Discussie: Downloadable content is de toekomst



Stelling: Liever geen expansions, maar losse content

Met de komst van het internet is het een stuk makkelijker geworden om de speelduur van een game te verlengen. Vroeger gold dit alleen nog voor de PC; developers van games konden door middel van patches nog veranderingen aanbrengen aan games nadat deze al in de winkels lagen. Soms werden er nieuwe levels, karakters of wapens toegevoegd als dienst aan de gamer.

Door de online netwerken op de nieuwe consoles is het ook mogelijk om hiervoor games te updaten en content bij te voegen. Developers proberen hiermee de levensduur van een game te verlengen. Twee goede voorbeelden hiervan zijn Rainbow Six: Vegas en Rockband. Door steeds nieuwe tracks of levels online te gooien heeft iedereen steeds iets nieuws te spelen, en is het mogelijk alleen de liedjes en levels aan te schaffen die jij wil. Een aantal maanden geleden werd bekend gemaakt dat er in totaal al meer dan 2,5 miljoen tracks verkocht waren voor Rockband.

Al deze downloadable content komt meestal niet gratis. Het moet namelijk allemaal ontwikkeld worden en dat kost geld. Sommige downloadable content bestaat uit hele nieuwe missies, bijvoorbeeld Folklore en in de toekomst GTA IV, die de speelduur van een game zodanig verlengen, dat het eigenlijk een volledige uitbreiding is, maar dan goedkoper. Daarnaast is het mogelijk om hiermee zelf te bepalen waarmee je jouw game wilt uitbreiden. Wil je wel graag de nieuwe missies maar niet die extra wapens, dan kan dat vaak makkelijk geselecteerd worden, en scheelt het nog geld ook.

Toch zijn niet alle gamers blij met downloadable content. EA kwam deze week met het bericht dat je moet betalen om met bepaalde wapens online te kunnen knallen. Ondanks dat EA zegt dat gamers hiermee geen voordeel kunnen hebben tegenover andere gamers, zijn veel gamers hier niet van overtuigd. In het spel Need For Speed moest je betalen om bepaalde content die al op de DVD stond te unlocken, wat veel gamers in het verkeerde keelgat schoot omdat ze het gevoel hadden een incompleet spel te hebben gekocht.

Elke week worden er weer duizenden virtuele uitbreidingen verkocht die de speelduur van games weten te verlengen. Wat vind jij ervan? Is dit een goede service van developers naar de gamers, of gewoon geldklopperij?