn. Het zijn allemaal kleine fragmenten van wat had kunnen zijn en geven mij vaak ruimte om te fantaseren over wat had kunnen zijn.

Een bekend voorbeeld van een ontwikkelaar die vaak dingen schrapt die ze online gooien is Square Enix. De ontwikkeltijd voor een Final Fantasy-game is vaak langer dan gemiddeld (ik kijk naar jou, Final Fantasy Versus XIII), en vaak worden er jaarlijks beelden getoond van de games. Bij Final Fantasy XIII heeft de eerste trailer bijvoorbeeld een ander battlesysteem dan wat het uiteindelijk is geworden. Overigens wel met de heerlijke muziek die het nu nog heeft, maar dat terzijde. 

Wat zou "V strike" zijn? Wat hebben ze met Barret gedaan? Heeft Tidus nou zwart haar? Wat FFXIII voor de PS2 had kunnen zijn

Het laatste plaatje is een prototype voor wat Final Fantasy XIII oorspronkelijk voor de PlayStation 2 had kunnen zijn. Ze hadden Yuna en Rikku slechts als 'Placeholders' neergezet maar wilden wel met een cell-shaded stijl komen. Een jaar later is het geschrapt en werd veel herschreven. Ook Final Fantasy VII zou oorspronkelijk voor de Nintendo 64 uitkomen en zou gaan over een detective die Joe heet en de hoofdpersonages achterna jaagt. Het originele script schijnt nog in Kitases kast ergens te liggen, dus als lezers goede connecties in Japan hebben; je zou me heel blij maken.

Duke Nukem Forever is overigens weer een heel ander verhaal. De game kent de langste ontwikkeltijd voor een game sinds mensenheugenis en is de enige game met twee vaporware-awards die toch is uitgekomen. Jammer dat het eindproduct zo teleurstelde. The Duke is in zijn ontwikkelingstijd van engine A, naar B, naar C etc. gegaan. Hierdoor zijn er ontzettend veel verschillende beelden van hoe de game eruit moest komen te zien. De eerste trailer dateert uit 1998 en laat zien waar de game vandaan is gekomen.

2000 had een ezel en baardmans in petto 2007 zag er in elk geval beter uit

Maar het houdt niet op bij slechts deze titels die veel onder de aandacht zijn gekomen. Er is een gigantische database online waarbij je vast ook jouw favoriete game kunt vinden en de beelden kunt vergelijken met wat er al was voordat je het gespeeld hebt. Deze database is een website genaamd unseen64.net. Op deze website kun je vaak ook de verhalen van de ontwikkeling lezen en zie je dus ook wapens, personages, levels of ideeën die geschrapt zijn voordat de game is uitgekomen. Heerlijk om jouw favoriete game eens op te zoeken en nog meer achtergrondinformatie te vinden dan er al in de game zit.

Op het gebied van glitches zijn vaak veel van deze geschrapte onderdelen te vinden, maar ook mensen die de broncode van een spel onderzoeken vinden vaak onderdelen die niet in de game terug te vinden zijn. Het is maar goed dat de makers soms door slordigheid wat van deze dingen laten liggen, want hierdoor zijn games een stuk interessanter. Een aantal van die items zijn bijvoorbeeld via mods alsnog te verkrijgen in de game. Ik gooi nog een paar leuke voorbeelden in dit artikel, maar ik zou zeggen, bekijk de website eens. Het geeft een leuk kijkje in de keuken van ontwikkelaars waardoor je altijd nieuwe dingen ontdekt.

Half-life 2 had ooit enge tentakels Waarom hebben ze de HUD veranderd? Dit ziet er vet uit! De originele Rayman werd voor SNES ontwikkeld De tazer; GoldenEye 64