Hugo

Martin Scorsese, de Amerikaanse regisseur van films als Taxi Driver, Raging Bull en The Departed, is deze keer in de bioscoopzalen te bewonderen met een familiefilm genaamd Hugo. Niet alleen qua genre bevindt Scorsese zich met deze film op onbekend terrein, ook het gegeven dat de film in 3D is opgenomen is volstrekt nieuw voor deze filmlegende. Het is de vraag of Scorsese het kinderboek The Invention of Hugo Cabret van Brian Selznick op een kindvriendelijke wijze kan verfilmen en tevens is het interessant om te zien of het gebruik van 3D in de film een duidelijke meerwaarde heeft gevormd voor het eindresultaat.

Het verhaal draait om een 12-jarige weesjongen en klokkenmaker genaamd Hugo Cabret (Asa Butterfield) die omstreeks 1930 leeft binnen de muren van een treinstation in Parijs. Hugo leeft hier alleen, aangezien zijn vader (Jude Law) is omgekomen en zijn oom (Ray Winstone) is vermist. Ter herinnering aan zijn vader heeft Hugo nog een oude, kapotte robot. Door onderdelen te stelen van een humeurige marktkoopman (Ben Kingsley), probeert Hugo de robot te repareren. Hierbij krijgt hij de hulp van Isabelle (Chloë Grace Moretz), de kleindochter van de marktkoopman.

Hugo, die genomineerd is voor een elftal Oscars, is niet alleen een film geworden voor het hele gezin, maar tevens een ode aan de filmgeschiedenis. Scorsese zag met deze film een mogelijkheid om zijn liefde voor film te vertalen in een speelfilm. Waar hij met een documentaire zoals A Personal Journey with Martin Scorsese Through American Movies slechts een klein publiek kan bereiken, kan hij met Hugo in potentie een miljoenenpubliek kennis laten maken met de klassieke cinema waar hij zo veel aan te danken heeft.

Zoals altijd staan bekende acteurs in de rij om met Scorsese te werken. Ditmaal geen vaste castleden zoals Leonardo DiCaprio en Robert De Niro, maar wel bekende namen zoals Ben Kingsley (Gandhi), Jude Law (Sherlock Holmes) en natuurlijk Sacha Baron Cohen (Borat). Het is spijtig dat niet alle acteurs kunnen overtuigen. Sowieso is de film volgepakt met karikaturen, waarbij Ben Kingsley als marktkoopman iets te veel doordraaft in zijn rol. Dit geldt overigens niet voor Sacha Baron Cohen, die in de meeste scènes het komische middelpunt vormt zonder te irriteren.

De belangrijkste rollen zijn echter weggelegd voor de kinderacteurs Asa Butterfield (The Boy in the Striped Pyjamas) en Chloë Grace Moretz (Let Me In). Helaas vallen deze prestaties nogal tegen en wekken ze vooral ergernis op. Er is geen sprake van een vorm van subtiliteit in hun acteerwerk en de stemmingswisselingen komen zeer ongeloofwaardig over. Dit is jammer, ook omdat Moretz als Hit-Girl de ontdekking was in de film Kick-Ass. Hierbij moet vermeld worden dat het script van John Logan (Gladiator) niet bepaald ondersteunend is en daarnaast is Howard Shore (The Lord of the Rings) als componist te veel op de voorgrond aanwezig.

Toch is Hugo geen volledige mislukking. Sommige scènes zijn werkelijk prachtig en komen in 3D nog beter uit de verf. Ook de wijze hoe Parijs in beeld wordt gebracht is adembenemend. Het vakmanschap van Scorsese is in deze shots duidelijk zichtbaar. Overigens is het gebruik van 3D op een aantal momenten overbodig, waardoor de tijdsduur van de film op een geforceerde wijze wordt gerekt.

Voor de liefhebbers van de klassieke cinema is Hugo een film om niet te missen. De vele referenties aan oude films en regisseurs zijn schitterend om te zien. In feite laat Scorsese met deze film zien hoe de cinema zich in ruim een eeuw ontwikkeld heeft. Desondanks kan Hugo ook gezien worden als een gemiste kans. Met name als kinderfilm komt Hugo tekort. De film blijft nogal afstandelijk, mede door het matige script en acteerwerk.