DVD: Zwartboek S.E.

Het is niet vaak dat een Nederlandse film zoveel aandacht krijgt als Zwartboek het afgelopen jaar heeft gekregen. De meest recente productie van Paul Verhoeven trok in de Nederlandse bioscoop meer dan een miljoen bezoekers, waarmee de film een van de best bezochte Nederlandse films voor volwassenen is van de afgelopen jaren. Nu is het de beurt aan de liefhebbers van de thuisbioscoop om de opbrengsten op te krikken: Zwartboek is sinds kort in verchillende edities uitgekomen op dvd, waaronder als speciale editie met cd en 'scrapbook'.

Altijd op de vlucht

In Zwartboek volgen we Rachel Stein: een Nederlandse jodin die tot de oorlog werkzaam was als zangeres in Berlijn en nu ondergedoken zit op een Nederlandse boerderij. Als haar veilige adres per ongeluk door de Britten wordt gebombardeerd, moet ze een nieuw heenkomen vinden. Ze komt in contact met iemand die haar via de Biesbosch kan laten vluchten naar het inmiddels bevrijde Brussel. Haar vlucht blijkt echter een val te zijn, waardoor alle opvarenden -behalve Rachel- door de Duitsers worden vermoord. Ze houdt zich schuil en wordt door het verzet alsnog ergens ondergebracht. Met een nieuwe identiteit -ze heet nu Ellis de Vries- sluit ze zich aan bij het verzet in Den Haag en krijgt ze een vreselijke opdracht: ze moet SD-officier Müntze verleiden om zo te kunnen spioneren bij de Duitsers. Het is het begin van een ingewikkeld plot, waarbij Ellis geconfronteerd wordt met echte liefde, verraad en onmogelijke dilemma's. Niet alleen is het moeilijk voor Ellis om te bepalen wie zij kan vertrouwen, maar vooral voor anderen of Ellis wel vertrouwd kan worden.

Spannend jongensboek

Dat Zwartboek geen simpel tussendoortje is voor de filmliefhebbers, wordt eigenlijk maar door weinigen betwist. Het verhaal ontvouwt zich, zonder het onderwerp tekort te willen doen, als een spannend jongensboek. De duistere periode waarin de Duitsers het normale leven ontwrichtten is een ideale setting voor een film waarin verraad, liefde, hebzucht en vertrouwen centraal staan. Een geweldige cast, met in een schitterende hoofdrol Carice van Houten, weet de kijker echt mee te slepen in het verhaal. Alhoewel Zwartboek vooral is bedoeld als een thriller, weet Verhoeven meer neer te zetten dan een moeilijk kat-en-muisspel. Voor een meer inhoudelijke bespreking van Zwartboek kun je terecht bij de review van Jelle.

Zwartboek, de dvd

Een van de meest succesvolle Nederlandse films van de afgelopen jaren verdient natuurlijk een uitgebreide release. Zo kun je kiezen voor de 'special edition' en voor een 'limited edition'. Qua dvd zijn beide releases gelijk, maar de 'limited edition' is verpakt in een zwarte kartonnen doos en wordt vergezeld door een cd met de soundtrack en een dun zwart boekje met aantekeningen van Paul Verhoeven. Waarschijnlijk zijn er altijd wel mensen te vinden die voor de verpakking, de cd en het boekje dertig euro meer willen betalen, maar de gewone 'special edition' bevat op zichzelf al genoeg leuks om de liefhebber mee te vermaken. Dat begint al op de eerste schijf, waarop je naast de film twee commentaartracks vindt. Als eerste een track van Paul Verhoeven, waarbij hij niet alleen uitleg geeft over het maken van de film en zijn cast prijst, maar ook meerdere malen zijn visie geeft over de Amerikaanse troepen in Irak. Verhoeven kan geanimeerd vertellen, maar is soms vrij chaotisch en komt niet altijd even goed uit zijn woorden. De commentaartrack van scriptschrijver Gerard Soeteman is veel rustiger om naar te luisteren, maar verschilt qua cinematografische toelichting vrijwel niet van de track van Verhoeven.

De tweede schijf bevat nog een aantal extra's, beginnend met een 'making of', welke gemaakt werd als promotiefilmpje voor op televisie. Het bestaat vooral uit een aantal shots uit de film, louter positieve interviews en een kleine blik bij de opnames. Leuker, maar niet minder subjectief, is de speciale aflevering van De Wereld Draait Door, waarin de makers van de film te gast zijn in het programma. Daarnaast bevat de disk een drietal korte filmpjes waarin er specifieke aandacht is voor een bepaalde scène of karakter uit de film. Tot slot is er bijna veertig minuten ingeruimd voor de verschillende prijzen en nominaties die Zwartboek heeft gekregen en kun je kijken naar interviews met de cast ten tijde van de uitreikingen. Alhoewel extra's vaak als verplichting worden gezien en bedoeld zijn om kopers tot een aankoop ter verleiden, is de uitgebreide release van Zwartboek echt de moeite waard. De commentaartracks zijn interessant en geven echt een kijkje in de keuken van de makers en de overige extra's zijn ook zeker de moeite waard, al zijn vooral de interviews soms wat oppervlakkig.

Als film wist Zwartboek al ruim voldoende te overtuigen en dat wordt zeker niet teniet gedaan door de release op dvd. De beeld en geluidskwaliteit zijn uitmuntend en de extra's voegen echt wat toe aan de beleving van de film. De 'limited edition' is wat aan de dure kant (rond de vijftig euro), want de gewone 'special edition' (rond de vijftien euro) biedt al genoeg materiaal om de liefhebber even zoet te houden.

Label: A-film Releasedatum: 26 april 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: