Privacy breekpunt voor Piratenpartij

Nederland • Geschreven door Novum op 12-04-2010 @ 13:38
print 

De nieuwe Piratenpartij zal in de Tweede Kamer geen concessies doen op het gebied van privacy en burgerrechten. Dat maakte de kapitein, ofwel de partijvoorzitter Samir Allioui, maandag bekend tijdens de presentatie van zijn partij.

De partij wil een spreekbuis zijn voor de hedendaagse netwerkgeneratie, vooral jongeren die veel achter de computer zitten. De 'mindset' van de huidige politici is volgens Allioui -die tevens lijsttrekker is- nog te veel gericht op een geïndustrialiseerde samenleving, terwijl Nederland tegenwoordig een informatiemaatschappij is. "Deze cultuur van jongeren dreigt bijna gecriminaliseerd te worden", zei Allioui die vooral de voordelen van de informatiesamenleving wil uitbuiten.

De partij eist daarom een drastische hervorming van het auteursrecht en patentenstelsel. "We willen naar een vrije informatiesamenleving", zei Allioui daarover. Het huidige stelsel van patenten staat innovatie volgens hem danig in de weg, omdat het mensen belemmert om bestaande producten snel te kunnen verbeteren. De hervorming van dit patentenstelsel en het auteursrecht is daarom een van de punten waarop de partij geen concessies zal doen. Zo bepleiten de piraten een afschaffing van het auteursrecht voor niet-commerciële doeleinden en wordt het gratis uitwisselen van muziek en films op internet niet verboden.

Ook de privacy is een breekpunt. De bestaande privacywaakhond het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) doet op dit punt te weinig en is een 'tandenloze tijger'. "Die zouden we graag tanden willen geven." Zo bleef het CBP volgens de piraten bijvoorbeeld muisstil rondom het 'spionagekastje' van de kilometerheffing. Het programma van de partij is nog niet helemaal uitgekristalliseerd. De piraten willen nadere afstemming met hun zusterpartijen in het buitenland. Ook Zweden en Duitsland kennen een piratenpartij: in Zweden wist de piratenpartij bij de Europese verkiezingen zeven procent van de stemmen te halen.

Het Zweedse succes denkt Allioui niet te kunnen evenaren. "Wij gaan voor zoveel mogelijk zetels." Zetels zijn overigens niet het doel, voegde hij daar aan toe, maar 'een medium'. Overigens zal de partij niet alleen op internet campagnevoeren. "We laten ook old fashioned flyers en posters drukken."

Luister vanavond ook naar een interview met de lijsttrekker van de Piratenpartij in FOK!radio, vanaf 20:00 uur.


Bron: Novum


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as14
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

5181 views / 35 reacties
Reacties op dit bericht
35  van 35 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
One-issue partijen
userIcon
Mmmhh de piratenpartij

man superworm (Redactie Frontpage) 12-04-2010 @ 13:41 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 12 april 2010 @ 13:39 schreef DutchErrorist het volgende:
One-issue partijen
Dan liever dit issue dan 'voorts zijn wij van mening dat de bio-industrie moet worden afgeschaft.'
userIcon
quote:
Op maandag 12 april 2010 @ 13:39 schreef DutchErrorist het volgende:
One-issue partijen
In dit geval wel een zeer belangrijk issue, welke de gevestigde partijen veels te makkelijk verkwanselen om onzinredenen.
userIcon
quote:
Op maandag 12 april 2010 @ 13:39 schreef DutchErrorist het volgende:
One-issue partijen
http://piratenpartij.nl/node/27

Mijn stem hebben ze mogelijk wel
userIcon
quote:
Op maandag 12 april 2010 @ 13:41 schreef superworm het volgende:
[..]
Dan liever dit issue dan 'voorts zijn wij van mening dat de bio-industrie moet worden afgeschaft.'
Ja, het is natuuuuuuurlijk veel belangrijker om illegale downloads legaal te houden dan dieren een beter bestaan te geven ...
userIcon
Boeien wat hun breekpunt is, net alsof ze ooit zullen regeren in Nederland. Het is mooi dat ze iets willen doen aan de privacy op internet maar wat DutchErrorist al zegt, een one-issue partij kan nooit het antwoord zijn. (Net zo onzinnig als de Partij van de Dieren, Partij van de Naastenliefde; ik zal PVV nog net niet noemen in dit lijstje)
userIcon
Prima, van mij mag er weleens wat gedaan worden aan het auteursrecht.

