Boek: Mannen achter het fornuis!

In tachtig procent van de huishoudens is het de vrouw die kookt, bij de overige twintig procent wordt er friet of chinees gehaald, of de schoonmoeder heeft net een pannetje met aardappelen, sperziebonen en een stukje vlees gebracht. Tenminste, dat lijkt de insteek te zijn van het boekje Mannen achter het fornuis!. Er staan 101 recepten in het boekje vermeld, recepten die voor echte mannen zijn bedoeld. Het boekje is geschreven door Valérie Dousset en Patricia de Réals. Zoals de namen al doen vermoeden zijn het echter geen Nederlandse dames, maar komen ze uit Frankrijk, het land dat topleverancier is van chef-koks.

Het uiterlijk van het boek maakt al meteen duidelijk dat het boek met een knipoog is geschreven, veel afbeeldingen die uit de jaren '50 en '60 afkomstig zijn, versieren het boek. De tweede knipoog is het aloude recept van Eend met whisky. Maar nu even au sérieux, het boek bevat inderdaad een flink aantal bruikbare recepten. Zoals iedere smakelijke maaltijd begint met een voorgerecht, opent ook dit boek met een flink aantal voorgerechten. Wat dacht je bijvoorbeeld van een heerlijke Ceasar Salad, gemaakt met gekookte kipfilet en Parmezaanse kaas. Als hoofdgerecht kies je dan bijvoorbeeld voor Kalkoen met pindakaas. Een heerlijk en eenvoudig gerecht welke snel op tafel is te zetten. Een mogelijk smakelijker klinkende vertaling voor dit gerecht zou Kalkoenfilet in pindasaus zijn. De gevorderde kokende man kan zich uiteraard ook aan een ander gerecht wagen, bijvoorbeeld de Kaassoufflé. De afsluiter van een etentje wordt gevormd door het nagerecht, ook hierin is het boek zeer goed voorzien, wat denk je bijvoorbeeld van een Tiramisu of Wentelteefjes.

Als man hoef je niet op de calorien te letten: Brownies
Bevat o.a. 150 gram pure chocola, 100 gram boter en 130 gram suiker

Na de gerechten is het tijd voor een basisoverzicht wat betreft koken en recepten. Hierin vind je bruikbare tips voor het koken en bakken, welke groentes in welk seizoen horen en welk keukengereedschap je moet hebben. Ook staan er tips in dia aangeven welke gerechten je het beste kunt combineren voor een heerlijk avondje eten met bijvoorbeeld vrienden. Zoals vermeld is het boek vertaald uit het Frans, iets wat je echter wel goed kunt merken aan sommige namen, recepten en keuzes. Ook al zal een Croque-monsieur (tosti) heerlijk smaken, toch zal het in Nederland vreemd staan als je dit als hoofdgerecht serveert. Wat dat betreft is het beter om de gerechten die je gaat maken ook eerst zelf te eten voordat je ze aan je gasten voorzet. Als het de proef overleeft, dan kun je vol trots vertellen wat het is en hoe je het hebt gemaakt, of het blijft natuurlijk het geheim van de chef.

Uitgever: De FonteinISBN: 978 90 2612 591 1 Pagina's: 250Waardering:

Kijk voor meer boeken in Boeken.