Special: Supermans geschiedenis

Superman is in 1932 bedacht door Joe Shuster en Jerry Siegel als een kale schurk die de wereld wilde veroveren. In deze vorm heeft 'de Superman' het echter niet lang volgehouden. Na het eerste verhaal veranderde Siegel het karakter in een heroïsche man, gekleed in blauw, rood en geel als een 'sterke man' uit een circus. Deze outfit is tot op de dag van vandaag de vorm waarin we Superman kennen.

Het eerste echte avontuur van Superman verscheen in 1938 in Action Comics. Al vanaf dit begin was hij een bewoner van Krypton, die op Aarde voor de Daily Planet werkte en daarnaast bijkluste als weldoener. Sindien, tot vandaag toe, heeft Superman zijn eigen verhalen gehad.

De films
Superman werd voor het eerst verfilmd in 1951: Superman and the Mole-men. In deze film werd Superman gespeeld door George Reeves, die in de serie Adventures of Superman daarna ook gestalte gaf aan de man van staal. Voor de wat jongere generaties echter gelden de films met Christopher Reeve als het referentiemateriaal. Hij maakte er vier, waarvan de eerste twee het meest succesvol waren.

Superman: the Movie
De eerste van deze films kwam uit in 1978. Hierin werd verteld hoe ene Jor-El op de planeet Krypton angstig waarschuwde voor een ramp die de planeet zou vernietigen. Een raad van wijze oude mannen hoorde hem aan, maar ging niet in op zijn advies vluchtacties op te zetten. Jor-El werd niet geloofd en om geen paniek te veroorzaken onder de bevolking mocht hij er ook niet meer over spreken.

Zoals we allemaal weten bouwde hij echter een ruimteschip voor de vlucht, waarin hij zijn zoon Kal-El naar Aarde stuurde. Deze groeide op in het Amerikaanse Smallville onder de naam Clark Kent, en vertrok op een gegeven moment met wat kristallen uit zijn ruimtescheepje naar de Noordpool. Daar bouwde hij het Fortress of Solitude, alwaar hij leerde over zijn afkomst, en we voor het eerst Superman te zien kregen.

Superman leert van een hologram van zijn vader

Eenmaal in Metropolis begon de verkleedpartij. Christopher Reeve zette overtuigend neer hoe Clark Kent, met bril, beetje gebogen houding en verhoogd stemmetje, eigenlijk nergens op Superman leek, en Margot Kidder speelde de doortastende journaliste die al haar harde kanten liet vallen als de man met de cape in de buurt was. Met special effects die deels voor de film zijn uitgevonden, maar tegenwoordig toch wel erg knullig zijn, deed men je geloven dat er een man was die kon vliegen.

Christopher Reeve

Superman 2
Het vervolg werd tegelijk opgenomen met de eerste film. Hierin zien we hoe een reddingsactie van Superman in Parijs ervoor zorgt dat drie gevangen Kryptonianen vrijkomen en op Aarde tot de ontdekking komen dat ze krachten hebben die boven die van de mensen uitstijgen. Intussen beseft Clark dat zijn krachten een normale relatie met Lois in de weg staan, waarop hij besluit deze van zich af te schudden.

Kenmerkend aan deze film is dat Lois achter Clarks ware identiteit komt, en dat het bedieningspaneel van het Fortress of Solitude naar z'n grootje gaat. Twee feiten die in Superman Returns doodleuk genegeerd worden, ook al wordt van deze film gezegd dat het verhaal grofweg na Superman 2 opgepikt wordt. Zeer grofweg, want in principe is de helft van de gebeurtenissen in Superman 2 'niet gebeurd' in de versie van Bryan Singer. Het bestaan van deel drie en vier uit de serie komt daarmee praktisch ook te vervallen.

De series
Naast de serie met George Reeves, van wie de naamsgelijkenis met Christopher Reeve puur toeval is, mede omdat Reeves onder een artiestennaam werkte, waren er al sinds de jaren '40 cartoons en radio-hoorspellen van de vliegende held.

Lois & Clark: the new adventures of Superman
De meest recente incarnatie van Superman en zijn avonturen was de televisieserie, die in Nederland door de VARA werd uitgezonden. Deze serie, die zich voornamelijk richtte op de twee reporters "waarvan er eentje toevallig Superman is," heeft vier jaar lang gediend als de Superman-beeldvorming van jongeren in de jaren '90.

De serie toont hoe Clark Kent (Dean Cain), een jonge, wat onzekere doch vriendelijke journalist, een baan krijgt bij de Daily Planet. Daar wordt hij de vaste partner van Lois Lane (Teri Hatcher), en gedurende vier seizoenen lossen zij samen misdaden op, niet zelden geholpen door Clarks mogelijkheden om door muren heen te kijken, ongezien supersnel bewijsmateriaal van een plank te halen of een 'reporter-ter-plaatse'-verslag van een van Supermans acties te schrijven, als Lois toevallig niet in de buurt was.

Smallville
Het heeft tot na de millenniumwisseling geduurd voordat er fatsoenlijke aandacht kwam voor Clarks tienerjaren. Hij is gevonden door Jonathan en Martha Kent, opgevoed op een boerderij, en later naar Metropolis verhuisd. Dat weten we. Maar wat gebeurde er met hem in Smallville? Een jongen met de krachten van Superman, zij het nog in ontwikkeling, is toch interessant voer voor een serie?

Tom Welling als een jonge Clark kent

En dat klopt. Inmiddels is het vijfde seizoen al actueel, maar in 2001 werd de geschiedenis van Superman herschreven. Voor de ondersteuning van verhaallijnen begint de serie niet met het neerstorten van alleen Kal-Els schip, maar met een complete meteorenregen die hem daarbij vergezelt. Heel Smallville en de wijde omtrek lijdt schade door alle inslagen, en kleine stukjes Kryptonite liggen verspreid in de kleinste hoekjes van weilanden, vijvers en tuinen. De show is een typische 'schurk van de week'-show, met regelmatig een slechterik die onder invloed van dit Kryptonite vreemde dingen kan laten gebeuren. Natuurlijk is het wekelijks Clark, gespeeld door Tom Welling, die hier een einde aan maakt, en natuurlijk is de serie gevuld met mysteries over zijn afkomst, zijn gevoelens voor tienerliefde Lana Lang en de jongen die tegenover iedereen zijn ware krachten moet inhouden om veilig te blijven.

De toekomst
Met Brandon Routh en Tom Welling is er de komende jaren nog voldoende mogelijkheid om Superman te doen voortleven. Het is al zeker dat Superman Returns een vervolg krijgt, wellicht meer, en de serie Smallville is nog lang niet klaar. Superman was nooit echt weg, maar hij is volop terug in Hollywood, en belooft ons nog veel vermaak, de komende tijd.