Zombie Army Trilogy

Zombies, zombies en nog meer zombies. Daar draait het om bij Zombie Army Trilogy. Hitler weet dat hij de oorlog aan het verliezen is en probeert op een achterbakse manier alsnog de oorlog in zijn voordeel te beslissen. Lukt het niet met kogels, lukt het niet met bommen, dan lukt het wel met alles wat direct uit de hel naar boven komt gekropen. Daarom is het aan jou om samen met drie anderen de wereld te ontdoen van deze demonen en Hitler een kopje kleiner te maken.

Zombie Army Trilogy

Fans van de Sniper Elite-reeks weten al waar deze game uiteindelijk op uitloopt, zoveel mogelijk zombies op lange afstand neerknallen. Het enige verschil met de Sniper Elite-reeks en de Nazi Zombie-reeks is dat je in de Sniper-reeks er alles aan doet om niet gezien te worden en in Nazi Zombie er alles aan doet om zoveel mogelijk gezien te worden.

Klein verschilletje zullen we maar zeggen. Rebellion heeft voor het gemak een derde deel toegevoegd zodat het net wat meer porrie heeft om ook op de consoles verkocht te kunnen worden. Mocht je nu denken: "Ik ga echt niet weer 40 euro neerleggen om alleen het derde deel te spelen", dan hebben we meteen goed nieuws: dat hoeft gelukkig niet. Je krijgt namelijk 60 procent korting als je de vorige delen al hebt gekocht.

Een echt verhaal zit nog steeds niet in de game. Over de achtergrond van de personages waarmee je speelt wordt wederom niets losgelaten. Maar dat maakt ook geen reet uit, want je speelt dit niet voor het verhaal. Nee, rechtsboven op het scherm worden continu de scores van alle spelers afgebeeld en daarmee zet Rebellion ook de toon voor het spel. Het doel is zoveel mogelijk zombies af te knallen, het liefst achter elkaar om zo combo's op te bouwen en daarmee bovenaan het net genoemde lijstje te staan. Niet meer, niet minder.

Om een beetje afwisseling te bieden zijn er nog wat opdrachten ingebouwd in de trant van "pak wat op", "zoek dat" en "activeer zus". De hoofdmoot van de meeste opdrachten is toch dat je hordes vijanden te lijf moet gaan om een pleintje te verdedigen of dat alle deuren dicht zijn en je moet wachten totdat ze weer open zijn. Daarom verbaasde het mij dat er een Horde-modus in zat, want deze modus komt herhaaldelijk terug in de singleplayer.

Ik maakte mij vooral zorgen om het snipergedeelte van de game. Zombie Army Trilogy is niet de eerste game waarbij je hordes vijanden moet afwimpelen en dan kies ik er nooit, maar dan ook nooit voor om een sluipschutter te zijn. Toch voelt het goed om zombies zoveel mogelijk in de verte af te schieten (of dichtbij als ze ineens voor je staan). Het wordt soms wel alsnog te veel, vooral als ze in hele groepen op je afkomen. Dan kun je snel teruggrijpen naar een shotgun of machinegeweer. Je merkt wel dat daar veel minder ammunitie voor beschikbaar is en je lichtelijk geforceerd wordt om dit niet te doen. Mocht je dan echt omringd worden, dan kun altijd zombies wegschoppen. Gelukkig kun je zo hard schoppen dat Chuck Norris er jaloers op zou worden.

Zombie Army Trilogy mag als shooter natuurlijk niet in de schaduw staan van een game als Evolve. Daar komt veel meer tactiek bij kijken en is samenwerken een must. Als je dat verwacht bij Zombie Army Trilogy, dan kom je echt van een koude kermis thuis. Het is schieten, schieten, schieten op alles wat beweegt en soms zit je als een bange cavia achter verscholen, in een hoekje van een pleintje, op andere momenten ren je door een level heen als een reuze-Rambo. Fair enough, je moet even nadenken hoe je sommige zware zombies aanpakt. Maar een kinderpuzzeltje maken verlangt meer van je intelligentie dan dit.

Nee, een GOTY-titel zit er echt niet in voor Zombie Army Trilogy. Daarvoor is het te generiek en brengt het niets nieuws. Wat je wel krijgt is een game die neigt naar een cult classic a la Left4Dead. Alleen de diehards van het "hersenloos schieten op alles wat beweegt"-genre gaan deze game spelen en die zullen er zeker van genieten. Iedereen die net wat meer diepgang zoekt, moet vooral met een grote boog om deze game heen lopen en hem een keer uit de budgetbak vissen.

• Mindless fun
  • Horde zombies afknallen met sniper werkt
  • Co-op fun