CD: Fantastic 4 - The Album

Fantastic Four, de zoveelste verfilming van een Marvel-strip, draait op dit moment in een groot aantal Nederlandse bioscopen. Bij een film hoort een soundtrack en die ligt dan ook sinds enige weken in de Nederlandse muziekwinkels. Een blik op de achterkant doet vermoeden dat de soundtrack haast wel geslaagd moet zijn. Verschillende muziekstijlen, een keur aan bekende artiesten... Wat dacht je van Velvet Revolver, Taking Back Sunday, Chingy, Joss Stone, Ryan Cabrera, Sum 41 en Simple Plan?

De CD start met het eerste nieuwe nummer van Velvet Revolver sinds de release van hun succesvolle album 'Contraband': 'Come On, Come In'. Onmiskenbaar Velvet Revolver en absoluut een lekker openingsnummer. Van 'Error Operator' van Taking Back Sunday ben je waarschijnlijk minder onder de indruk, de zang in het refrein is nou niet bepaald om over naar huis te schrijven. Afgezien daarvan is het best een aardig nummer overigens. Van rock naar urban, Chingy maakt weinig indruk met zijn 'Relax'. Standaard beat, een raar deuntje en rap, soms werkt het maar in dit geval niet bepaald.

Je weet wat je van Joss Stone kunt verwachten, daarin stelt ze dan ook op deze soundtrack niet teleur. Een wat grootser opgezet nummer dit keer, vergeleken met haar singles tot nu toe. Absoluut een leuke afwisseling! Ryan Cabrera (het vriendje van Ashley Simpson) geeft met 'Always Come Back To You' ook een leuk visitekaartje af. Een gladde pop-rock-sound en dito zang, perfect voor een blockbuster als Fantastic Four. Ook ex-Evanescence schrijver/gitarist Ben Moody houdt het bij gitaar; hij zingt samen met Anastacia het nummer 'Everything Burns'. Ingetogen, akoestische gitaar, piano, maar je moet wel houden van de stem van Anastacia.

De laatste paar echt bekende artiesten dan. 'Noots' van Sum 41 is best een aardig nummer, dat eigenlijk niet opvalt maar ook niet teleurstelt als je van Sum 41 houdt. De mannen van Simple Plan, pas kort bezig aan hun Europese opmars, leveren met 'Surrender' niet zo'n geweldig nummer af. De produktie klinkt wat minder en het nummer is ook niet zo catchy als de meeste nummers op hun laatste album.

De middelmatige indruk die het album achterlaat als je luistert naar de tracks van de 'grote artiesten' blijft hangen als je naar de rest van het album luistert. Lloyd Banks mag met 'On Fire' de beste urban track voor z'n rekening nemen; collega's 'Miri Ben-Ari feat. Pharoahe Monch' doen het een stuk minder en Miss Eighty G is de moeite van het luisteren ook al niet waard. Een nieuwe artiest die op dit moment in de spotlights wordt gezet en ook op dit album met twee tracks aanwezig is, is Megan McCauley. Helaas is ook die niets dat je niet al eerder hebt gehoord, een iets te teer stemmetje voor rock en ook niet echt overtuigend in het rustige 'Reverie'.

De hoes ziet er prachtig uit, daar is niets op aan te merken. Van de lijst artiesten op het eerste gezicht ook niet, maar als je luistert dan blijft er weinig van overeind. Misschien leuk voor bij de film, maar kopen? Nou nee.

Label: Columbia Releasedatum: 17 juli 2005 Waardering: