Boek: Minette Walters - Duivelsveer

Een oorlogsjournaliste verblijft in Sierra Leone als er vijf vrouwen worden vermoord. Ze heeft sterk het gevoel dat de veroordeelde jongens de daders niet zijn. Maar ja, wie gaat verder kijken als er een oorlog woedt? Wie is er wel de dader?

Connie Burns is correspondente voor Reuters in Engeland. Na een ontmoeting in Sierra Leone met een op het eerste gezicht bekende van haar twijfelt ze aan de naam van deze man. Hij noemde zich John Harwood, maar heette hij in Kinshasa niet nog Keith MacKenzie? Als ze na haar bezoek aan Sierra Leone naar Engeland vertrekt vraagt hij haar of ze een envelop voor hem mee terug naar Engeland wil nemen, voor Marie MacKenzie. Ze vermoedt dat hij degene is die verantwoordelijk is voor een barbaarse moord op een prostituee. Ze gaat op onderzoek uit, maar wordt niet geloofd.

Twee jaar later na weer een ontmoeting met hem in Irak zet ze haar onderzoek voort. Hij werkt voor een beveiligingsbedrijf onder de naam Kenneth O'Connell. Ze stelt zijn naam bij verschillende mensen aan de kaak. Ook zoekt ze in de kranten na of er moorden als in Sierra Leone en Kinshasa zijn gepleegd. Uiteindelijk betekent dit voor haar dat ze moet vluchten en haar leven of dat van haar familie niet veilig meer is. Toch gaat ze verder met haar onderzoek en daarmee riskeert ze niet alleen haar leven.

Minette Walters, een Engelse misdaadschrijfster, debuteerde enkele jaren geleden met Het IJshuis, een zinderende thriller over vooroordelen en wraak rond drie vrouwen. Ze heeft inmiddels 11 thrillers op haar naam staan. Enkele van haar boeken zijn met groot succes verfilmd door de BBC.

Een ik-persoon, Connie Burns, vertelt haar verhaal. Als lezer krijg je de e-mails te zien die ze ontvangt en verstuurt die haar verder helpen in het onderzoek. Aangezien de hoofdpersoon bezig is met het schrijven van een boek krijg je ook flarden van herinneringen te lezen. Het verhaal is meeslepend. Het is niet geheel chronologisch gebracht maar lijkt eerder opgediept uit haar herinneringen. De schrijfster zet verder de vrouwelijke personen in het boek als heel sterke en bewonderenswaardige vrouwen neer. Vrouwen die ook niet geheel binnen de rolmodellen van huisje, boompje, beestje passen. Maar juist vrouwen die gaan voor hun carrière of in hun eentje een boerderij runnen. Ik vond het een heel spannend boek, in mijn ogen zeer zeker een aanrader.

Uitgever: De Boekerij ISBN: 90 225 4388 9 Pagina's: 379