Nieuwe baas TMG wil van GeenStijl af

De baas van Mediahuis, Gert Ysebaert, wil dat de website GeenStijl wordt verkocht of verzelfstandigd. Mediahuis kreeg GeenStijl in handen bij de overname van de Telegraaf Media Groep, maar de site zou niet passen bij de toekomstvisie van het bedrijf. Ysebaert gaat zaterdag in interviews in onder meer de Volkskrant voor het eerst in op de overname van TMG. Hij noemt het "de zwaarste klus ooit" voor het Belgische krantenbedrijf.

Mediahuis en het investeringsvehikel van de familie Van Puijenbroek hadden het grootste deel van TMG al in handen. De overname werd donderdag gemeld. Wel geldt een formele na-aanmeldingstermijn: wie zijn aandelen nog niet heeft verkocht, kan dat nog tot 2 juli doen.

"Je bent voor of tegen De Telegraaf", meent Ysebaert (54). "Het is lang de krant geweest van heel Nederland. Dat is het nog, maar minder dan vroeger." Het wordt volgens hem lastig "het sterke en spraakmakende merk" uit het slop te trekken. Over aandeelhouder John de Mol die ook probeerde TMG in handen te krijgen, zegt hij: "Door hem heeft de overname langer geduurd dan goed was voor het bedrijf. Het heeft onzekerheid gebracht en verdeeldheid."

GeenStijl
Voor GeenStijl, de website die zich presenteert als 'tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend' is volgens Ysebaert geen rol meer weggelegd bij Mediahuis "We willen ons concentreren op professionele journalistiek, en daar hoort een bepaalde ethiek bij. Ieder weldenkend mens moet tegen dit soort teksten zijn. We zijn geen moraalridders, maar er zijn grenzen."

GeenStijl had onlangs bezoekers gevraagd of ze een journaliste zouden doen, waarna het reactiegedeelte overliep van brute verkrachtingsfantasieën. Daarop werd, onder meer vanuit de politiek, opgeroepen geen advertenties meer op de site te plaatsen.

Het nieuwe bestuur van TMG zal uiteindelijk moeten beslissen wat het met GeenStijl gaat doen.

Ysebaert verwacht overigens dat TMG over twee jaar "uit de rode cijfers is en blaakt van gezondheid". Zijn bedrijf is al eigenaar van dagblad De Limburger en NRC Handelsblad.

Mediahuisbaas: overname TMG zwaarste klus ooit
Nieuwe baas TMG wil van GeenStijl af (Foto: ANP)