F1: Oostenrijk - de mee- en tegenvallers

Afgelopen weekend was Oostenrijk de plaats van alweer de negende ronde van het kampioenschap dit seizoen. Tot nog toe is het een leuk, interessant en vermakelijk seizoen met uitzondering van Baku. De start van de Oostenrijkse race was een beetje een tegenvaller. "Gelukkig" zorgde de klapband van Sebastian Vettel ervoor dat er een safety-car kwam en dat zorgde toch voor een leuke race. Het is weer tijd voor de mee- en tegenvallers.

Tegenvaller
De grootste verliezer van het weekend is toch wel Nico Rosberg. De start van het seizoen was fantastisch tot Spanje aan toe. Rosberg kende daarna moeizame races in Monaco en Canada. Afgelopen weekend had hij de pech een gridstraf te ontvangen na de kwalificatie. Dankzij een goede race en een goede strategie leek Rosberg echt terug te slaan. Tot de laatste ronde. Eindelijk toont Rosberg eens "ballen", maar dat deed hij niet op de meest slimme manier met een botsing tot gevolg. Daarna valt hij ook nog terug tot buiten het podium. De straf voor de aanrijding is wat mij betreft te zwaar, alhoewel het natuurlijk een domme actie was.

Meevaller
Dan ook direct maar naar de grootste winnaar van het weekend. Pascal Wehrlein en Manor. In de kwalificatie is direct al duidelijk dat Manor en Wehrlein snel zijn op de Red Bull Ring met een twaalfde startplaats als beloning. In de race doet Wehrlein niks fout en profiteert van de safety-car waarna hij keurig tiende wordt. Het zijn voor Manor de eerste punten sinds Monaco 2014 waar Jules Bianchi het flikte. Na afloop vierde Manor het punt als een overwinning en ik gun ze het van harte.

Tegenvaller
Als er een kampioenschap was voor verkeerde strategische beslissingen dan was Ferrari absoluut topfavoriet. Voor aanvang van het seizoen waren ze er in Maranello zeker van: dit jaar gaan we meedoen om de titel. Dat was ook mogelijk geweest als het team minder tactische blunders had gemaakt. Uiteraard, voor hetzelfde geld had Sebastian Vettel het wel gered, maar dat gebeurde niet. Kimi Räikkonen profiteerde wel en pakte een podiumplek, Vettel eindigde zijn race met een klapband omdat hij simpelweg te lang probeerde door te gaan.

Meevaller
Wederom heb ik hier een plekje voor Max Verstappen. De kwalificatie op zaterdag was niet super, maar in de race liet de Nederlander zien wat hij kan met banden. Verstappen hield het tempo hoog zonder enorm last te hebben van slijtage. Toegegeven, als de race een ronde langer had geduurd dan was Räikkonen hem waarschijnlijk voorbij gegaan, maar dat dachten we in Spanje ook lange tijd en in Canada verdigde hij nog zeer goed ten opzichte van Rosberg. Ook zonder de pech van Rosberg had Max op het podium gestaan.

Tegenvaller
Force India was in Baku nog in jubelstemming door wederom een podium van Sergio Perez. Afgelopen zondagmiddag zal de stemming anders zijn geweest in de garage. En dat terwijl het weekend helemaal niet slecht begon. Nico Hülkenberg mocht starten vanaf de tweede plek na een sterke kwalificatie en de mazzel dat Rosberg voor hem wegviel. Helaas viel Hulkenberg gelijk na de start terug en ging het van kwaad tot erger met uiteindelijk zelfs een DNF. Teamgenoot Perez leek nog lange tijd op weg naar punten en een achtste positie, maar helaas strandde hij in de laatste ronde door een remprobleem.

Meevaller
Teamgenoot Rosberg was de eerste tegenvaller en Hamilton is de laatste meevaller. Hamilton gaf voor het weekend nog aan dat het circuit in Oostenrijk nooit echt favoriet is geweest bij de Brit. Na afloop van de kwalificatie was er echter reden voor vreugde, want hij had pole gepakt en Rosberg moest starten vanaf P7. Lange tijd had hij de race dan ook stevig in handen mede dankzij een zeer indrukwekkende stint op de ultrasofte banden. Daarna moest hij lange tijd Rosberg voor zich dulden en leek hij niks uit te kunnen richten. Tot de laatste ronde: Rosberg maakte in de eerste bocht een foutje en Hamilton ging er direct voor. Hamilton trof geen enkele blaam en verkleinde het gat in het kampioenschap tot elf punten.