FIFA 17
2. Veranderingen in gameplay
Goed, FIFA 17 heeft een nieuwe grafische engine en daardoor een verhaalmodus, tot zover is het allemaal te volgen. Alex zal niet alleen in en om het voetbalstadion te vinden zijn, maar ook in zijn huis, onderweg in een vliegtuig en meer van dat soort omgevingen, iets dat niet mogelijk was met de oude FIFA-engine. Maar dit is nog niet alles qua nieuwigheden. Er zijn nog veel meer vernieuwingen, deze zijn nauw verbonden met de gameplay. De eerste nieuwe feature als je daadwerkelijk op het veld aan het spelen bent, is de herschreven ‘physical play’. Hier is de meeste moeite ingegaan als het gaat om gameplaywijziging van dit jaar. De fysieke engine is aangepakt, waardoor er nu push-back-technologie te zien is. Spelers duwen en trekken wat en zoeken hun balans realistisch op, terwijl ze dat doen of dit juist ondergaan.
Door de nieuwe fysieke engine kun je als je balbezit hebt, deze nu veel realistischer afschermen van de tegenstander, en niet alleen in stilstand zoals in eerdere edities. Het is een kwestie van een van de schouderknoppen (linkerschouderknop op consoles-controllers) en je speler gaat in een beschermende manier de bal proberen te behouden. Er is zelfs shield-dribbling. Je kunt er als verdediging rondjes om proberen te lopen, de speler zal proberen je erbij weg te houden. Dit werkt ook in de lucht anders dan voorheen. Eerst kon je alleen maar kopduels aangaan en maar hopen dat de bal goed kwam, maar nu kun je een bal laag krijgen door een persoon met de schouder weg te duwen en de bal aan te nemen met borst bijvoorbeeld. Na het spelen van enkele potjes merk ik dat physical play wel heel erg in het voordeel van de balbezitter is: de tegenstander kan de bal amper af pakken. Op mijn bezorgdheid of dit niet veel te krachtig is in de game stelt de producer dat de feature net in de software zit. Ze zijn druk bezig met het tweaken en tunen, zodat het straks voor de andere partij niet onmogelijk wordt de bal af te pakken.
Als aanvaller kun je nu ook met precisie laag en hard schieten richting goal door de knop wat langer in te houden en dan nog eens in te drukken. Of om maar een toffe actie te kunnen maken: de bal af te schermen met een tegenstander achter je en dan een lobje over hem heen maken, terwijl je langs hem heen rent. Ook in de verdediging zijn er wat nieuwigheden. De linkerschouderknop en dus physical play werkt daar ook. In dit geval hangt het duwen en trekken samen met die knop. Er zijn ook nieuwe tackles die gebaseerd zijn op physical play. Een ervan is de mogelijkheid je tussen bal en aanvaller te murwen en zo de bal af te pakken. Ook de keeper moet gaan oppassen, want dit keer werken alle botsingen ook op hem. Als je te agressief bent, wordt het natuurlijk een rodekaartfestival.
En dan hebben de programmeurs van FIFA 17 nog alle momenten zoals vrije trappen, ingooien, strafschoppen en hoekschoppen herschreven. Net doen of je naar de ene speler gooit, faken en dan naar een andere speler ingooien is een van de nieuwe mogelijkheden. Als je een penalty neemt, heb je veel meer controle over waar je je aanloop start, hoe snel je naar de bal toegaat en waar je mikt. Er zijn nog veel meer handige toevoegingen. Voor mij persoonlijk de handigste toevoeging: een indicator waar de bal komt bij een hoekschop. Je bestuurt deze cursor met de analoge stick. Het is wel even wennen, deze springt altijd weer terug naar het midden van het zestienmetergebied als je de analoge stick te vroeg loslaat, het lijkt wel een elastiek. De wijzigingen in deze momenten moeten ervoor zorgen dat een goal aanvoelt alsof je het echt verdiend hebt.
Om de AI van je teamgenoten beter te maken, zwaait EA Sports met ’Active Intelligence System’. Dit systeem zorgt ervoor dat je teamgenoten slimmer zijn dan voorgaande jaren. Ze zoeken namelijk niet de eenvoudigste weg naar het goal, maar ‘zien’ nu ook kansen om een verdediger eruit te spelen door naar een andere kant vrij te lopen. Het hele veld en zijn spelers hebben context gekregen voor de computergestuurde AI, waardoor deze veel meer bewust is van ruimte en mogelijkheden. Ze zoeken niet alleen de vrije ruimte op, maar creëren deze ook. Door dit systeem zijn er tig soorten manieren om een kansrijke pas te geven of te krijgen. Vroeger renden je teamgenoten vooral meteen richting doel, omdat dat het belangrijkst was. In FIFA 17 snapt de AI dat er betere kansen zijn door bijvoorbeeld in bepaalde situaties om verdedigers heen te lopen.
Wat is er nog meer aangepast in de gameplay? Er zijn meer skill-moves toegevoegd, er zijn nieuwe tackles, sprint dribbles zijn vloeiender, je ziet een realistischere controle over de bal als je deze aanneemt en er is ook meer persoonlijkheid in spelers. Voor dit alles zijn er dan ook drie keer zoveel animaties gemaakt dan voorgaand jaar. Met FIFA 17 worden ook vier nieuwe voetbalambassadeurs geïntroduceerd. Messi werd wat te inhalig en EA Sports heeft gekozen voor niet één, maar voor vier nieuwe gezichten van de game. James Rodriguez van Real Madrid, Anthony Martial van Manchester United, Eden Hazard van Chelsea en Marco Reus van Borrusia Dortmund prijken als boegbeeld op de FIFA 17-cover.
Onze hoofden zaten zo ongeveer overvol door al deze informatie. Producer Aaron McHardy meldde dat dit nog niet alles is en dat we nog meer informatie later dit jaar krijgen. Er is nog veel meer te vertellen over het wel en wee van The Journey, natuurlijk ook over veranderingen in career-modus, multiplayer, trainer-hulpjes, maar ook over clubs, leagues, licenties en het vorig jaar geïntroduceerde damesvoetbal. En natuurlijk FIFA Ultimate Team. Ze hebben dan ook nog even de tijd om aan het spel te werken, want FIFA 17 komt 29 september uit op pc, PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox One en Xbox 360.