Persconferentie Microsoft - Advocaat van de duivel

Microsoft beet ook dit jaar het spits af op de belangrijkste spellenbeurs ter wereld: de E3. Net zoals de uitgever de laatste jaren Halo en Call of Duty als begin- en slotstuk gebruikt, hebben social media-gebruikers de behoefte om de conferentie compleet af te zeiken. Onnodig, zo klinkt het uit het kantoor van de advocaat van de duivel.

Ja, als gamers komen we er wellicht bekaaid van af. De spellen die getoond werden tijdens de E3-persconferentie van Microsoft waren allemaal al bekend – was dat nog niet het geval, dan moesten we het doen met kleine teasers en onwaardige trailers. Niets spectaculairs, niets nieuws. Nee, op het gebied van videospellen hebben we het maar zwaar dat we al weten dat de nieuwe Tomb Raider meer dan ‘de vrouwelijke versie van Uncharted’ wordt. Of dat we sowieso al alles van te voren wisten. Veel exclusieve titels voor de Xbox komen er ook niet meer, nee. Maar ook dat wisten we.

We wisten het al. We wisten alles al, wordt er gezegd. Daar is wat voor te zeggen: zeker achteraf, nadat je alle geruchten nog eens naast de feiten hebt kunnen leggen. Ja, en? Móet Microsoft dan met een geweldig spectaculaire aankondiging komen waarvan we niet wisten dat we erop zaten te wachten, maar ineens alle leegtes vult die we nu kennen op de gameïndustrie? Nee, natuurlijk niet. Microsoft heeft ons gegeven wat we van Microsoft konden verwachten. We hebben het immers zelf veroorzaakt door de ervaring van zo’n conferentie kapot te hypen. Ook al hád Microsoft het vervolg van Conker’s Bad Fur Day aangekondigd… We wisten alles al.

Wat blijft er dan nog over om mensen mee te verrassen? De rest. Microsoft heeft een goede presentatie gegeven van de toekomstplannen. Van de visie van het bedrijf. Hoewel er nog wat blokjes met vraagtekens rondhangen, is Xbox SmartGlass zonder meer een bijzonder project. Heeft het bedrijf afgekeken bij zijn concurrenten? Allicht, iedereen houdt elkaar nauw in de gaten. En in hoeverre het ook allemaal op elkaar lijkt – ik zie Nintendo niets doen met mijn Android-telefoon of –tablet. Over de content die je krijgt valt nog te discussiëren: ik hoef niets te weten over de acteurs tijdens het kijken naar zo’n film.

Maar kijkend naar de tablet-toepassing van Madden; ja, dan zie ik mogelijkheden die overeenkomen met wat Nintendo al voor ogen had. Wat een visie over twee schermen betreft is Nintendo een ware hipster en dat allemaal door de GameCube-Gameboy Advance Linkcable. Maar het is niet erg. Want de techniek is inmiddels verbeterd en de GameCube staat in de kast. Het lijkt eveneens een stap hoger te zijn dan de connectie die Sony aanbiedt met de PlayStation 3 en PlayStation Vita – maar daarvoor is het nog te vroeg om over te oordelen. En dan heb je nog de ondersteuning van al die sportzenders. Hopen op een eventuele Europa-support en genieten maar.

Microsofts visie is duidelijk. Multimediale integratie van alle schermen om je heen. En dat lijkt goed uit te pakken, zeker met een toevoeging als Xbox Music. De Amerikaanse softwaregigant zet in een breed draagvlak wat entertainment betreft  en bouwt daarmee voort op een eerder aangelegde basis. Gaming is daar een onderdeel van. Waarom is dat zo moeilijk om te accepteren? Buiten dat: er zijn momenteel nog zoveel goede spellen. Het is typisch iets voor een gamer. Waarom zou je je druk maken om dingen die ten eerste nog niet af zijn, en ten tweede nog lang niet af zullen zijn?