Andere partijen besteden hier veel te weinig aandacht aan wat mij betreft.
Goeie partij, privacy is extreem belangrijk nu het vernietigd wordt om de weg naar een politiestaat voor te bereiden.
als het niet zo'n one-issue partij was geweest hadden ze mijn stem gekregen!
userIcon
quote:
Op maandag 12 april 2010 @ 13:42 schreef gday het volgende:
[..]


Ja, het is natuuuuuuurlijk veel belangrijker om illegale downloads legaal te houden dan dieren een beter bestaan te geven ...
Hij doelt volgens mij op privacy.

Leer lezen, het is sowieso geen one-issue partij maar mogelijk een two-issues partij, en zelfs dat is het niet eens.
quote:
Op maandag 12 april 2010 @ 13:42 schreef gday het volgende:
[..]


Ja, het is natuuuuuuurlijk veel belangrijker om illegale downloads legaal te houden dan dieren een beter bestaan te geven ...
Die downloads zijn niet illegaal. En voor dieren wordt momenteel in de wet al genoeg gedaan.
userIcon
Dat het een partij is met een sterk 'eenkennige' opstelling over een specifiek onderwerp is gewoon hun goed recht en zou imho niet eens een negatief punt hoeven zijn...

Wat ik storender vind is dat deze nederlandse variant van de Piratenpartij zoals die in Zweden en Duitsland langer en succesvoller actief zijn gewoon een beetje een poging is te scoren...
De 'basis' van deze partij is ronduit twijfelachtig en neigt imho behoorlijk sterk naar mensen die gewoon snel willen cashen met het succes van soortgelijke partijen als die in zweden en duitsland...

Laten ze gewoon eerst een solide en betrokken maatschappelijke organisatie opbouwen die ook betrouwbaar werkt en een duidelijk woordje meespreekt in het al langer gaande publieke debat
userIcon
quote:
Op maandag 12 april 2010 @ 13:45 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]


Die downloads zijn niet illegaal. En voor dieren wordt momenteel in de wet al genoeg gedaan.
Voor dieren wordt zeer zeker niet genoeg gedaan, niet in de wet, en zeer zeker niet in de handhaving van die wetten...
userIcon
quote:
Op maandag 12 april 2010 @ 13:45 schreef fristie het volgende:
als het niet zo'n one-issue partij was geweest hadden ze mijn stem gekregen!
Als er mensen met wat meer levenservaring en/of politieke ervaring aan de top hadden gestaan, hadden ze mijn stem nu al gehad.
Nu zijn het jonge mensen die niets voor elkaar gaan krijgen binnen het politieke spel.
quote:
Op maandag 12 april 2010 @ 13:45 schreef RM-rf het volgende:

Laten ze gewoon eerst een solide en betrokken maatschappelijke organisatie opbouwen die ook betrouwbaar werkt en een duidelijk woordje meespreekt in het al langer gaande publieke debat
Dus voor ze mee mogen debateren, moeten ze al langer meegaan in het debat? Huh?

Waar baseer jij je mening op dat deze mensen slechts willen "Scoren"?
Ik ken die gasten verder niet, maar privacy en copyright reform, en de afschaffing van de onzin dat "intellectueel eigendom" werkelijk eigendom is ben ik sterk voor.
moet je somalisch zijn om lid te worden?
Pirates for the win
userIcon
anti ACTA, anti internet censuur, pro netneutraliteit, vrijheid van meningsuiting en privacy. Mijn stem hebben ze!
userIcon
quote:
Privacy breekpunt voor Piratenpartij
Het enige breekpunt is voorlopig het aantal stemmers lijkt mij.
userIcon
quote:
Op maandag 12 april 2010 @ 14:10 schreef Paginabeheerder het volgende:

[..]


Het enige breekpunt is voorlopig het aantal stemmers lijkt mij.
Ik verwachtte eigenlijk ook meer een kop als "Kiesdrempel breekpunt voor Piratenpartij".
man mouthman (Redactie Frontpage) 12-04-2010 @ 14:13 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 12 april 2010 @ 13:41 schreef superworm het volgende:
[..]
Dan liever dit issue dan 'voorts zijn wij van mening dat de bio-industrie moet worden afgeschaft.'
Of dat alle moslims moete opsoute.
man mouthman (Redactie Frontpage) 12-04-2010 @ 14:15 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 12 april 2010 @ 14:04 schreef Namski het volgende:
moet je somalisch zijn om lid te worden?
Misschien is Samir wel een Somaliër, al doet z'n achternaam anders vermoeden.
Laatst een intervieuw op radio met Samir Allioui... vervolgens had dit enigzins leuke idee opeens een trieste bijsmaak. Die vent komt niet eens uit zijn woorden...
userIcon
quote:
Op maandag 12 april 2010 @ 13:42 schreef gday het volgende:
[..]


