Boek: Kevin Brooks - Candy

Joe Beck vertelt zelf zijn verhaal, je drijft mee op zijn gedachten. Gedachten van een puberjongen die niet altijd zijn gevoelens goed kan omschrijven. Joe Beck komt uit een rijk maar gebroken gezin. Zijn vader gaat sinds kort weer uit met zijn moeder, maar die heeft echter geen interesse in een relatie met haar kinderen.

In Londen ontmoet hij Candy. Candy is een mooie meid, maar geen gewoon meisje. Ze heeft een grote indruk gemaakt op Joe. Als ze elkaar weer ontmoeten, maakt hij kennis met Iggy, "de vriend van een vriend" volgens Candy. Vanuit Iggy komt iets dreigends dat staat samen met de leugens van Candy tussen hun prille relatie in. Later als hij thuis bespreekt hij zijn ontmoeting met Candy met zijn zus Gina en haar vriend Mike. Ze wijzen hem erop dat Candy een heroïnehoertje zou kunnen zijn en Iggy haar pooier.
Joe speelt basgitaar in een band, na een paar ontmoetingen met Candy nodigt hij haar uit voor een belangrijk concert. Het concert is een groot succes door het liedje wat hij geschreven heeft over Candy. Na het concert ziet hij Candy ontvoerd worden door Iggy en zijn maten. Mike is in elkaar geslagen door de groep, omdat hij Candy wou redden. Joe zet alles op alles om haar te bevrijden uit de handen van Iggy. Samen vluchten ze. De kans is groot dat Iggy hun vind. Alles wat ooit belangrijk voor hem was, zoals school en de band, is lang niet belangrijk meer. Voor Joe is Candy belangrijk en haar bevrijden uit het milieu waar ze nou in leeft. Hij helpt haar afkicken met alle gevolgen vandien. De jongen die hij ooit was is verdwenen, zal hij Candy ooit weer zien?

Kevin Brooks schrijft zijn boeken altijd in de ik-vorm. Je kunt je op deze manier helemaal inleven in de hoofdpersoon. Candy is zijn derde roman, eerder schreef hij al Martyn Big en Lucas. Candy is jongerenliteratuur en net als zijn vorige boeken is het fictie, geschreven voor jeugd vanaf 13 jaar. Naast boeken schrijft hij ook gedichten, verhalen en liedteksten zowel voor kinderen als voor volwassenen. Hij heeft daarmee in 2002 ook een prijs gewonnen, Canongate Prize for New Writing. In 2003 won hij Branford Boase Award voor Martyn Big, zijn debuutroman.

Candy is een spannend boek. Op sommige punten word je dusdanig met het boek meegesleept dat het moeilijk is om het boek weg te leggen. Mij werd de spanning af en toe toch iets te veel, waardoor ik het toch even weglegde. Bovendien is het toch minder gericht op volwassenen. Als je van spanning houdt en nog wat jonger bent, is dit boek echter wel een aanrader.

Uitgever: Uitgeverij De Harmonie ISBN: 90 6169 743 3 Pagina's: 288