
De tweedekamer'ambtenaren houden ons steeds voor dat 'we' in een democratie leven. Als je op Wikipedia de definitie van democratie opzoekt, stuit je op een verrassing die we eigenlijk al lang weten:
"Een representatieve democratie waarin geen wetten bestaan die voorzien in direct-democratische besluitvorming is een particratie: de politieke partijen hebben de macht. Met uitzondering van Zwitserland zijn de Europese 'democratieën' particratieën. De reden waarom de particratie in dit artikel wordt vermeld is dat de particratie over het algemeen wordt verward met de democratie."
Haha, geintje, en we trappen er allemaal met open luiken in. De 'democratie' blijft beperkt tot de collegiale regenten in de tweede kamer die op hun beurt de 'kwaliteitsmedia' financieren zodat het sprookje in stand blijft. Waarom accepteren we dat toch? Misschien omdat we willen geloven dat onze meninkjes echt wel meetellen, maar als het er op aankomt liever geen vuile handen willen maken? Wel de illusie van morele vrijheid, maar niet de plicht van individuele verantwoordelijkheid?
Zijn of niet zijn, daar gaat het om.
Uitbuikend voor je flatscreen geloven dat je pedante meninkjes ergens aan bijdragen is een van de pijlers van het ervaren van vrijheid, van zelfbeschikkingsrecht. Als de regenten je pakken met de zoveelste politieke blunder, met grijnzende draaikonterij en krakende leugens dan zijn we 'het slachtoffer van het systeem', maar we willen niet erkennen dat we zelf dat systeem zijn. We besteden ons zelfbeschikkingsrecht uit, de media zeggen dat het goed is en wij leunen dommelend achterover.
Is het eervoller om de voortdurende aanvallen van het wrede lot te verdragen of de wapens op te nemen tegen de zee van moeilijkheden en al vechtend ten onder te gaan?
Ja, daar zit de kneep. Welke debiel brengt zijn hypotheek nou in gevaar door 'actief' een einde te willen maken aan het wanbeleid en de neerbuigende hypocrisie van onze volksvertegenwoordigers. Je hebt principes en je hebt vaste lasten.
Doodgaan, gaan slapen, wie weet dromen? Daar zit het probleem, want wat wij in die doodsslaap kunnen dromen, doet ons aarzelen. Die twijfel is er de oorzaak van dat deze rampspoed nooit zal ophouden. Wie zou in pijn en ellende willen leven, als niet de angst voor dat wat na onze dood komt onze wil verlamt en ons nog liever dit vertrouwde lot doet dragen dan vluchten naar iets dat ons onbekend is?
Wat komt er na de revolte? Overleeft mijn geparkeerde auto een landelijk protest? Kunnen mijn kinderen dan nog wel veilig naar school, tannis en foebbul? Liever nemen we een glijdende afbraak van ons morele zelfbeschikkingsrecht voor lief dan dat we ons nageslacht in de waagschaal stellen om het voor eens en altijd afgelopen te laten zijn met dat tergend valse politieke gezeur.
(Misschien heeft dat ook te maken met het conflictvermijdende karakter van onze dwingende baarmoeders, die laten hun mannetjes liever in de tuin beulen dan met fakkels en hooivorken naar het Binnenhof rennen)
Zo maakt het denken lafaards van ons allemaal en verziekt de somberheid de vastberadenheid en verzanden belangrijke ondernemingen door dit gepeins in loze woorden.
Hamlet is geschreven in 1600. Vierhonderd jaar later zijn we nog steeds lafaards, maar dan met beter gevulde buiken en gezondere kinderen.
Maar nu konden we wel eens op een interessante tweespalt zitten. We hebben al een geweldige politicus meegemaakt die vechtend tegen die zee van moeilijkheden ten onder is gegaan, we hebben een politica meegemaakt die over die zee moest vluchten voor haar leven, we hebben een columnist onthoofd zien worden omdat ook hij geen genoegen kon nemen met een onderdanig leven achter de rolluiken. En nu hebben we er één met een privelegertje om zich heen. Dat opent perspectieven.
