Onderwijs op z'n smalst

Geschreven door Petra (peets) op 22-02-2011 @ 23:00
print 

De kwaliteit van het Nederlandse onderwijs ligt flink onder vuur. We zijn namelijk uit de top tien van de landen met goede leerprestaties gevallen. En dat is niet handig voor een kenniseconomie. De lat moet dus weer omhoog, is de boodschap. Aan de andere kant moet er flink bezuinigd worden, ook op het onderwijs. Dat kan gerust samengaan, vindt Van Bijsterveld. En zo maakt onderwijsland de zoveelste koersverandering mee.


‘Presteren’ is het nieuwe devies. De rest is bijzaak. Van Bijsterveld gaat ambitieus te werk om het onderwijs uit te kleden tot een prestatie- en productiebedrijf. Ze heeft een voorliefde voor cijfertjes. Gedreven rekent ze ons voor wat het de staat financieel oplevert om rugzakjes in de ban te doen en de studieduur te beperken. Het speciaal onderwijs kan ook gerust (met) minder. Wat het ons uiteindelijk aan kwaliteit gaat opleveren, haalt ze uit gestandaardiseerde toetsgegevens, in- en uitstroomprofielen, alsdan grafieken en voorspellende kosten/baten- berekeningen. 

Ik kan een eind met Van Bijsterveld mee gaan. Dat onderwijsland zich weer op kwalitatief en effectief onderwijs gaat richten en de functie van veredeld Postbus-51 loket naast zich neerlegt, lijkt mij geen slechte ontwikkeling. Maar het beleid heeft meer in petto. Zo gaat er op passend onderwijs, extra geld en handen om kinderen die dat nodig hebben op een verantwoorde wijze binnen de school te kunnen houden (= rugzakje), flink gekort worden. Buiten de boot vallen komt leerlingen duur te staan. Het wordt een kwestie van doorstomen of verzuipen in de ‘mainstream’; zonder rugzakjes, zonder noodzakelijke specialistische hulp- en begeleidingsmogelijkheden, zonder extra tijd voor verdieping, verbreding of herhaling en zonder ook maar enige andere ‘franje’.


Wat ik in het hele verhaal mis is een overtuigend argument, anders dan bezuinigingen. Een argument waar uit blijkt dat Van Bijsterveld de praktijksituatie kent en echt verstand van zaken heeft. Van Bijsterveld doet het voorkomen alsof elke leerling die ook maar iets afwijkt van het gemiddelde, voorzien wordt van een label om voor een rugzakje in aanmerking te komen. Maar het is echt geen realiteit dat je een diagnose krijgt bij een pakje boter. En om een rugzakaanvraag gelde te maken, moet je inmiddels heel wat meer mankeren dan ‘slechts’ dyslexie, Asperger of ADHD. Centraal bij de toekenning staat aangetoonde  handelingsverlegenheid van de ouders en de leerkracht in relatie tot de  hulpvraag en de onderwijsbehoefte van de betreffende leerling. Is dat niet precies de essentie van passend onderwijs?


Er moet dus minimaal 300 miljoen euro worden bespaard op passend onderwijs. In het speciaal onderwijs vallen de grootste klappen. De oplossing moet worden gevonden in een betere samenwerking tussen de regionale samenwerkingsverbanden van scholen voor speciaal onderwijs en reguliere scholen, om zoveel mogelijk kinderen op de juiste plek te krijgen. Alsof dat niet al gebeurt. Landelijk zijn er multidisciplinaire Zorg Advies Teams ingesteld, met als doel een passende vorm van onderwijs en/of begeleiding voor de aangemelde zorgleerlingen te vinden. Zij gaan professioneel en adequaat te werk.  Ik spreek uit ervaring als ik stel dat er geen enkele leerling zonder urgente noodzaak geplaatst wordt op SBO-scholen. Die tijd ligt al ver achter ons. Deze bezuiniging gaat straks voor heel wat kinderen het verschil maken tussen meekomen of achterblijven. En niet omdat de leerkracht dat niet anders zou willen, maar omdat de leerkracht handen tekort komt.


Want waar het feitelijk op neerkomt is dat onze basisscholen en het voortgezet onderwijs straks nog meer kinderen met problemen moeten opvangen met nog minder geld. ‘Maar wat komt er dan terecht van de beraamde kwaliteitsverbetering van het onderwijs?’, zul je je misschien afvragen.  Nou, dat zit zo; Van Bijsterveld stelt namelijk wel per 1 januari 2012 honderd miljoen euro beschikbaar voor deskundigheidsbevordering van leerkrachten. Het lijkt misschien een reële tegemoetkoming, maar het is een wassen neus. Achterhaald. Leerkrachten bekwamen zich regelmatig en scholen zijn lerende organisaties. Waar leerkrachten echt behoefte aan hebben is extra tijd en specifieke hulp om naast alle andere leerlingen hun zorgleerlingen goed te kunnen begeleiden. Bijvoorbeeld door de inzet van ambulante begeleiders, die naast de zorg voor de leerling ook de leerkracht ondersteunen en coachen. Maar juist die deskundige ambulante begeleiders worden straks in grote getale ontslagen. Omdat zij nu nog worden betaald uit de betreffende rugzakjes.


