Boek: Richard Bachman - De ontvoering

SubheaderRichard Bachman had nog een verhaal in een koffer liggen, geschreven in de laatste jaren van de periode 1966-1973. Blaze, Clayton Blaisdell junior, hield veel van lezen in zijn jeugd en was een intelligente jongen. Was, want zijn vader gooide hem op een dag meerdere keren van de trap wat resulteerde in een stevige deuk in zijn schedel en een hersenbeschadiging. Om erger te voorkomen werd Blaze in een tehuis geplaatst, maar echt beter was dit niet. Hij werd groot en zeer sterk, net niet te achterlijk en zeker niet slim genoeg om je een poot uit te draaien. In zijn jeugd was hij de beschermer van John, in zijn volwassen leven werd hij het gereedschap van George. Samen zijn ze een goed duo voor kleine oplichterspraktijken maar George weet wat de laatste klapper zal zijn. Een ontvoering waarbij het slachtoffer je niet kan verlinken: een baby. Maar George is dood en nu staat Blaze er alleen voor. Aangezien ze al het slachtoffer hadden bepaald, besluit Blaze er toch mee door te gaan. Gelukkig blijkt hij toch hulp te hebben.

Subheader
Richard Bachman.
vernoemd naar Richard Stark en Bachman-Turner Overdrive

Richard Bachman publiceerde tussen 1977 en 1982 vier boeken die maar matig verkochten. Zijn vijfde boek, "Thinner" (De vervloeking) verkocht ook niet bepaald goed, totdat bekend werd dat Richard Bachman een pseudoniem was van Stephen King. "Thinner" werd vervolgens onder de naam Stephen King uitgebracht en de vier eerdere boeken werden gebundeld onder de naam "The Bachman Books" (Vier maal Stephen King). Overigens is het eerste boek "Rage" (Razernij) van Bachman in Amerika niet meer verkrijgbaar, dit vanwege het thema: een jongen begint in de klas te schieten. Dat Stephen King veel plezier beleeft aan zijn alter ego kun je ook goed zien in het boek "The dark half" (De duistere helft) uit 1989. Hierin heeft een schrijver net zijn pseudoniem begraven, maar komt deze ineens opdraven en claimt dat er plagiaat is gepleegd. In 1996 bracht Richard Bachman nog een boek uit, "The Regulators" (De regelaars). Dit boek werd tegelijk gepubliceerd met het Stephen King verhaal "Desperation" (Desperation). De boeken vulden elkaar aan en vormden zo een geheel.
Subheader
Stephen King in 1982
Bron: MidAmerican Fan Photo Archive

"De ontvoering" is ondanks het feit dat het een ruime tijd geleden geschreven is geen gedateerd boek. In het voorwoord geeft Stephen King al aan dat hij het heeft herschreven om een tijdloze sfeer weer te geven. Het speelt in ieder geval in een tijd dat er nog geen mobiele telefoons waren, anders had hij het plot drastisch moeten veranderen. Wat opvalt is de sympathie en pijn die je voelt voor de hoofdpersoon. De ellende die hem in zijn jeugd en latere leven wordt aangedaan is iets wat niemand verdient. Via veel flashbacks kom je er meer en meer achter hoe en wat er allemaal in het hoofd van Blaze gebeurt. Zo legt George alles uit aan Blaze, en dat terwijl George intussen al dood is. Hierin is Stephen King, pardon, Richard Bachman op zijn best. Het is een thema wat ze al vaker hebben gebruikt in hun boeken, bijvoorbeeld in "Road work" (Werk in uitvoering), waar de hoofdpersoon zichzelf een persoonlijkheid aanmeet die de dingen regelt die hij zelf niet aan kan. Het boek is trouwens niet door King herschreven om even snel geld te verdienen om bijvoorbeeld een boete voor vandalisme te betalen. Alle opbrengsten komen ten goede van The Haven Foundation, opgericht door King voor artiesten die aan lager wal zijn geraakt (bijvoorbeeld door een auto-ongeluk). Stephen Kingfans die de naam Richard Bachman niets zegt moeten nu maar even snel naar de winkel lopen. Diegene die hem al kennen hebben het vast al gekocht.

Uitgever: Uitgeverij Luitingh ISBN: 9789024523153 Pagina's: 276