Waarom stemmen we op de PVV. Het kopstuk van de partij verft zijn haar, heeft een kleine lul en een Hongaarse kut. Al die argumenten komen al jaren voorbij en desondanks blijft de man maar stijgen in de peilingen, nu ook weer met die Europese kolder. Het antwoord is natuurlijk heel simpel: elke vorm van effectieve oppositie richting Geert Wilders is kamikazekritiek. Als politiek-correcte kwezel eerlijk erkennen wat voor ongelofelijke beleidsblunders er de afgelopen decennia zijn gemaakt, vaagt het met trots gestutte fundament onder de 'sociaal-democratie' weg, en dat is de voorwaarde om de kreupele beleidsvoorstellen van de PVV lachend onderuit te kunnen halen. Zo kan Geert altijd Geert blijven, hij hoeft alleen maar met zijn bodyguards te blijven strijden tegen de zee van onrecht die de andere partijen moedwillig hebben laten vollopen. Dankzij de uitstekend georkestreerde slachting van Pim Fortuyn hebben we allemaal gevoeld dat de overgave aan het bloedeloze vertrouwde ook echt geen ander doel dient dan het beschermen van het kleinburgerlijke. We willen weer trots kunnen zijn, maar nog even met schone handjes graag. Dus stemmen we op iemand die voor ons de wapens opneemt en geen polderende compromissen op doorgerot beleid wil sluiten.
PVV-stemmers stemmen niet op een partij, maar tegen de geriatrische particraten die ons voorliegen dat we in een echte democratie leven. Je maakt er de regenten in K2 lekker zenuwachtig mee zonder zelf een poot uit te hoeven steken. Als Geert wetten kan gaan maken blijft je auto heel, je hypotheek tikt gewoon verder en moeder de bitch kan nog steeds al je zuurverdiende geld blijven uitgeven aan haar neukvruchtjes en vetrollen.
Hoe noem je een lafaard die zich ten koste van de vrijheid van een ander voorziet van eigendunk? Dat woord moet nog verzonnen worden, maar het gaat net zo goed op voor mij. Ook ik zie liever dat de boel heel blijft tijdens het rechtzetten van de overmoedige maakbaarheidswetjes, de oeverloze subsidiestromen richting alles wat exotisch is, de achtenvijftigste kans die door 'justitie' gegeven wordt aan de gewetenloze straatrover.
"Maar Geert heeft geen serieus programma." Klopt, but who cares, dat zien we straks wel. Dat programma dat nu draait heeft dringend een reboot en een security update nodig. En zolang dat nog een beetje mogelijk lijkt zonder blauwe schermen blijven steeds meer mensen op Geert stemmen. Wanneer hij eindelijk vermoord wordt door de hysterische wereldverbeteraars vermoed ik dat de hel pas goed losbarst, en dat weet iedereen stiekem ook wel. Dus blijven we kniftig katten op zijn piemel, zijn haar, zijn wijf. Om de o zo breekbaar gebleken democratische illusie nog even in stand te kunnen blijven houden.
DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 17-05-2009 @ 16:38
Okaht (Redactie Frontpage) 17-05-2009 @ 17:10
ArchEnemy (Redactie Frontpage) 17-05-2009 @ 17:17
quote:In Zwitserland werkt het anders prima.Op zondag 17 mei 2009 @ 17:10 schreef Okaht het volgende:
Als de partij van mijn voorkeur voor ieder probleem mij nog even moet bellen om er zeker van te zijn dat ik tevreden ben met hun besluiten, wordt het land onbestuurbaar. Als ze mij bellen moeten ze er namelijk nog een paar honderdduizend bellen en die hebben allemaal ook hun eigen mening. En je kunt er donder op zeggen dat een hele hoop dan weer net niet mijn 'meninkje' delen.
Okaht (Redactie Frontpage) 17-05-2009 @ 17:26
quote:reageer dan niet en hou gewoon je bek dicht....Op zondag 17 mei 2009 @ 16:05 schreef JamBurning het volgende:
Niet eens gelezen...dus kan niets zeggen over de kwaliteit an sich, maar als ik Geert zie staan dan heb ik er al geen zin meer in.
ArchEnemy (Redactie Frontpage) 17-05-2009 @ 17:41
quote:Yep. Met z'n allen op het stadsplein, en als het probleem echt serieus wordt gevonden start men een referendum.Op zondag 17 mei 2009 @ 17:26 schreef Okaht het volgende:
.... en onder de Zwitsers wordt uiteindelijk ook geklaagd
ArchEnemy (Redactie Frontpage) 17-05-2009 @ 18:02
quote:...daar zijn stemwijzers voor. Maar ik heb al zo'n 'bruin' vermoeden waar je dan uitkomt...Op zondag 17 mei 2009 @ 17:49 schreef jeminee het volgende:
Ik bedoel, op welke partij kan ik dan het beste stemmen?