Zoals Van Bijsterveld haar plannen presenteert, verwacht ik dat ze deze komende jaren in stroomversnelling zal doorvoeren. Wars van alle neveneffecten. Als de cijfertjes maar kloppen. Maar ik zou niet graag in de schoenen van haar opvolger staan. Als blijkt dat steeds meer leerlingen buiten de boot vallen, omdat er niet langer aan hun specifieke onderwijsbehoeften kan worden voldaan. Als het voortgezet onderwijs inderdaad hun aannamebeleid gaan veranderen, in het kader van  prestatiegericht management, waardoor deze kinderen niet meer welkom zijn. Een toename van thuiszittende leerlingen is niet ondenkbaar, met alle gevolgen van dien. Wat zal het gaan kosten om straks het onderwijs weer voor iedereen toegankelijk en passend te maken? Meer dan 300 miljoen, vrees ik.

 




Lees ook:

» 22/05 Moord en doodslag0
» 08/05 Een opknappertje3
» 24/04 Mindfulness voor beginners6
» 10/04 Knellend onderwijs38


delen | eKudos nujij

4824 views / 14 reacties
Reacties op dit bericht
14  van 14 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Goede column! Net en correct geschreven, ik ben het helemaal met je eens.
vrouw peets (Redactie Frontpage) 23-02-2011 @ 09:39 fotoboek no homepage
quote:
Op woensdag 23 februari 2011 @ 09:08 schreef Tijgr het volgende:
Goede column! Net en correct geschreven, ik ben het helemaal met je eens.
Dank je @Tijgr.
Helaas ziet het er naar uit dat alle geluiden uit de praktijksituaties weinig indruk maken op de minister. Het is als fietsen tegen windkracht 10.

Maar de werkvloer, dat is toch uiteindelijk waar het moet gaan gebeuren.
userIcon
Goede column, duidelijk en helder.
Is het beschamend als ik nu nog meer hoop dat mijn eventuele toekomstige kinderen "normaal" worden zodat ze maar meekunnen...
userIcon
Blijkbaar heeft de tekenaar van die comic onder je column ook niet goed opgelet in de les, aan de schaduw te zien schijnt de zon van 2 kanten

Verder helemaal eens met de column. Belachelijk wat de overheid nu weer bedacht heeft om het onderwijs te vernaggelen. En het gemak waarmee erover gesproken wordt is helemaal misselijkmakend.
userIcon
Bedankt voor de column! Eindelijk weer eens een leesbaar stukje hier op de FP

quote:
Ik kan een eind met Van Bijsterveld mee gaan. Dat onderwijsland zich weer op kwalitatief en effectief onderwijs gaat richten en de functie van veredeld Postbus-51 loket naast zich neerlegt, lijkt mij geen slechte ontwikkeling
Het idee is zeker goed. Maar is dat haalbaar? Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat de mentaliteitsverandering die nodig is om scholen weer scholen te maken met of zonder bezuiniging gaat gebeuren. Dat zou impliceren dat ouders ook verantwoordelijkheid voor hun kinderen moeten gaan nemen, terwijl de trend toch is om die verantwoordelijkheid op de scholen af te schuiven.

