Boek: Peter van Straaten - Waarom ligt mijn boek ......

De cartoons van Peter van Straaten zijn weer gebundeld verschenen. Deze bundel gaat over het leven van schrijvers. De cartoons zijn eerder gepubliceerd in Vrij Nederland onder de titel Het literaire leven.

De tekeningen laat schrijvers, uitgevers, boekverkopers en recensenten vooral van hun zwakke kant zien. De problemen die ze hebben bij het schrijven van een boek en ze daardoor in nood komt omdat ze het boek niet aan de uitgever kan presenteren. Je ziet de schrijvers in verschillende situaties. Bij hun vrouw/minnares in bed, op de bank, in bespreking of achter de signeertafel. Van talentloze schrijvers tot schrijvers met writers block, alles komt voorbij over het literaire leven.

Peter van Straaten (Arnhem, 25 maart 1935) is een Nederlands cartoonist en striptekenaar. Hij maakt zowel politieke prenten als grappen over 'het leven'. Van Straaten doorliep een opleiding aan de Kunstnijverheidschool te Amsterdam. Hij begon zijn carrière in 1958 bij Het Parool, in eerste instantie als reportagetekenaar. Later begon hij ook politieke tekeningen te maken. Peter van Straaten werd vooral bekend als tekenaar van de strip 'Vader en Zoon' en de serie over Agnes, een 'zelfstandige-maar-afhankelijke-vrouw-van-nu' die wekelijks vanaf 1986 tot en met 1995 in Vrij Nederland verscheen in de serie Dagelijks Leven. Daarnaast publiceerde hij ondermeer in Humo, Penthouse en Vrij Nederland. Verder komt ook ieder jaar de "Zeurkalender" uit, met tekeningen. Voor zijn prent over de affaire rond Mabel Wisse Smit ontving Van Straaten in 2003 de Inktspotprijs voor beste actuele cartoon. Hij won deze prijs ook al in 1994 en 1997. In 2006 werd hem de Gouden Ganzenveer toegekend.

Peter van Straaten maakt mooie tekeningen, maar in een bundel zie je eigenlijk hoe vaak tekeningen "hergebruikt" lijken te worden omdat je regelmatig dezelfde situaties ziet, die dan ook nog bijna hetzelfde getekend zijn. Dit zie je wel bij meer bundelingen van Peter van Straaten. Gelukkig maakt het de bundel niet saai omdat de teksten bij de tekeningen ook een grote rol spelen en de humor er toch steeds weer terugkomt.

Uitgever: Rainbow ISBN: 9041706380 Pagina's: 128