Ja, het is natuuuuuuurlijk veel belangrijker om illegale downloads legaal te houden dan dieren een beter bestaan te geven ...
Mij maakt het geen bal uit. Ik wil gewoon Marianne in de kont neuken
userIcon
quote:
Op maandag 12 april 2010 @ 14:24 schreef willempjewever het volgende:
Laatst een intervieuw op radio met Samir Allioui... vervolgens had dit enigzins leuke idee opeens een trieste bijsmaak. Die vent komt niet eens uit zijn woorden...
Als hij de schrijver is van het blogje op de website betekent dat ook niet veel goeds: elke d/t vervoeging is zo'n beetje fout.
userIcon
Ik ga daar maar op stemmen, of PvdD
userIcon
quote:
Op maandag 12 april 2010 @ 14:29 schreef speknek het volgende:
[..]

Als hij de schrijver is van het blogje op de website betekent dat ook niet veel goeds: elke d/t vervoeging is zo'n beetje fout.
Ze zijn ook nog op zoek naar een lijstrekker. Die Samir ziet zelf ook dat hij niet de juiste man is ter representatie
quote:
De partij eist daarom een drastische hervorming van het auteursrecht en patentenstelsel. "We willen naar een vrije informatiesamenleving", zei Allioui daarover. Het huidige stelsel van patenten staat innovatie volgens hem danig in de weg, omdat het mensen belemmert om bestaande producten snel te kunnen verbeteren.
Dit is toch echt wel de grootste onzin dat ik ooit gehoord heb. Alsof er één bedrijf of individu is dat in innovatie gaat investeren als je er toch niets voor terug krijgt...
man Danny (Administrator) 12-04-2010 @ 15:31 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 12 april 2010 @ 13:45 schreef fristie het volgende:
als het niet zo'n one-issue partij was geweest hadden ze mijn stem gekregen!
het is wel een erg belangrijke issue imo. Ik hoop dan ook zeker dat ze 1 of 2 zeteltjes krijgen zodat hun stem in ieder geval gehoord kan worden. Ik vind dit iig belangrijker dan de pvdd, om maar wat te noemen. Overigens is groenlinks op dit gebied een redelijk alternatief geloof ik, behalve dat die verder compleet gestoord zijn.
quote:
Op maandag 12 april 2010 @ 13:41 schreef superworm het volgende:
[..]
Dan liever dit issue dan 'voorts zijn wij van mening dat de bio-industrie moet worden afgeschaft.'
Wat is er mis met one-issue partijen? Ik wil niets liever dan een partij met een handvol zetels die zich op een bepaald gebied hard maken in de kamer. In dit geval dus voor privacy.
userIcon
quote:
Op maandag 12 april 2010 @ 15:31 schreef Danny het volgende:
[..]
het is wel een erg belangrijke issue imo. Ik hoop dan ook zeker dat ze 1 of 2 zeteltjes krijgen zodat hun stem in ieder geval gehoord kan worden. Ik vind dit iig belangrijker dan de pvdd, om maar wat te noemen. Overigens is groenlinks op dit gebied een redelijk alternatief geloof ik, behalve dat die verder compleet gestoord zijn.
Wat betreft dat eerste heb je helemaal gelijk. GroenLinks is dé partij van de privacy.
Wat betreft dat tweede:
userIcon
quote:
Op maandag 12 april 2010 @ 15:31 schreef Danny het volgende:
[..]
het is wel een erg belangrijke issue imo. Ik hoop dan ook zeker dat ze 1 of 2 zeteltjes krijgen zodat hun stem in ieder geval gehoord kan worden. Ik vind dit iig belangrijker dan de pvdd, om maar wat te noemen. Overigens is groenlinks op dit gebied een redelijk alternatief geloof ik, behalve dat die verder compleet gestoord zijn.
Een heel belangrijke issue, alles omvattend wel. Vrijheid of geen vrijheid.
userIcon
quote:
Op maandag 12 april 2010 @ 16:20 schreef laforest het volgende:
[..]
Een heel belangrijke issue, alles omvattend wel. Vrijheid of geen vrijheid.
laforest, ik ben het geheel met je eens.

partij voor de vrijheid is niet voor vrijheid, de piratenpartij wel. dit is echte vrijheid. privacy en vrijheid zullen een stuk rust in dit land brengen.
35  van 35 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as14
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden