Discussie: De games-industrie kan niet meer zonder melkkoeien



De games-industrie wordt niet voor niets een industrie genoemd. Er worden producten ontworpen, gemaakt, verkocht en als het goed is, maak je er winst op en kan er weer een nieuwe game gemaakt worden. Om zo veel mogelijk winst te maken met zo min mogelijk kosten, worden veel game-series als een soort melk-koe gebruikt, om maar zo veel mogelijk geld binnen te halen. Toch lijkt het erop dat we niet meer zonder deze melkkoeien kunnen, en daar zitten toch ook genoeg voordelen aan vast.

Stelling: De games-industrie kan niet meer zonder melkkoeien

Als eerste voorbeeld nemen we verschillende sport games. NHL, FIFA, Pro Evolution Soccer, NBA, Madden en zo kunnen we nog wel even doorgaan, zijn hier een goed voorbeeld van. Elk jaar komt er een nieuwe versie van uit met de nieuwste competities en de laatste veranderingen in de sportwereld. Toch zijn de verschillen tussen de versies elk jaar miniem te noemen en worden de makers van deze series al gauw uitgemaakt voor uit melkers. Toch staan we elk jaar weer versteld van het aantal exemplaren dat elk jaar verkocht word. Er zijn genoeg mensen die elk jaar graag de nieuwste FIFA of Pro Evo in de kast willen hebben staan. En juist door de uitmelk-houding van de developer weten we wat we elk jaar kunnen verwachten en is de kwaliteit elk jaar te garanderen.




Een ander en vaak genoemd voorbeeld van een melkkoe is de Sims van Electronic Arts. Dit jaar is bekend geworden dan de game en alle uitbreidingen al meer dan 100 miljoen keer zijn verkocht. Voordat de waardige opvolger van deel 1 werd aangekondigd, waren er al tig uitbreidingen op de markt. Hetzelfde geldt voor deel 2. Tot nu zijn er al 12 uitbreidingen (Zie plaatje) op The Sims 2 op de markt, en afgelopen maand is dan eindelijk de opvolger aangekondigd. Toch als we kijken naar de verkoopcijfers, zijn de Sims en alle uitbreidingen ontzettend populair. Mede door dit soort games is de game-industrie groter dan de film-industrie en kunnen nieuwe franchises ontwikkeld worden.

Er komen echter meer games uit de stal van Electronic Arts dan alleen de Sims en de sportgames, en vaak zijn dit titels die zich niet helemaal terug verdienen. Om toch nog een gezond financieel bedrijf te zijn wordt EA bijna verplicht om aan uitmelken te doen, anders zouden wij nu niet kunnen genieten van toppers als Army of Two, Skate, Crysis en Warhammer Online.

EA\\\\\\\'s zakenmodel is echter niet de enige mogelijkheid. Aan de andere kant van de schaal zitten de developers die maar één game in de zoveel jaar maken, wat dan echte kwaliteit uitstraalt. Als voorbeeld noem ik Blizzard. Tijdens de GDC werd een lijstje gepresenteerd van games die Blizzard gecanceld had omdat ze de kwaliteit niet konden waarborgen. Misschien hadden veel mensen wel erg veel plezier gehad van een iets minder kwalitatieve Warcraft point-and-click adventure, maar daar zullen we nu nooit meer achter komen. Het heeft jaren geduurd voor eindelijk het vervolg op StarCraft aangekondigd werd. Fans smeken al jaren om een vervolg op Diablo of een nieuwe Warcraft, maar kunnen waarschijnlijk nog een aantal jaren hierop wachten totdat Blizzard met een aankondiging komt.



Het uitmelken van series is een doorn in het oog van de “echte” gamer. Die hebben veel liever dat alle developers in Blizzards veranderen, en alleen met kwalitatief goeie en originele games komen. Toch zien we dat de echte melkkoeien ontzettend populair zijn bij het grote publiek en hier het grote geld verdiend wordt. En dit geld kan weer worden gestoken in de nieuwe games zoals Army of Two. Wat vinden jullie. Denken jullie dat we melkkoeien nodig hebben in de game-industrie? Of moeten we games als een kunstvorm zien, waar vooral de commercie uit geband moet worden?