Goedemorgen!

Iedere ochtend buigt Driek Oplopers zich over het nieuws om daarna een lastige vraag te stellen. Vandaag eerst een flauwe grap over de NS, en daarna een pijnlijke kwestie.

Het is geen erg originele woordgrap, en toch maak ik ‘m. Bij de NS zijn ze het spoor bijster. Ze gaan hun oudste dubbeldekstreinen verbouwen. Twee dingen vallen daarbij op.

De stiltezones worden uitgebreid. Daarin wordt het zelfs verboden om op gedempte toon een gesprek te voeren. Nee, de reizigers moeten fluisteren. Gezien de enorme mislukking van de huidige stiltezones, waar heel veel passagiers zich niet aan de regels houden, ben ik erg benieuwd of in de nieuwe stiltezones ook extra conducteurs rondlopen om de praatgrage passagiers tot stilte te manen.

Maar iets anders vind ik nog storender. Er worden stoelen in de dwarsrichting geplaatst. Dat betekent minder stoelen, en nóg meer staanplaatsen. Onaanvaardbaar. Wanneer de trein écht een alternatief voor de auto moet zijn, dient aan de reiziger voldoende comfort te worden geboden. Moeten staan hoort daar niet bij. Tijd voor een gewetensvraag:

Kan de demissionaire verkeersminister Eurlings mij even beloven, dat hij de kamer voorlopig niet zal voorstellen om het exclusieve alleenrecht van de NS op de meeste spoortrajecten te verlengen? Een spoorbedrijf dat geen flauw idee heeft van het fatsoenlijk behandelen van passagiers dient te worden vervangen door een treinmaatschappij die dat wél heeft.