CD: Away we go - OST

De film Away We Go verscheen eerder dit jaar in de bioscoop, met John Krasinski (The Office US) in de hoofdrol. Een opmerkelijke en vooral romantische film. En zoals het in de filmindustrie gebruikelijk is, verschijnt er uiteindelijk een OST van de film. Dit is ook bij Away We Go het geval, onnodig te vermelden dat het album luistert naar de naam Away We Go - Original Motion Picture Soundtrack. Kan de cd de sfeer van de film oproepen?

Het vertalen van een film naar muziek is een vak apart, een vak dat Alexi Murdoch goed verstaat, dat moet erbij gezegd worden. Hij werd door regisseur Sam Mendez gevraagd om de muziek voor Away We Go te schrijven. Dit leverde uiteindelijk een cd met 13 nummers op, stuk voor stuk duidelijk de sfeer oproepend van de drama-komedie film.

Wat vooral opvalt is het trage tempo dat Murdoch in nagenoeg elk nummer aanhoudt, hij lijkt geen stap harder te gaan dan hij nodig vindt. Op zich is dat best prettig om aan te horen, maar over 13 nummers bekeken was iets meer tempo en kracht misschien een welkome afwisseling geweest. Voor een wat hoger tempo hebben we gelukkig wel The Stranglers met 'Golden Brown' en The Velvet Undergrounds 'Oh! Sweet Nuthin'. Deze afwisseling maakt het album toch duidelijk beter. Zonder deze tracks zou het een erg trage luisterervaring geworden zijn, met het gevaar dat je in slaap sukkelt.

'Orange Sky' is een prachtige lovesong, zoals de Amerikanen het mooi noemen: A Lullaby. Voor mij is het toch wel de topper van het album. Als je de hele cd hebt gehoord, is wel duidelijk dat Murdoch de overstap naar de 'volwassen' mainstream muziek nog niet zal en kan zetten. Daar lijkt hij niet geschikt voor. De man verstaat wel het vak van muziek inpassen in een film, de sfeer komt helder over en zeker als je onlangs Away We Go hebt gezien en deze beelden nog vers in je geheugen zitten, is dit album leuk om te beluisteren.

Dat sommige nummers wel aanslaan, is onder andere af te leiden uit het feit dat twee nummers inmiddels weer zijn gebruikt in tv-series/reclame. 'All my day' is in het laatste seizoen van The O.C. gebruikt en 'Breathe' is te horen in een reclame van Nissan.

Away We Go - Original Motion Picture Soundtrack is een aardig album, maar zal niet heel vaak in je cd-speler belanden als zelfstandige cd. Hij lijkt te veel gekoppeld aan de film en zal dus met name worden beluisterd als je de film net hebt gezien. Geen lange tht-datum, maar slecht is het ook niet. Kortom: mooie middenmoter.

Tracklist

01. All My Days
02. Blue Mind