DVD: Westenwind seizoen 1

De serie Westenwind wist al vrijwel vanaf het begin in 1999 bijna elke aflevering een miljoen kijkers te trekken. Voor de fans was het dan ook een bittere pil toen de Nederlandse dramaserie in 2003 definitief van het scherm verdween. Enkele jaren geleden verscheen het eerste seizoen al eens op video, maar sinds kort zijn alle 24 afleveringen ook te koop op DVD.

Westenwind is het summum van dure soap, maar dan in de vorm van een dramaserie. De familie's Noordermeer en De Graaf zijn beide van oudsher scheepbouwers en elkaars concurrenten. De werf van de familie Noordermeer heeft 'eerlijk zakendoen' niet in haar woordenboek staan, maar staat er financieel dan ook veel beter voor dan de werf van de Graaf. Vooral zoon Anton Noordermeer weet wel hoe hij vuile spelletjes moet spelen over de rug van personeel en vijanden. De problemen van de familie de Graaf strekken zich niet alleen uit over het financiele vlak, maar ook de relatie tussen vader en zoon leidt tot spanningen. Aals er een relatie ontstaat tussen een Noordermeer en een de Graaf leidt dit alleen maar tot meer problemen. Natuurlijk blijft Westenwind niet alleen beperkt tot deze ontwikkelingen, ook zie je hoe de Charlotte Noordermeer graag haar tanden in een bonk gespierd werfmedewerker zet en hoe de secretaresse probeert het huwelijk van haar baas om zeep te helpen. Drama, spektakel, intriges en een hoop geflikflooi op de vierkante meter.

De laatste jaren worden er steeds meer kwalitatief hoogstaande series met een redelijk groot budget in Nederland geproduceerd. Ook bij de serie Westenwind, geregisseerd door ondermeer Willeke van Ammelrooy, is duidelijk te zien dat er de nodige aandacht en geld besteed is aan de productie ervan. Het verhaal, van de twee rivaliserende scheepswerven, is redelijk origineel en biedt genoeg mogelijkheden om als kapstok te dienen voor veel verhaalwendingen. De kwaadaardigheid van sommige karakters wordt soms wat overdreven in beeld gebracht en sommige gesprekken hebben een nogal hoog dramatisch gehalte, maar als dramaserie voldoet Westenwind ruimschoots aan de behoefte van de liefhebber van Nederlands drama. Ook voor liefhebbers van soap biedt deze serie genoeg verwikkelingen om je flink zoet te houden. Ook de cast zal veel mensen aanspreken: Daan Schuurmans, Inge Ipenburg, Ben Cramer, Linda Wagenmakers, René van Asten en vele anderen.

De release van Westenwind is verzorgd door The House of Knowledge, en om eerlijk te zijn hebben ze zich er makkelijk van af gemaakt. De box, met daarin vijf schijfjes, bevat namelijk geen extra materiaal. De vijf schijfjes zitten per stuk in een slimcase (dun hoesje), die zich in een kartonnen omhulsel bevinden. Het is daarbij erg slordig dat de print op de box verkeerd om is geplaatst, waardoor je, als je de doosjes uit de verpakking haalt, de achterkant te zien krijgt. Ook de steeds terugkerende foute spelling van Noordermeer (als Noordemeer) is erg slordig. De beeld- en geluidskwaliteit zijn dik in orde, iets scherper zelfs dan op televisie. Ondanks de slordige uitgave en het ontbreken van extra materiaal, is de box voor de liefhebbers toch de moeite waard, vooral vanwege de relatief lage prijs van 29,99 euro (adviesprijs).

Label: House of Knowledge Releasedatum: 6 december 2005 Kijkwijzer: