Gadget: GBA Movieplayer

Het pakketje dat met de post binnenkwam was een stuk kleiner dan ik had gedacht. In plaats van een doosje kreeg ik gewoon een envelop binnen. Toen ik de envelop opende bleek ook meteen waarom. Het pakketje bestond uit niets meer dan de movieplayer en een installatie cd, niets geen kabels of handleiding dus. Om de movieplayer werkend te krijgen heb je dus zelf een Compact Flash kaartje nodig (dat geheugen gaat in de movieplayer) en een cardreader om bestanden op de CF kaart te zetten. Als je nog geen CF kaart en/of cardreader hebt, dan zal je die erbij moeten kopen. Hou daar rekening mee.

Goed, we hebben dus een CF kaartje, een movieplayer, een cardreader en een DVD. Hoe zorgen we er nu voor dat we die DVD beelden op het GBA scherm krijgen? Simpel, via een het programma dat op de meegeleverde cd staat. Hiermee kun je alle muziek en videobestanden die je hebt omzetten zodat de movieplayer ze begrijpt. Dit omzetten kan soms erg lang duren, sommige Thundercats afleveringen kostten me een uur omzetten terwijl mijn South Park afleveringen binnen 20 minuten klaar waren. Het omzetten van een mp3-tje kost ongeveer 10 tot 30 seconden, afhankelijk van de grootte. De grootte van de omgezette filmbestanden varieert ook. Bij een normale kwaliteit kun je meestal uitgaan van 30 MB voor 20 minuten film.

Nu we de filmbestanden op het CF kaartje hebben staan stoppen we die in de movieplayer, we zetten het knopje om naar film en zetten de GBA aan. Er gebeurt niets... Nog een keer goed kijken, uitzetten en weer aanzetten, niets helpt. Wel potjandorie! Hoe kan dat nou? Simpel, je moet ook een GBA game in de movieplayer stoppen, anders start het systeem niet op. Dit kan je overigens nergens vinden vanwege het feit dat er dus geen handleiding beschikbaar is. Maar goed, eindelijk kunnen we dan gaan kijken.

Wat meteen opvalt is dat de kwaliteit van de omgezette video’s redelijk tot goed is te noemen. Af en toe schieten er een paar blokjes over je scherm of mis je een frame of twee, maar dit alles is niet storend over het geheel genomen. Je kan dus prima video kijken op de GBA. Ik raad je overigens wel aan om de movieplayer te gebruiken in combinatie met een GBA SP, de optie om met licht te kijken maakt het een stuk prettiger dan op een gewone GBA. Het geluid is ook gewoon prima, je kan de stemmen nog gewoon verstaan en omgezette MP3’tjes klinken hetzelfde als op de PC. Overigens ga ik er bij het beoordelen vanuit dat je luistert met een koptelefoon. De GBA speakers zelf zijn niet zo heel goed en in de trein stoor je andere mensen als je het volume vol open hebt staan.

Als je film aan het kijken bent gebruikt de GBA ongeveer evenveel stroom als bij normaal game-gebruik, dus dat ligt ook ongeveer op een uur of 10. Luister je alleen muziek dan kan je zelfs iets langer genieten tussen het opladen. De besturing van het menu van de movieplayer gebeurt met de D-pad en de A en B knoppen. Dit werkt zeer gemakkelijk en zou bij niemand problemen op moeten leveren, of je moet een complete leek zijn op elektronica-gebied. Je kiest namelijk uit de opties film, muziek of e-book. In deze submenu’s kan je dan weer het bestand kiezen dat je wilt zien, horen of lezen. Het enige dat niet goed is uitgewerkt is de optie om na een film weer terug te gaan naar de game. Deze optie is er namelijk niet, je moet eerst de GBA helemaal uitzetten, het knopje van movie naar game zetten en dan kan je pas de game gaan spelen.