Het lijkt me geen fijne tijd om leraar te zijn.
userIcon
Ik werk op een zogenaamde zorgschool en ik kan het niet meer met je eens zijn. Stiekem hou ik mijn hart een beetje vast, hopend dat het allemaal wel mee gaat vallen.
userIcon
Hier ben ik het ook wel mee eens.
Kinderen met stoornis hebben onderwijs het hardst van allemaal nodig.
man Gramps (Redactie Frontpage) 23-02-2011 @ 14:11 fotoboek no homepage
userIcon
Ik denk dat je in het algemeen gelijk hebt, Peets. We hebben in het onderwijs twee zere plekken waar we iets aan moeten doen. Ze hangen met elkaar samen, dus dat kan in een moeite door. De eerste 'sore' is het feit dat het sanctiebeleid op een roc niet echt uitvoerbaar is, het is vaak een wassen neus. Als de klootzakjes in een klas daar achter komen, en dat gebeurt geheid vroeg of laat, ligt het paard meteen en definitief in de plomp. Daar is best wat aan te doen, maar de directie bestaat in dit verband vaak uit een stel watjes, die zijn van het pappen en nathouden. De boel bij elkaar houden zeg maar. Dat dit altijd zijn weerslag heeft op de effectiviteit en het enthousiasme van de docent lijkt niet terzake te doen. De grootste makke echter is dat heel veel ouders hun opvoedende taak verzaken. ALS er al eens een terechte sanctie ten uitvoer wordt gelegd heb je meteen rottigheid met het thuisfront, en trek je door labbekakkerigheid van de leiding alsnog, maar nu heel definitief aan het kortste end. Van mij mogen de toelatingsnormen best een eind omhoog, wordt het onderwijspeil een stuk beter van.
vrouw peets (Redactie Frontpage) 23-02-2011 @ 17:35 fotoboek no homepage
De prestaties van de kinderen met een diagnose tellen niet mee met de te meten 'schoolopbrengsten'. Dus de kwaliteit wordt straks gemeten en geëvalueerd zonder deze kinderen er in mee te nemen.
Zo wordt straks een vertekende kwaliteitsverbetering gepresenteerd, en de keerzijde van het beleid in deze buiten beschouwing gelaten. En daar zou zo maar eens de conclusie getrokken kunnen worden, dat het beleid geslaagd is.

Landen waar inclusief onderwijs een feit is, scoren gemiddeld qua schoolopbrengsten minder hoog, omdat zij het totale gemiddelde presenteren.

Als wij gaan inzetten op inclusief onderwijs, dan moet het dus ook inclusief zijn. Dan tellen alle leerlingen mee en moet het onderwijs voor alle leerlingen toegankelijk zijn en blijven. Anders heet het exclusief.
vrouw peets (Redactie Frontpage) 23-02-2011 @ 17:57 fotoboek no homepage
quote:
Op woensdag 23 februari 2011 @ 14:11 schreef Gramps het volgende:
Ik denk dat je in het algemeen gelijk hebt, Peets. We hebben in het onderwijs twee zere plekken waar we iets aan moeten doen. Ze hangen met elkaar samen, dus dat kan in een moeite door. De eerste 'sore' is het feit dat het sanctiebeleid op een roc niet echt uitvoerbaar is, het is vaak een wassen neus. Als de klootzakjes in een klas daar achter komen, en dat gebeurt geheid vroeg of laat, ligt het paard meteen en definitief in de plomp. Daar is best wat aan te doen, maar de directie bestaat in dit verband vaak uit een stel watjes, die zijn van het pappen en nathouden. De boel bij elkaar houden zeg maar. Dat dit altijd zijn weerslag heeft op de effectiviteit en het enthousiasme van de docent lijkt niet terzake te doen. De grootste makke echter is dat heel veel ouders hun opvoedende taak verzaken. ALS er al eens een terechte sanctie ten uitvoer wordt gelegd heb je meteen rottigheid met het thuisfront, en trek je door labbekakkerigheid van de leiding alsnog, maar nu heel definitief aan het kortste end. Van mij mogen de toelatingsnormen best een eind omhoog, wordt het onderwijspeil een stuk beter van.
@Gramps,
Ik werk zelf in een eindgroep op een SBO-school, met 18 leerlingen in de groep. Allemaal met hun eigen bagage, maar juist deze diversiteit maakt ze uniek en voor mij bijzonder. Soms inderdaad 'best druk in je eentje'.
Maar ik herken het beeld niet wat jij schertst. Leerkracht zijn is nog steeds erg leuk. Er is ook niets mis met de inzet en arbeidsethos van de collega's of directie. In ouders herken ik nog steeds de betrokkenheid, de bezorgdheid en in sommige gevallen het onvermogen.

Waar het mij om gaat is wat het toekomstige beleid met deze kinderen voor heeft. Dat is mijn zere plek.
man Gramps (Redactie Frontpage) 23-02-2011 @ 20:36 fotoboek no homepage
userIcon
Peets, ik gaf je gelijk, maar ik had het over de situatie in het MBO waar ik docent ben, en met ontzettend veel lol. Onze oudste dochter doet hetzelfde als jij, dus ik zit heel dichtbij de verhalen. De situatie is, ondanks de vele inspanningen van de direct betrokkenen toch min of meer onbeheersbaar geworden. Allerhande toestanden hebben daaraan meegewerkt en de minister die uiteindelijk gedwongen wordt om in te grijpen zal weinig ander gereedschap hebben dan de botte bijl. Het sommetje wordt heel simpel gemaakt: we stoppen heel veel poen in de groep, de resultaten blijven achter volgens criteria die de regering zelf aanlegt, terwijl de groep ook nog eens jaarlijks groeit. Dan zegt men op een gegeven moment in goed ABN: "I smell an rat''. En draait de geldkraan een heel eind dicht.
En de belangrijkste cijfertjes doet van Bijsterveld niets aan. Hoe wil zij het lerarentekort oplossen? 100 miljoen euro voor de deskundigheidsbevordering klinkt als 100 miljoen euro voor nascholing. Dit terwijl een slordige 18 % van de leraren in 20081 onbevoegd / zij-instromende was. Ik durf ten zeerste te betwijfelen dat er een groot aantal zij-instromers is. Feitelijk kan je waarschijnlijk wel zeggen dat één op de zes leraren in het VO daar staat zonder ook maar iets van een papiertje te hebben óf zonder in opleiding te zijn voor dat papiertje. En dan zijn er nog genoeg manieren om met die cijfers te spelen zodat het er mooier uitkomt. Zou me niets verbazen.

