Lekker slim

Wat heb ik ineens een enorme zin om weer te gaan studeren! Ik verlang terug naar de tentamenstress, devrijdagmorgenkater en het Euroshopperbier. Oh oh oh, wat heb ik die dingen gemist. Jarenlang heb ik niet gedacht aan het schaamteloos gekopieer van studieopdrachten, het knikkebollen boven “Meso-economie en Bedrijfsomgeving” of het nachtelijk gezwalk door de stad, maar ik wil terug. En wel zo snel mogelijk! Al tijden zit ik muurvast in een keurslijf, maar godzijdank ben ik heerlijk wakker geschud. Ik ga weer leven, eindelijk! Mijn hartelijke dank gaat uit naar een universiteit in Nijmegen.  

In een poging om nieuwe studenten naar de Gelderse stad te trekken heeft de Radboud Universiteit een aantal promofilmpjes laten maken. Hierin is een knappe blonde stoot te zien, die in een doktersjasje met diepe decolleté quasi-wetenschappelijke kwesties aan de kaak stelt. Vanachter een ietwat streng ogend brilmontuur werpt ze steelse blikken in de camera en verleidt aankomende studenten tot een keuze voor Nijmegen.  Man man, wat is ze lekker! Een volmaakt lichaam, dat van harte uitnodigt om uitgebreid bestudeerd te worden en met twee objecten om eens flink onder de loep te nemen. Heerlijk. Ik ben om en denk er zelfs over om weer op kamers te gaan wonen. Droog brood en vitaminegebrek, here I come! De campagne is een geniale zet van de Radboud Universiteit. Echt, wie zijn studiekeuze op een andere stad laat vallen is gek. Nijmegen kan zich gaan voorbereiden op een enorme toestroom van eerstejaars. Ware het niet dat de sexy wervingscampagne in gevaar is gekomen!

Een bekrompen trien van de ondernemingsraad van de universiteit vindt de filmpjes ‘seksistisch en denigrerend’ en vraagt zich af welke studenten hiermee precies worden aangetrokken. Samen met wat andere fantasieloze schapenkoppen wil ze de uitdagende rolprenten verbieden. Treurigheid troef! Als je ook maar een greintje vertrouwen hebt in je nieuwe studenten, dan reken je er toch op dat ze door zo’n reclamefilmpje heen prikken? Je gaat er toch van uit dat ze zo slim zijn om zich niet slechts te laten leiden door een prikkelend filmpje? Alsof ze denken dat die sexy chick echt bij hen in de klas komt. Maar nee, de aseksuele brigade van de Radboud Universiteit heeft liever een doorsnee promovideo met een kalende vijftiger in een muf grijs maatpak met foute bruine schoenen eronder. En slechte teksten uitkramend als: “Studenten zitten in Nijmegen meer dan goed, zolang je je best maar doet”.  Ik vraag me hardop af welke studenten je dáármee aantrekt!