The Newsroom (Seizoen 2)

The Newsroom is een serie die zich afspeelt op de redactie van News Night, een tv-programma waarin de nog steeds cynische presentator Will McAvoy (Jeff Daniels) de scepter zwaait. In het eerste seizoen van de serie maakten we al kennis met producent MacKenzie McHale (Emily Mortimer), de redactieleden Jim Harper (John Gallagher Jr.), Maggie Jordan (Alison Pill), Don Keefer (Thomas Sadoski), Sloan Sabbith (Olivia Munn) en Neal Sampat (Dev Patel), de redactiechef Charlie Skinner (Sam Waterston) en Lisa Lambert (Jane Fonda), de eigenaar van de zender. Een crew die zich had voorgenomen om op eerlijke wijze nieuws te verslaan, al ging dat niet altijd zonder slag of stoot.

The Newsroom

Het tweede seizoen van The Newsroom speelt zich af in de periode van 2011 tot 2012 als het Atlantis Cable News Network door een interne crisis wordt geraakt. Terwijl de pleuris uitbreekt in Syrië, worstelt het team met een aanklacht van een voormalig producent, die werd verdacht van het fabriceren van een neprapport over het gebruik van gifgassen door het leger en op grond daarvan was ontslagen. Alsof dat niet al genoeg stof voor een stevig verhaal is, zien we daarnaast ook nog eens de aanloop naar de historische presidentsverkiezingen van 2012.

The Newsroom 2

The Newsroom is een serie uit de koker van Aaron Sorkin, die we natuurlijk ook kennen als scenarioschrijver van onder meer The West Wing en de film The Social Network. Waar we in het eerste seizoen van The Newsroom vooral het vizier op nieuwslezer Will McAvoy gericht zagen, is er in het tweede seizoen wat meer aandacht voor andere personages uit deze boeiende reeks. Uiteraard trekt McAvoy nog steeds alle aandacht naar zich toe maar hij geeft de andere figuren wat meer ademruimte. Wat The Newsroom vooral zo leuk maakt om naar te kijken is het feit dat er gebruik wordt gemaakt van herkenbare gebeurtenissen die bij velen nog vers in het geheugen liggen. Wie herinnert zich niet bijvoorbeeld de opkomst van de Occupy-beweging en de spanningen die de laatste jaren in de (politieke) wereld heersten?

Dat de pers in 2011 niet zo laaiend enthousiast was over deze serie zou te maken kunnen hebben met het feit dat Sorkin op onverbloemde wijze het leven achter de schermen van een goedbekeken actualiteitenprogramma laat zien. Een serie die dus ook duidelijk te zien geeft dat het leven van een journalist niet altijd over rozen gaat.

The Newsroom 3

Extra's:
Featurettes 'Inside the Episodes'