DVD: Wieners

Wieners zijn een soort hotdogs, zeg maar gerust worstjes. En zoals in Nederland een worst een synoniem kan zijn voor penis, zo is wiener een veel gebruikte benaming van het mannelijk geslachtsdeel. Met die kennis is direct de toon gezet als het gaat om de film Wieners. De film is zowel in de Verenigde Staten als in Nederland nooit in de bioscopen te zien geweest en wordt nu in Nederland direct uitgebracht op dvd.

Joël heeft een lekkere vriendin en een sullig baantje bij een bowlingbaan. Niets aan de hand zou je denken, maar het lekkere vriendinnetje vindt dat het vriendje totaal geen ambitie heeft. Ze stuurt haar klacht naar Dr. Dwayne (een soort Dr. Phil), waarna deze Joël volledig voor schut zet op de nationale TV. Vriendinnetje maakt het uit en Joël vindt troost in chips, niet douchen en eindeloos tv-kijken. Zijn vrienden Wyatt en Ben kunnen het niet aanzien en besluiten hem uit zijn trieste bestaan te trekken. Ze stappen in Bens camper en rijden op volle toeren, dwars door het land, naar de studio van Dr. Dwayne om eens en voor altijd wraak te nemen. Hun trip is niet zonder slag of stoot, want Ben heeft een speciale camper: de Wienermobiel. Hij wil bewijzen aan de hotdogfabrikant dat hij de ideale verkoper is. In een maffe roadtrip leren ze elkaar én zichzelf beter kennen, terwijl ze en passant de oorlog verklaren aan een stel Tofu-promotors. Waanzin? Ja!

Bij een cover als die van Wieners kun je op je natte klompen al aanvoelen dat we niet met een hoog niveau te maken hebben. Grapjes over 'worsten', bejaardenseks, bestialiteit, homofobie en vrijworstelen met hippies vormen de hoofdmoot van deze komedie. De makers hadden ongetwijfeld een hoop leuke grapjes die ze in hun nieuwste film wilden verwerken, want er zit niet verder niet echt een rode draad in het verhaal. De roadtrip is niet meer dan een kapstok voor losse eindjes en zelfs een paar halfnaakte dames. De film is op zich best vermakelijk, maar je begint je na een half uurtje kijken af te vragen wat de makers eigenlijk hebben gebruikt voordat ze begonnen met filmen.

De release op dvd is kaal; naast de film zijn er zelfs geen trailers van andere publicaties te vinden. De bloopers zijn opgenomen in de aftiteling en die zijn nog wel een beetje de moeite waard. De film zelf is vreemd en bij vlagen grappig. Als je in een flauwe bui bent kun je je met Wieners goed vermaken, maar verwacht geen milimeter diepgang.

Label: Sony Pictures H.E. Releasedatum: 19 juni 2008 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.