ArchEnemy (Redactie Frontpage) 17-05-2009 @ 18:39
quote:Dan blijft er eigenlijk alleen nog maar 'blanco' over (doe ik).Op zondag 17 mei 2009 @ 18:27 schreef jeminee het volgende:
[..]
Ja, dat bedoel ik maar! Dus weet nog niet wat ik doe.
quote:Grappig. De gedachte om blanco te stemmen spookt ook al een tijd door mijn hoofd. Het liefst zie ik dat meer mensen dit zullen doen. Dit is eigenlijk nog de enige goede mogelijkheid om je protest te laten horen over het huidige aanbod van partijen. Want laten we wel eerlijk wezen, het laatste grote protest in Nederland was al weer een tijdje geleden. Ik kan me de (gratis) treinkaartjes betaald door de vakbond(en) (indirect natuurlijk door haar leden) nog herinneren. Sindsdien is er maar weinig gebeurd.Op zondag 17 mei 2009 @ 18:39 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]
Dan blijft er eigenlijk alleen nog maar 'blanco' over (doe ik).
Nog even wachten tot de huidige politici gaan werken voor hun toelage. Fred Teeven die het over een 'ijzeren vuist' heeft richting straatterreur mag die woorden waar gaan maken.
quote:Maar blanco stemmen worden gewoon naar ratio verdeeld over de restOp zondag 17 mei 2009 @ 18:58 schreef rariteit het volgende:
[..]
Grappig. De gedachte om blanco te stemmen spookt ook al een tijd door mijn hoofd. Het liefst zie ik dat meer mensen dit zullen doen.
quote:Mss dan op meneer Teeven stemmen, ipv je stem weg te geven aan de winnaar?Op zondag 17 mei 2009 @ 18:39 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]
Dan blijft er eigenlijk alleen nog maar 'blanco' over (doe ik).
Nog even wachten tot de huidige politici gaan werken voor hun toelage. Fred Teeven die het over een 'ijzeren vuist' heeft richting straatterreur mag die woorden waar gaan maken.
Days-Of-Wild (Redactie Frontpage) 17-05-2009 @ 20:21
quote:Maar dan stem je dus niet en is het ook geen blanco stem. Niet stemmen, als maar genoeg mensen het doen is ook een teken, maar een blanco stem door even zo vele mensen komt waarschijnlijk beter over in Den Haag. Al vraag ik me af of ze daar werkelijk van onder de indruk zijn, het gaat hun om de stemmen, niet om de gedachte erachter.Op zondag 17 mei 2009 @ 20:06 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik bedoel; mocht ik op geen hond willen stemmen, dat ga ik niet dat 'ritueel' uitvoeren. Dan blijf ik wel lekker thuis op me reet zitten.
ArchEnemy (Redactie Frontpage) 17-05-2009 @ 20:32
quote:Wiki: "Tijdens verkiezingen voor de gemeenteraad, Europese Unie et cetera kan er ook blanco gestemd worden. Een blanco stem wordt in Nederland wel meegerekend in het opkomstpercentage, maar heeft geen invloed op de uitslag van de verkiezingen."Op zondag 17 mei 2009 @ 20:07 schreef ExTec het volgende:
[..]
Mss dan op meneer Teeven stemmen, ipv je stem weg te geven aan de winnaar?
DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 17-05-2009 @ 20:49
quote:Nee, niet helemaal. Stel dat de uitslag luidt:Op zondag 17 mei 2009 @ 20:32 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]
Wiki: "Tijdens verkiezingen voor de gemeenteraad, Europese Unie et cetera kan er ook blanco gestemd worden. Een blanco stem wordt in Nederland wel meegerekend in het opkomstpercentage, maar heeft geen invloed op de uitslag van de verkiezingen."
'Niet stemmen' is toch je stem weggeven aan de winnaar?
quote:Dat is eigenlijk helemaal beroerd, dat haalt het hele principe van een proteststem onderuit.Op zondag 17 mei 2009 @ 20:49 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Nee, niet helemaal. Stel dat de uitslag luidt:
partij A 60%, partij B 30% en partij C 10%.
Van jouw blanco stem gaat dan 60% naar A, 30% naar B en 10% naar C. Dus het is niet -wat sommigen denken- dat van jouw blanco stem dan 100% naar de winnaar gaat.
quote:EensOp zondag 17 mei 2009 @ 22:29 schreef Luckymickael het volgende:
busschauffeurs zulke mensen moeten het land worden uitgetrapt
Xessive (Weblogger) 17-05-2009 @ 23:42
quote:Weken loop ik ondere iedere column waar Geert in staat de PVV stemmer te verdedigen, en dan krijg je dit...Op zondag 17 mei 2009 @ 22:29 schreef Luckymickael het volgende:
Ik ga zeker op de partij van geert wilders Stemmen.
