FIFA 17
FIFA 17-producers Nick Channon en Aaron McHardy laten ons in de Franse hoofdstad zien waar EA Sports al meer dan twee jaar in alle stilte mee bezig is geweest. Nou ja, niet helemaal stil, want ze hebben de hulp ingeroepen van DICE, Bioware en andere EA Studio's. En dat is niet voor niks geweest, want we krijgen een overload aan informatie over nieuwe pijlers voor dit deel mee.
De eerste pijler voor FIFA 17 is meteen een knaller: de oude grafische engine is gewisseld. Daarvoor in de plaats is Frostbite het veld opgegaan. Jawel, de Battlefield-engine van DICE is vanaf nu ook verantwoordelijk voor sportgames. Dit zorgt meteen voor grafische verbeteringen en nieuwe mogelijkheden. We mogen in de demo in Old Trafford spelen in de avond. Dat ziet er fantastisch uit. Het kunstlicht op het veld en de schaduwen die geworpen worden maken de toch al prachtige sfeer in het stadion compleet. Dit keer zien we ook gedetailleerde kleedkamers, tunnels en zelfs de inrichting van de business class van een vliegtuig en het huis van een speler. Maar daar later meer over.
Ook de spelers hebben nu veel meer expressie in hun gezicht gekregen door de Frostbite-engine. Er zijn nu veel meer mogelijkheden om met motion capturing de gezichten te tonen, met allerlei mogelijke gezichtsuitdrukkingen. Je ziet bijvoorbeeld meer emotie in de ogen van spelers, natuurlijk pas goed in de close-ups zoals bij herhalingen. Dit maken ze door spelers en acteurs met een speciaal motion-capture systeem met camera’s te volgen en natuurlijk wat motioncapture-bolletjes op het gezicht te plakken. Dat moet voor realistischere speler-reacties zorgen in de game. Helaas, niet alle spelers zijn zo ingescand, dus het is niet altijd de gelaatsuitdrukking van die specifieke voetbalspeler.
Door deze mogelijkheden heeft FIFA 17 een verhaalmodus gekregen. Vast gejat van NBA 2K van 2K. Deze modus heet 'The Journey'. Volgens de makers is dit de grootste toegevoegde modus sinds FIFA Ultimate Team. In The Journey speel je Alex Hunter, een jong talent die je volgt in zijn poging profvoetballer te worden. Door je interacties met andere mensen, je keuzes bij interviewvragen en natuurlijk je prestaties op het veld beïnvloedt je zijn persoonlijkheid en zijn verhaal. De makers gaan er prat op dat het een authentiek verhaal is, maar dat kunnen we pas beamen als we het helemaal kunnen spelen natuurlijk. EA Sports heeft spelers, adviseurs en schrijvers in de arm genomen om te helpen. Onder andere Tom Watt, bekend van de autobiografie van David Beckham, is erbij gehaald om tot een zo echt mogelijk verhaal te komen. Aan de technische kant hebben andere EA Studio’s hun kennis gedeeld. Bioware heeft geholpen met cinematics en het vertellen van een verhaal door middel van cutscènes, en DICE met hun Frostbite-kennis.
Managers, spelers en andere personages in het verhaal zijn gemotion-captured en de scènes zijn dynamisch, zodat je in het verhaal gezogen moet worden. Dynamisch als in: in een wedstrijd krijgt Alex een rode kaart door dom gedrag, en hij moet zich verantwoorden bij de manager van de club, want fair play staat natuurlijk hoog in het vaandel. In een andere scène direct na mijn debuut bij Manchester krijg ik twee interviewvragen waar ik op elk drie keuzes krijgt. Maar wat de langetermijngevolgen zijn van mijn antwoorden wordt mij niet duidelijk, daar is de demo gewoonweg te kort voor. Een gevolg die wel gelijk blijkt: social media. Er is een ingame Twitter-community en deze laat tweets zien over hoe andere spelers en fans reageren op jouw gedrag in en buiten het veld. Tijdens het antwoord op een interviewvraag zie je of en hoeveel volgers je erbij krijgt of verliest. Maar of dat het enige gevolg is, en of er meer consequenties zijn, werd niet duidelijk.
Wel is duidelijk wat je moet doen op het veld: je krijgt challenges. Zo zijn er drie in de demo: maak een assist, win de wedstrijd en haal een rating van 7.0. Die rating zie je rechts bovenin het scherm tijdens het spelen. Je beïnvloedt deze door je acties. Maak je bijvoorbeeld een slechte tackle, dan krijg je puntenaftrek, maak je goede schijnbewegingen, maak je assists, of win je de balbezit door jouw toedoen, dan krijg je er punten bij. Alex Hunter is jouw speler en jij maakt hem beter in zijn spelersstatistieken door te spelen en ook door te trainen. Zo maak je van jouw Alex een goede spits, specialist in passes of juist een goede verdediger.
The Journey is niet alleen een modus voor de hardcore FIFA-spelers waar ze hun vaardigheden kunnen laten zien, maar het helpt ook nieuwkomers. Ze worden niet alleen met een doel, namelijk van Alex Hunter een echte pro maken, het veld op gestuurd. Ze leren namelijk ook FIFA 17 beter te spelen door ze mondjesmaat de besturing uit te leggen, maar ook de voetbalcultuur en hoe dingen werken in een FIFA-game. Natuurlijk zijn er ook wat wijzigingen in de ingame-trainhulpjes, maar daar wilden de producers nog niets over zeggen. Wel wilden ze meer kwijt over de gameplay-wijzigingen, die je op de volgende pagina leest.