DVD: Employee of the month

Het is iets typisch Amerikaans: de verkiezing tot werknemer van de maand. Hij of zij die zich het meest conform het bedrijfsbeleid heeft gedragen en zonder morren enkele uurtjes overwerkt, wordt aan het eind van de maand uitgeroepen tot medewerker van de maand. In de Verenigde Staten word je vereerd met een portretfoto in de bedrijfskantine of op de werkvloer en soms krijgt de winnaar zelfs een bonus. In Nederland kennen we het fenomeen nauwelijks, waarschijnlijk door het oer-Hollandse credo "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg". In Employee of the Month zien we hoe de strijd om een blonde stoot ontaardt in een strijd om de verkiezing tot werknemer van de maand. De film werd vrij goed bezocht in de bioscoop en is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Werknemer van de maand
Zack Bradley (Dane Cook - Stuck on You) woont samen met zijn oma en is totaal ambitieloos. Hij vult zijn leven met lol maken en zijn simpele baantje als magazijnmedewerker in een grote supermarkt. Er is bijna geen grotere tegenstelling denkbaar met zijn collega Vince Downey (Dax Shepard - Punk'd, Without a Paddle). Het lijkt zo'n beetje zijn levensdoel om altijd tot werknemer van de maand te worden verkozen. Hij staat met veel show achter de kassa, papt altijd flink aan met de klanten en likt zich stevig in bij de baas. Al zeventien keer achter elkaar is hij gekozen tot werknemer van de maand en als hij het voor de achttiende keer op rij wordt, dan krijgt hij van het bedrijf een nieuwe auto. Hij heeft geen concurrentie, totdat er een caissière van een andere vestiging aan de slag gaat bij het bedrijf. Lange blonde lokken, grote uh... oren en een zoete glimlach; alle mannen vallen als een blok voor Amy Renfro (Jessica Simpson - Newly Weds, Dukes of Hazzard). Iedereen wil meer van haar weten en daarom wordt haar personeelsdossier bij de administratie stiekem ingekeken: Amy schijnt als een blok te vallen voor de werknemer van de maand. Voor Zack genoeg reden om zich nou eindelijk eens in te spannen voor de titel. Kan hij de concurrentie aan met Vince om het hart van Amy te winnen, of zit Amy helemaal niet te springen om de aandacht van de twee heren?

Zo, dat zijn grote meloenen!

Battle for the girl
Employee of the month is gewoon een lekker luchtige komedie over de capriolen van een aantal supermarktmedewerkers. Het verhaal is vrij simpel en het lijkt een beetje op een clichématige sportfilm, inclusief held, schlemiel en als hoofdprijs het meisje. De film kent een aantal vrij aardig uitgeschreven dialogen en de karakters zijn gewoon leuk vormgegeven. Dat geldt niet alleen voor de twee mannelijke hoofdpersonen, maar ook voor de diverse bijrollen die je in de film tegenkomt. De komedie steekt niet alleen de draak met de karakters in de film, maar ook met het werkklimaat in sommige winkelketens. Qua werksfeer lijkt de winkel nog het meest op The Office US, al is de humor in Employee of the month veel minder subtiel. De film kent een hoge snelheid, spitsvondige grappen en een vrij voorspelbaar einde, maar dat is bij Employee of the month niet echt een probleem. Jammer genoeg bevat de dvd geen extra's.

Employee of the month is geen komedie met veel subtiliteit of intelligentie, maar biedt wel een bijzonder vermakelijke anderhalve uur. De film bevat een aantal leuke karakters en zit gewoon goed in elkaar. Voor de liefhebbers van de (soms wat melige) 'romantische' komedie is Employee of the month echt een aanrader.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 28 augustus 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: Geen.