RPG Zomer: Fire Emblem

Naast Mario, Donkey Kong, Pokémon en Zelda heeft Nintendo nog een vaste prik op zijn consoles: de Fire Emblem-serie. De tweede Game Boy Advance-versie is de eerste die in Europa is uitgebracht. Waarom dat zo lang heeft moeten duren? Geen idee, maar we zijn wel blij dat het is gebeurd.

De Game Boy Advance, nog steeds de ideale handheld. Geen geforceerde touchscreenbesturing, geen gimmicky 3D-effect, geen profielen waarmee je je dient aan te melden en ook geen online gameplaymechanieken waar je rekening mee moet houden. Cartridge erin en gamen maar. De Advance heeft veel gave titels op z'n naam, waarvan het gros niet echt bij het grote publiek is aangekomen. Ja, we hebben allemaal Super Mario Advance, Mario Kart Super Circuit en Pokémon Sapphire gespeeld, maar wie is er ooit begonnen aan Fire Emblem?

Fire Emblem is een tactische RPG, die in Japan al sinds de jaren negentig verplichte kost is voor elke Nintendo-console waar er een deel op is uitgekomen. Wij kennen de serie pas sinds 2004, toen het zevende deel internationaal is uitgekomen, dankzij de populariteit van Roy en Marth in Super Smash Bros. Melee. Deze Fire Emblem is in feite een prequel op een eerder uitgebracht deel in Japan, maar daar merk je als Europese speler maar weinig van. Het schijnt wel dat de locaties en de relaties tussen personages aan elkaar gekoppeld zijn in beide spellen. Dat nemen we dan maar aan.

In Fire Emblem heb je als speler een bijzondere rol. Je bent niet fysiek aanwezig in het spel, maar er wordt wel tegen je gepraat alsof je erbij bent. De zogeheten vierde muur van entertainment wordt continu doorbroken als Lyn, of later een ander personage dat zich bij je groep gevoegd heeft, je om advies vraagt of je gewoonweg op de hoogte wil brengen van een aantal zaken. Jij bent uiteindelijk degene die op het veld bepaalt wat er gebeurt en iedereen - hoe hoog in rang ook - accepteert jouw leiderschap. Jij hebt immers de kennis in huis, en de ervaring die komt naargelang.

De eerste vijf uur van het spel is eigenlijk een gigantische tutorial. Je leert de basis heel goed kennen, zonder dat het echt heel vervelend wordt om af en toe eens dingen te moeten doen waar je eigenlijk geen zin in hebt. Je krijgt al heel snel door dat lansen sterk zijn tegen zwaarden, zwaarden tegen bijlen en bijlen tegen lansen. Die driehoeksverhouding is simpel doch effectief, ook al krijg je later nog te maken met pijl en boog, bijlen die je kunt gooien en verschillende soorten magie. Elke vaardigheid heeft natuurlijk z'n voors en tegens en aan jou de taak om die effectief in te zetten.

We kunnen uren uitweiden over de mogelijkheden die deze turn based tactical role playing game biedt, maar daarvoor raden we je toch echt aan om het spel op te pakken. Het liefst wel op de Game Boy Micro, daar de achtergronden en sprites van de personages tijdens de gesprekken perfect uit de verf komen. Ook de animaties tijdens een gevecht zien er simpelweg subliem uit. De beweging vloeien soepel over je beeldschermpje, en ondertussen klinkt er spannend muziek uit de enige box die de handheld telt. Misschien is het de nostalgie, maar het heeft iets magisch.

Wanneer je door Lyns verhaal heen bent, en je herenigd bent met je grootvader, komt het spel pas echt los. Je volgt dan als tacticus Eliwood, één van Lyns volgeling uit haar verhaal. Je gaat achter een boevenbende genaamd Black Fang aan en doet alles wat je in je macht hebt om hen tegen te houden. En wie weet, misschien kom je nog eens iemand tegen die je kent uit je avontuur met Lyn. Heb je deze twintig hoofdstukken uit, dan ben je gemakkelijk tien tot vijftien uur verder en heb je zomaar twintig uur in Fire Emblem gestopt. En dan heb je nog een verhaalmodus en een hard mode.

Naast het feit dat je ontzettend veel tijd in Fire Emblem kunt stoppen, bevat het spel nog twee opmerkelijke elementen: het verhaal en de treurige werkelijkheid van verwondingen. Wanneer één van je volgelingen op het slagveld wordt verslagen, kun je hem voor de rest van je avontuur niet meer aanwijzen om mee te vechten. Dat, samen met de steengoede verhalen en dialogen - waar je zelf geen effect op hebt, maar niet elk spel kan Mass Effect zijn - maakt Fire Emblem ontzettend realistisch en leuk om te spelen. De ideale zomergame, die je overal kunt spelen.