1:We zitten te vol.
2:Kijk maar naar de mishandelingen van politie mensen etc etc busschauffeurs zulke mensen moeten het land worden uitgetrapt ook NEDERLANDERS DIE DAAR AAN MEE DOEN.
3:Gevangenis straffen verhogen een moord gepleegd dan ook de rest van je leven vast zitten zonder vervroegd vrijlaten.
4: Wilders spreekt tot nu toe alleen de waarheid.
5:Iedereen in de 2de kamer is bang voor wilders omdat ie zoveel stemmen krijgt en waarom Omdat hij GELIJK heeft.
Dus ja ik stem zowie zo op de PVV
binsmeister (Redactie Frontpage) 18-05-2009 @ 04:23
quote:Niet erg verstandig van je!Op zondag 17 mei 2009 @ 22:29 schreef Luckymickael het volgende:
Ik ga zeker op de partij van geert wilders Stemmen.
1:We zitten te vol.
2:Kijk maar naar de mishandelingen van politie mensen etc etc busschauffeurs zulke mensen moeten het land worden uitgetrapt ook NEDERLANDERS DIE DAAR AAN MEE DOEN.
3:Gevangenis straffen verhogen een moord gepleegd dan ook de rest van je leven vast zitten zonder vervroegd vrijlaten.
4: Wilders spreekt tot nu toe alleen de waarheid.
5:Iedereen in de 2de kamer is bang voor wilders omdat ie zoveel stemmen krijgt en waarom Omdat hij GELIJK heeft.
Dus ja ik stem zowie zo op de PVV
quote:Als de PVV de grootste wordt, het zij zo. Wat punt 2 betreft: Je zult wel gelijk hebben, maar het geeft toch te denken.Op zondag 17 mei 2009 @ 20:06 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar blanco stemmen worden gewoon naar ratio verdeeld over de rest
Zou de PVV de grootste worden, krijgen die de meeste blanco stemmen
En de gedachte dat ze echt wel schrikken van veel blanco stemmen, en hun leven gaan beteren is natuurlijk helemaal lachwekkend.
Ik bedoel; mocht ik op geen hond willen stemmen, dat ga ik niet dat 'ritueel' uitvoeren. Dan blijf ik wel lekker thuis op me reet zitten.
quote:werkt het in Zwitserland juist niet omdat ze een kleine land zijn? want als je zo`n systeem wil invoeren bv. in EU, is het dan nog werkbaar of gaat het dan niet kapot door hun eigen gewicht of de vele detaisOp zondag 17 mei 2009 @ 17:17 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]
In Zwitserland werkt het anders prima.
ArchEnemy (Redactie Frontpage) 18-05-2009 @ 14:58
quote:GOZER!!Op maandag 18 mei 2009 @ 14:47 schreef siddha het volgende:
[..]
werkt het in Zwitserland juist niet omdat ze een kleine land zijn? want als je zo`n systeem wil invoeren bv. in EU, is het dan nog werkbaar of gaat het dan niet kapot door hun eigen gewicht of de vele detais
ern hoi hoe gaat het![]()
quote:Exact.Op zondag 17 mei 2009 @ 22:26 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk helemaal beroerd, dat haalt het hele principe van een proteststem onderuit.
quote:waar staat dat want daar heb ik nog nooit van gehoord.Op zondag 17 mei 2009 @ 20:49 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Nee, niet helemaal. Stel dat de uitslag luidt:
partij A 60%, partij B 30% en partij C 10%.
Van jouw blanco stem gaat dan 60% naar A, 30% naar B en 10% naar C. Dus het is niet -wat sommigen denken- dat van jouw blanco stem dan 100% naar de winnaar gaat.
quote:Het grootste misverstand over de blanco stem is dat het een geldige stem zou zijn en dus zou meewegen in de uitslag. De ene verklaring is dat de stem uiteindelijk naar de 'winnaar' van de verkiezingen zou gaan, terwijl anderen juist beweren dat een zetel bij genoeg blanco stemmen leeg zou moeten blijven. De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen 2006 in Delfzijl, waar ca. 20% van de stemmen blanco was, wees uit dat het niets uitmaakt voor de uitslag.