Met z\\\'n allen aan de bèta



Het is 23 september 2008. Het is koud buiten en ik zit lekker samen met mijn vriendin op de bank een nieuwe aflevering van Prison Break te kijken. Als de aflevering voorbij is loop ik naar mij computer om even mijn favoriete game-website te bekijken. Ik druk op refresh en zie dat de hele gamewereld in rep en roer is: Eurogamer geeft LittleBigPlanet bèta keys weg.

Al maanden heb ik gewacht op deze kans en net als duizenden andere gamers bestorm ik de website om mijn key te bemachtigen. Helaas gaat dit niet van een leien dakje want de website zitmuur vast. Toch blijf ik druk bezig met het drukken op de F5-toets in de hoop één van deze keys te bemachtigen. Al snel daalt het aantal beschikbare keys en ik ben de wanhoop nabij. Zelfs mensen die geen Playstation 3 bezitten waren op jacht naar zo’n key om deze te verkopen op Ebay of weg te geven. Gelukkig was één van deze mensen zo vriendelijk om mij zijn key te geven en kon ik dus genieten van de bèta.

Elke game die in ontwikkeling is komt op een gegeven moment in de bèta-fase. In deze fase worden de games aan een selecte groep consumenten gegeven zodat deze de game kunnen testen en fouten kunnen doorgeven aan de ontwikkelaars. Dit waren meestal gesloten bèta’s waarbij de testers goed werden uitgekozen en deze een contract moesten tekenen om niets over de game te verklappen aan mensen die niet aan de bèta deelnemen. Tegenwoordig komen er steeds meer zogenaamde “open” bèta’s. In sommige gevallen zijn deze voor iedereen toegankelijk maar vaak betekent het dat iedereen zich kan inschrijven maar dat er maar een selectieve groep hierin wordt toegelaten.

Natuurlijk is het erg belangrijk dat de games goed getest worden door de gamers want een game vol met bugs of andere problemen kan een developer veel geld kosten. Toch werd het mij met de release van de LittleBigPlanet bèta duidelijk dat bèta’s tegenwoordig een heel ander doel voor ogen hebben: promotie. Niets werkt zo goed om je game te promoten als mond-tot-mond reclame. Als een vriend van mij uitlegt dat LittleBigPlanet ontzettend leuk is om te spelen, dan is dat een stuk geloofwaardiger als de developer zelf dat vertelt. Ineens had iedereen het over LittleBigPlanet. Op veel websites verschenen previews en hele fora werden vol geschreven door mensen die hulp nodig hadden met het maken van een level of gewoon even wilden laten weten hoe ontzettend cool de game is.

Bèta’s zijn niet meer wat ze geweest zijn. Natuurlijk willen de ontwikkelaars graag dat hun game getest wordt, maar de gratis promotie die ze krijgen is waarschijnlijk nog veel belangrijker. Naast LittleBigPlanet zijn er nog vele andere games die op deze manier gebruik maken van mond-tot-mond reclame. Zo heb ik al verschillende previews gelezen van de Call of Duty: World at War-beta, heb ik gehoord dat de Resistance 2 multiplayer ontzettend groot en leuk is en weet ik nu dat SOCOM weer realistisch leuk gaat worden. Waarom nog een miljoenen kostende reclamecampagne starten als de consument het gratis wil doen?

Van mij mogen de developers deze tactiek vaker gaan gebruiken. Ik kan in ieder geval niet wachten op alle bèta’s die we volgend jaar kunnen verwachten.