Boek: Lucy en Stephen Hawking - De geheime sleutel naar ..

George heeft geen computer thuis. Niet eens een gameboy. Hij heeft wel een varken. Zijn ouders zijn namelijk zeer bezorgd over het lot van de aarde en willen daarom niets van vervuilende technologie weten. Als het varken van George op een dag ontsnapt door een gat in de heg komt hij Annie tegen, zijn nieuwe buurmeisje. Haar vader, Erik, heeft een supercomputer, Kosmos, die alles weet over het heelal. Erik ziet Georges interesse om meer te weten te komen en laat hem van alles zien. Hij wil er zelfs een spreekbeurt over gaan houden op zijn school. Maar er zijn kapers op de kust die zeer geïnteresseerd zijn in de geheime computer Kosmos en nergens voor terug zullen deinzen.

De schrijfster Lucy Hawking heeft De geheime sleutel naar het heelal in samenwerking met haar vader, Stephen Hawking, geschreven. Op de cover staat dan ook vermeld dat het geschreven is met de nieuwste opvattingen over zwarte gaten. Lucy heeft al twee romans op haar naam staan en is naast schrijfster ook journaliste. Stephen is door de ziekte ALS aan een rolstoel gekluisterd en is hierdoor bijna volledig verlamd. De ziekte werd bij hem op 21-jarige leeftijd geconstateerd. De dokters dachten dat hij nog maar een twee a drie jaar te leven zou hebben. Op dit moment is hij al 66 jaar oud en blijft hij bezig zich te verdiepen in het universum. In 1988 verscheen het beroemde boek 'A brief History of Time'. Het boek werd een bestseller, maar de meeste lezers gaven het na een paar hoofdstukken al op.

Illustraties in het boek zijn gemaakt door Elly Hees

Bij dit boek hoef je niet bang te zijn dat je het na een aantal hoofdstukken weg zult leggen. De overvloedige informatie wordt keurig verpakt in een spannend verhaal. Naast vele mooie kleurenfoto's staan er de nodige tekeningen en extra weetjes in het boek. De hoofdpersoon George krijgt, net als de lezer, heel veel informatie voor zijn kiezen, maar alles is op een goed niveau uitgelegd. Wel zul je al wat interesse moeten hebben voor het heelal. Dit boek is het eerste deel van een trilogie, het volgende verhaal verschijnt in 2009. Tot die tijd is het dus vooral genieten van dit boek plus de prachtige foto's. En ook al is het een kinderboek, voor oudere lezers biedt het een even grote schat aan informatie over het heelal.

Uitgever: Uitgeverij Pimento ISBN: 9789049922726 Pagina's: 255