Tegelijkertijd wordt het door de bezuinigingen op het passend onderwijs moeilijker voor leraren over de hele linie. Kinderen die nu nog naar het speciaal onderwijs gaan moeten, zoals je ook zegt, peets, zwemmen of verzuipen in de 'mainstream'. Tegelijkertijd hebben de andere kinderen in die klas ook last ervan, omdat de leraren meer tijd moeten besteden aan een klein groepje leerlingen. Begrijp me niet verkeerd: dat is niet de schuld van die leerlingen, maar het is wel een feitelijk probleem. Tel dat op bij het aantal leerlingen per klas in Nederland, wat hoog is, hoewel ik geen OECD data ervan kan vinden en tja.

En ja, vroeger waren de klassen 40 man per klas en was iedereen stil. Andere tijden enzovoort.

1 http://www.rijksoverheid.(...)-onderwijs-2011.html
man Gramps (Redactie Frontpage) 24-02-2011 @ 12:02 fotoboek no homepage
userIcon
Een paar jaar geleden heeft iemand eens uitgezocht wat de belasting voor docenten is in ons land vergeleken met buurlanden. Ik heb een cijferhoofd en weet nog dat wij een 87% hogere belasting hebben vergeleken met docenten op hetzelfde type school in Duitsland. M.a.w. als een Duitse leraar een klasje met 16 leerlingen heeft dan zitten er bij ons 30. Hoe bedoelt u, kwaliteit van het onderwijs is hier laag en er zijn veel te weinig gegadigden om de ouwe hap te vervangen?
vrouw peets (Redactie Frontpage) 24-02-2011 @ 12:32 fotoboek no homepage
quote:
Op donderdag 24 februari 2011 @ 11:23 schreef Omentuva het volgende:
Tegelijkertijd wordt het door de bezuinigingen op het passend onderwijs moeilijker voor leraren over de hele linie. Kinderen die nu nog naar het speciaal onderwijs gaan moeten, zoals je ook zegt, peets, zwemmen of verzuipen in de 'mainstream'. Tegelijkertijd hebben de andere kinderen in die klas ook last ervan, omdat de leraren meer tijd moeten besteden aan een klein groepje leerlingen. Begrijp me niet verkeerd: dat is niet de schuld van die leerlingen, maar het is wel een feitelijk probleem. Tel dat op bij het aantal leerlingen per klas in Nederland, wat hoog is, hoewel ik geen OECD data ervan kan vinden en tja.

1 http://www.rijksoverheid.(...)-onderwijs-2011.html
Mooie aanvulling @Omentuva.
Het zal er inderdaad op neerkomen dat er meer aandacht van de leerkrachten binnen de groepen zal gaan naar de zorgleerlingen. Omdat de instelling van een goede leerkracht nu eenmaal is dat je niemand laat verzuipen. Die aandacht gaat ten koste van de andere leerlingen ; de 'middenmoot', maar in de prakijk ook ten koste van de aandacht voor leerlingen die meer in hun mars hebben.

@Gramps ; Groepen van 30 leerlingen of meer zijn in Nederland inderdaad meer regel dan uitzondering. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, mits er genoeg gefaciliteerd en gecompenseerd wordt om het verantwoord te kunnen behappen. Maar juist daar wordt steeds meer op bezuinigd. Bijna alles wat ooit ingebracht is om kwalitatief en adaptief onderwijs te kunnen realiseren, wordt in rap tempo weer wegbezuinigd. Terwijl de verwachtingen steeds hoger komen te liggen.
Je hoeft geen drs. te zijn om te kunnen voorspellen dat dat mis gaat. Dat de rek er uit is. Met alle gevolgen van dien.

[ Bericht gewijzigd door peets op donderdag 24 februari 2011 @ 12:40 ]
14  van 14 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 22/05 Moord en doodslag0
» 08/05 Een opknappertje3
» 24/04 Mindfulness voor beginners6
» 10/04 Knellend onderwijs38


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden